• Anonym

ikea handla kort!

har ett ikea handla kort som jag haft i typ 2-3 år. jag tycker aldrig att lånet sänks trots att jag betalar in en bra slant varje månad. handlar lite då och då också, så då höjs ju krediten igen. Det känns som att dem tar ut en avgift varje gång man handlar med kortet, kan det vara så?
    nån annan som har kort därifrån och som tycker att man  bara betalar och betalar men att det aldrig sänks? räntan är väl ganska hög med.

• Svar på tråden ikea handla kort!
  • Anonym

Hej! idag fick jag räkningen. Det står att räntan är 347,30 för denna månaden. Är inte det SJUKT mycket?!

där nere står det tillgodoränta/år : 2,15 %
    Skuldränta/år 15.75%

• Madick
    Anonym skrev 2010-10-22 14:34:59 följande:
    Hej! idag fick jag räkningen. Det står att räntan är 347,30 för denna månaden. Är inte det SJUKT mycket?!

där nere står det tillgodoränta/år : 2,15 %
    Skuldränta/år 15.75%
    Ligger själva skulden på nästan 26.500 kr? Har du missat att betala någon månad?
  • Anonym
    Madick skrev 2010-10-22 15:01:55 följande:
    Ligger själva skulden på nästan 26.500 kr? Har du missat att betala någon månad?
    ja det gör den, nej jag har batra utnyttjat betalningsfri månad kanske 2-3 gånger under dessa år.
  • Anonym

förresten hur kunde du veta hur stor skulden var?

• Madick

Då är räntan helt korrekt. Jag skulle försöka få något annat lån för att lösa det här med bättre ränta. drygt 15,75% är skitmycket! På dina grejer som nu kostar 26.000 kr betalar du mer än 4000 kr extra varje år för.

• Kjell2

Du har ett lån på 26 000 kr och en ränta på 15%. En utmäkt affär......för IKEA! Varje år kommer du betala 3900 kr i bara ränta.

Steg 1: Klipp kortet!
    Steg 2: Prata med din bank och se om du kan få ett lån på 26 000 kr med lägre ränta än 15%
    Steg 3: Betala in alla pengar till IKEA
    Steg 4: Sluta köp på kredit!

Har du en vettig ekonomi borde de inte vara några problem att få lånet.

• Madick

15,75% årsränta
    En månads ränta 347,30
    Ett års ränta 4167,60 (347,30*12)
    Skuld * 0,1575 = 4167,60
    Skuld = 4167,60/0,1575 = 26.460 kr

• Ramborg

Om man vet hur mycket du betalar och hur många % du har i ränta kan man räkna ut skulden.

Och så är Madick synsk förstås

Håller med om att 15% låter väldigt mycket. Du skulle nog vinna mycket på att lägga om krediten till vanligt banklån.

• Anonym

TUSEN tack för eran hjälp! Jag ska ALDRIG mer ta ett kreditlån och har inte rört ikea kortet på några månader.
    Ska skolla upp med min bank om det går att sänka mina kostnader.

• Kjell2
    Anonym skrev 2010-10-22 15:23:34 följande:
    TUSEN tack för eran hjälp! Jag ska ALDRIG mer ta ett kreditlån och har inte rört ikea kortet på några månader.
    Ska skolla upp med min bank om det går att sänka mina kostnader.
    Har du klipp IKEA kortet?
Svar på tråden ikea handla kort!