• vampyria2

Räddar du hellre din vuxna vän än mitt barn?

Ja kom och tänka på det i natt, det finns ju trådar som heter "skulle du rädda ditt husdjur i stället för mitt barn" där råder delade meningar om vad som är rätt och inte, just för att det rör sig om ett djur och inte en människa...funderade då på hur folk skulle göra om situationen var att det handlade om två människor i stället....

Ja det brinner du kan väcka och rädda en, antingen min tre åring eller din 50 åriga vän som du har känt i 30 år....nå vem väljer du och vem tycker du att man bör rädda, är det viktigare att ett litet barn får överleva eller den äldre? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-19 13:45
    Det är ett barn som du inte har någon relation med och den du inte väljer kommer garanterat att dö.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-19 13:48
    Hmm haha jag ändrar mig nej man vet inte att den andre garanterat kommer att dö, blev en helt annan fråga då egentligen så vi struntar i den

• Svar på tråden Räddar du hellre din vuxna vän än mitt barn?
  • carbe

Barn tycker jag ALLTID går först när det gäller liv och död....

• Tecken
    carbe skrev 2010-10-19 16:04:49 följande:
    Barn tycker jag ALLTID går först när det gäller liv och död....
    Varför det?
  • carbe

För att dom inte har en chans att klara sig på egen hand....bilolycka, drunkning, brinnande hus, you name it....

• vampyria2
    Jennie med ie skrev 2010-10-19 13:51:14 följande:
    Hur man än skulle gjort tror jag att skuldklänslor av nån sort ofta finns där. Hur mycket man än rent förnuftigt fattar att det som händer var inte ens fel...
    Ja det har du faktiskt helt rätt i Drömmer
  • Jennie med ie
    carbe skrev 2010-10-19 16:55:17 följande:
    För att dom inte har en chans att klara sig på egen hand....bilolycka, drunkning, brinnande hus, you name it....
    Ok så dels så är barn synonymt med att alltid vara chanslösa på egen hand emdans vuxen är synonymt med att kunna klara sig själv, sådär rakt av... och dels så har den som då inte kan klara sig själv därför alltid större rätt att leva?
  • nica83

Då man i stundens hetta inte vet att enbart en kommer att överleva tar jag självklart och hjälper barnet först - just för att det är ett barn.

- Lycklig mamma till J -
  • carbe

Jag tar nog för givet att en vuxen faktiskt har större chans att hjälpa sig själv än en 3 åring- ja.

• carbe

Jag ju ställa en motfråga då- hur många 3 åringar klarar sig som en vuxen och hur många vuxna är som en 3 åring?

• Jennie med ie
    carbe skrev 2010-10-19 17:43:11 följande:
    Jag tar nog för givet att en vuxen faktiskt har större chans att hjälpa sig själv än en 3 åring- ja.
    Du tar det för givet ja, fast verkligheten ser inte ut så. Dels är man ju barn långt längre upp i åldern än 3 år , dels har nog t ex en fullt frisk och rörlig unge större chans att klara sig än en rörelsehindad vuxen. T ex.

Andra delen då, den som har minst chans att klara sig själv är därför automatiskt mer värd att få leva?
Svar på tråden Räddar du hellre din vuxna vän än mitt barn?