• SilverEmma

Rå bacon?

Kan man äta rå bacon? Alltså i princip bara klippa upp ett paket och äta den som den är? Funderade på detta tillsammans med en kompis igår och vi vet helt inte.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Svar på tråden Rå bacon?
  • Pandamamma79
    SilverEmma skrev 2010-10-20 16:51:49 följande:
    Trodde faktiskt jag var ganska ensam om att gilla rå bacon...jag som stått och smugit ute i köket i flera år!
    Trodde jag också. Har aldrig vågat nämna det för någon, he, heSkrattande
  • k girl
    Fridayyy skrev 2010-10-20 16:50:43 följande:
    Bacon är rökt och rimmat sidfläsk enligt Wikipedia. Då borde man kunna äta det.
    Fast bacon är lättrökt... Rökt sidfläsk är betydligt mer rökt än bacon, jag lovar.
  • trollkarl

bacon är inte rått!!
    kan folk inget om mat nu längre med snabbmatskulturen?

• k girl
    trollkarl skrev 2010-10-20 19:11:11 följande:
    bacon är inte rått!!
    kan folk inget om mat nu längre med snabbmatskulturen?
    Det är väl bara ett uttryckssätt. Jag säger att jag äter "rå falukorv" men den består ju av kokt, och inte rått, kött även om korven är ostekt.
  • trollkarl
    k girl skrev 2010-10-20 19:13:14 följande:
    Det är väl bara ett uttryckssätt. Jag säger att jag äter "rå falukorv" men den består ju av kokt, och inte rått, kött även om korven är ostekt.
    nja, det vete katten faktiskt... tror nog snarare att den gamla husmorskunskapen som oftast "ärvdes" neråt i åldrarna har försvunnit... folk är generellt sett mer okunniga idag än förr..
  • Midka

Lilleman äääälskar att ta sig en bit innan middagen.
    Däremot skulle jag inte ge den om den var rå. Lättrökt däremot.... en annan femma.    

• k girl
    trollkarl skrev 2010-10-20 19:14:24 följande:
    nja, det vete katten faktiskt... tror nog snarare att den gamla husmorskunskapen som oftast "ärvdes" neråt i åldrarna har försvunnit... folk är generellt sett mer okunniga idag än förr..
    Må så vara, men å andra sidan, hur mycket värd är husmorskunskapen idag? Mycket av den "rökta skinka" som säljs idag är inte rökt utan bara smaksatt med rökarom till exempel.
  • Boktokig

Bacon smakar allra bäst när det inte är tillagat. Jag är dessutom sådan att jag gärna tar en knäckemacka med rå köttfärs, salt, peppar och rå lök när jag ändå ska göra köttbullar =)

• trollkarl
    k girl skrev 2010-10-20 19:15:59 följande:
    Må så vara, men å andra sidan, hur mycket värd är husmorskunskapen idag? Mycket av den "rökta skinka" som säljs idag är inte rökt utan bara smaksatt med rökarom till exempel.
    ovärderlig!
    idag köper man halv/helfabrikat etc istället för att tillaga från grunden..
    sen att skinkan är smaksatt kanske inte är det bästa exemplet ;)
  • Leone i Västerås

Bacon är väl rökt? Då är det ju inte alls rått menar jag.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • k girl
    trollkarl skrev 2010-10-20 19:17:48 följande:
    ovärderlig!
    idag köper man halv/helfabrikat etc istället för att tillaga från grunden..
    sen att skinkan är smaksatt kanske inte är det bästa exemplet ;)
    ...men inte helt irrelevant eftersom det finns vissa baconsorter i handeln som inte är traditionellt rökta utan smaksatta med rökarom, och ska tillagas före intag.
  • trollkarl
    k girl skrev 2010-10-20 19:27:37 följande:
    ...men inte helt irrelevant eftersom det finns vissa baconsorter i handeln som inte är traditionellt rökta utan smaksatta med rökarom, och ska tillagas före intag.
    som vilka?
  • k girl
    trollkarl skrev 2010-10-20 19:30:34 följande:
    som vilka?
    Scans bacon t ex röks inte utan smaksätts och körs i värmeskåp och det är nog sant för de flesta baconsorter.  Tulips bacon ska genomstekas då det enligt förpackningen är en "rå" produkt.
  • Leone i Västerås
    k girl skrev 2010-10-20 20:02:43 följande:
    Scans bacon t ex röks inte utan smaksätts och körs i värmeskåp och det är nog sant för de flesta baconsorter.  Tulips bacon ska genomstekas då det enligt förpackningen är en "rå" produkt.
    Jaha, där ser man. Vi äter ganska mycket bacon, dock stekt, men jag trodde faktiskt att allt bacon var ordentligt rökt.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • SilverEmma

Har själv aldrig reklekterat över att bacon är rökt...har aldrig tittat så noga på förpackningen, där det säkert står. Jag vet ju hur jag kan använda den i matlagning, det räcker liksom så.

Ska återuppliva minnet med en baconmacka någon gång, se om det är så gott som jag minns det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
Svar på tråden Rå bacon?