• tristania

Piercing på 15 åring?

På dom flesta studios får en 15 åring pierca sej - med förälderns underskrift.  Hål i tungan är 18 däremot (vad jag vet).
    Skulle du låtit din 15 åring pierca sej (med din underskrift)?

Min 15 åring har nyligen fått "snakebites",  (googla om ni inte vet vad det är) och jag tycker det är helt okej.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Piercing på 15 åring?
  • tristania
    alice mamma skrev 2010-10-19 19:55:19 följande:
    Jag startade en tråd för några veckor sedan för min dotter som blir 14 i december vill göra en i naveln.
    Jag tycker att det är ok från 14 om det finns någon studio som gör det. Hon vet själv en studio eftersom hon har kompisar som gjort där. Men oj vad mycket negativt jag fick från folk i min tråd. Du har nästan bara possitiva kommentarer. Skiljer det verkligen så mycket vad folk tycker mellan 14 och 15 år.
    Det kanske beror på att det är "lagligt" vid 15 -  om en förälder skriver på.....Jag tycker inte de tär värre om en 14 åring skulle pierca sej, men det är inte många piercare som skulle gå med på det...
  • vampyria2

Japp min 14 åring fick ta hål i läppen och min 15 åring i tungan (här i Södertälje får de göra det om en förälder godkänner det)   Det är ju inte direkt nått som kommer att följa dem för resten av livet som tex en tatuering skulle göra, bara att plocka ur om man ångrar sig Drömmer

• alice mamma
    vampyria2 skrev 2010-10-19 20:14:24 följande:
    Japp min 14 åring fick ta hål i läppen och min 15 åring i tungan (här i Södertälje får de göra det om en förälder godkänner det)   Det är ju inte direkt nått som kommer att följa dem för resten av livet som tex en tatuering skulle göra, bara att plocka ur om man ångrar sig Drömmer
    Ok, bra att veta för det är nämligen i Södertälje på Down Town hennes kompisar har gjort det och det är dit hon vill att vi ska gå.
  • vampyria2
    alice mamma skrev 2010-10-19 20:51:20 följande:
    Ok, bra att veta för det är nämligen i Södertälje på Down Town hennes kompisar har gjort det och det är dit hon vill att vi ska gå.
    Ja mina döttrar har gjort sina där, duktig tjej som gör det och noga med att få föräldrarnas godkännande
  • vampyria2
    alice mamma skrev 2010-10-19 19:55:19 följande:
    Jag startade en tråd för några veckor sedan för min dotter som blir 14 i december vill göra en i naveln.
    Jag tycker att det är ok från 14 om det finns någon studio som gör det. Hon vet själv en studio eftersom hon har kompisar som gjort där. Men oj vad mycket negativt jag fick från folk i min tråd. Du har nästan bara possitiva kommentarer. Skiljer det verkligen så mycket vad folk tycker mellan 14 och 15 år.
    Det enda som man ska tänka på när det gäller naven är att det är en väldigt lång läkningstid på dem, kan ta upp till 6 månader.  Ansiktet/huvudet är bättre pga att där läker det på bara några veckor, jag har sagt till mina att de får ta hål vart de vill men inte naveln Cool  Har hört så mycket skräck historier om folk som har tagit hål där....men vet att många tycker att det är okej även där
  • Pappamannen

Jag har två döttrar, 16 och 17 och har många gånger när jag sagt nej till något funderat över hur jag egentligen skulle kunna motivera det. Det började väl med sminket i sjuårsåldern, nej, man ska vara nio för att bära smink, vid nio var det hål i örat och vi sa nej igen, man ska vara tretton för att ta hål i örat. Vid tretton var det piercing, återigen nej, vid femton tatuering osv. Nu inser jag att det är gränserna i sig som är det viktiga. Det handlar om värderingar man överför till sina barn. Man skjuter upp besluten tills de är mogna att fatta dem själva och inte handla på impuls eller p g a att man förväntas ha det. Idag har de hål i öronen och är nöjda med det. Ingen av dem vill varken pierca eller tatuera sig och de verkar inte lida av det heller. Så kan det gå... 

• Fimpen72

Jag vill inte att mina barn piercar sig före 16års ålder.
    Det gäller även öronen, 16år ska de vara.
    OCH inte runt mun/tunga då.
    De får gärna göra andra piercningar men inte just där pga problematiken med tandköttet osv.
    Då får de vänta tills inte jag är försärjningsansvarig längre.

• vampyria2
    Pappamannen skrev 2010-10-19 21:10:02 följande:
    Jag har två döttrar, 16 och 17 och har många gånger när jag sagt nej till något funderat över hur jag egentligen skulle kunna motivera det. Det började väl med sminket i sjuårsåldern, nej, man ska vara nio för att bära smink, vid nio var det hål i örat och vi sa nej igen, man ska vara tretton för att ta hål i örat. Vid tretton var det piercing, återigen nej, vid femton tatuering osv. Nu inser jag att det är gränserna i sig som är det viktiga. Det handlar om värderingar man överför till sina barn. Man skjuter upp besluten tills de är mogna att fatta dem själva och inte handla på impuls eller p g a att man förväntas ha det. Idag har de hål i öronen och är nöjda med det. Ingen av dem vill varken pierca eller tatuera sig och de verkar inte lida av det heller. Så kan det gå... 
    Haha vänta du bara min mamma sa nej till mig när jag ville tatuera mig, jag skulle vara 18 sa hon, jag fyllde 18 sen tog det många många år ända tills jag fyllde 38 DÅ gjorde jag min första tatuering...

Haha kan säga att min mamma är inte glad, hon höll på att svimma...så vänta du bara dina ungar kommer nog också hem med nått liknande när de är 38  

• Halkatla

Absolut inte! Och det beror på att jag vill slippa se piercade ansikten hemma vid frukostbordet. Tycker att det är avskyvärt fult. Skulle ungen få för sig att göra något sådant så får hon göra det på egen hand i smyg. JAG tänker inte hjäpa till. Hellre skulle jag låta ungen supa sig full hemma. (Vilket jag förstås inte tänker göra på riktigt, men så stark är min aversion mot ansiktspiercingar.)

Svar på tråden Piercing på 15 åring?