Rå bacon?
Kan man äta rå bacon? Alltså i princip bara klippa upp ett paket och äta den som den är? Funderade på detta tillsammans med en kompis igår och vi vet helt inte.
Kan man äta rå bacon? Alltså i princip bara klippa upp ett paket och äta den som den är? Funderade på detta tillsammans med en kompis igår och vi vet helt inte.
Jag skulle då aldrig äta rå bacon. det är ju fläskkött.
Lite delade meningar alltså...vad kan det ge för skador om man nu trycker i sig bacon ibland?
Ah...kollade wiki-länken:
Trikiner (Trichinella) är ett släkte med upp till 4 mm långa rundmaskar som lever som parasiter i däggdjur, bland annat människor.
De kan ge upphov till trikinos och smittar oftast via slarvigt tillagat fläskkött. I Sverige testas alla slaktade grisar och det är ovanligt att tamsvin har trikiner. Trikiner förekommer även hos hästar, främst importerade. Kan även förekomma hos vildsvin, brunbjörn, järv, varg, lo, grävling, räv, fjällräv, mårdhund, skogsmård, hermelin, mink, katt, råttor och smågnagare. Den valigaste trikinen är Trichinella spiralis.
...och det var alltså -94 det sist upptäcktes trikiner i en gris...tja. Då fortsätter jag nog smaka lite då och då.
Jag har käkat rå bacon sen jag var liten, aldrig blivit sjuk eller något och det är så jäkla gott
äter faktiskt hellre rå än stekt
Ja, det är fruktansvärt gott med rå bacon. Brukar smyga in en och annan utan att mannen ser det. Han tycker att det är ett äckligt beteende...men det han inte vet om...
Vågar dock inte nu när jag är gravid ifall det skulle finnas något skadligt i. Annars är det ju gott med parmaskinka eller liknande, mums!
Trodde faktiskt jag var ganska ensam om att gilla rå bacon...jag som stått och smugit ute i köket i flera år!