• Cillalilla

Arg på Swarovski

Åhhhh så arg och besviken jag är!!!
    Min käre make kom hem i fredags efter en vecka i tyskand med ett par jättefina örhängen.
    Han hade köpt dom på Swarovski på flygplatsen.
    Dom är verkligen superfina, men inte alls min stil och färg. Gratis var dom inte heller...

Så jag tog med dom och kvittot till deras butik här i stockholm i tron att jag skulle få byta dom.
    Det brukar man ju få göra...
    Jag höll på att flippa ut när hon säjer nej! det är en policy dom har att inte byta örhängen, av hygieniska skäl...
    Jag har aldrig hört något liknande!!!!
    Fy så arg och besviken jag är!!

USCH!!!

Så arg att jag måste avreagera mig och varna andra...

• Svar på tråden Arg på Swarovski
  • Mummy

Tycker inte att det är så konstigt ändå. Jag själv skulle inte vilja köpa örhängen om femtioelva personer redan haft dem genom sin kropp. Man får väl aldrig byta piercingar av samma skäl?

• Faile

Fast det förstår man ju. Jag skulle inte vilja köpa ett par dyra örhängen som någon annan haft i örat, precis som jag inte skulle vilja köpa ett par bytta trosor tex.

Var glad istället för att du har en så omtänksam make {#emotions_dlg.flower}

Sluta jiddra, börja trolla!
  • LaFontaine

Örhängen får man i princip aldrig byta, vare sig de kommer från Lindex, Guldfynd eller Swarovski. Det räknas som sagt som hygienprodukt.

Dessutom brukar man inte alltid få byta varor som är köpta i andra länder, även om det är inom samma koncern.

• HelleGbg

inte konstigt alls! Skulle inte vilja köpa örhängen som någon annan haft,,,uäck.....Sälj dom då,,kanske nåågon i detta land som kan tänka sej begagnade örhängen....

• pixietails

Håller med Mummy.

Provade du örhängena? Skulle du själv köpa örhängen/underkläder som någon annan haft på sig?

• puss

klart man inte får byta örhängen.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Miss Lau

Håller med de andra. Är självklart att man inte byter örhängen.

• JAG är BÄST

STOPP på belägg nu alla!!!!!

Folk provar örhängen i affärerna, samma gäller på guldfynd mm.
    Då tvättar butiksbiträdet av dom med sprit efter provandet.

Så BULL SHIT att det inte ska gå å byta örhängen oavsett pris!!

TS gå tillbaka igen och stå på dig, be att få prata med butiksansvarige och säg att hur gör ni med örhängen som provas här i butiken,, å mina är inte ens provade. Det var en present till mig som jag vill byta mot andra örhängen. Det är din fulla rätt1 Annars så hota med konsumentverket direkt!

• Cillalilla

Jag har provat dom en gång och kände mig som dumbo... Lite för stora för mina öron.
    Klart jag är tacksam över att min make köper fina saker till mig. Men jag ser det som lite slöseri att ha fina saker liggandes i en låda och samla damm...
    Har varit helt övertygad om att man skulle kunna byta dom utan bekymmer, men ni verkar ju veta bättre än jag..
    man lär sig något nytt varje dag!

• JAG är BÄST
    Mummy skrev 2010-10-20 11:16:45 följande:
    Tycker inte att det är så konstigt ändå. Jag själv skulle inte vilja köpa örhängen om femtioelva personer redan haft dem genom sin kropp. Man får väl aldrig byta piercingar av samma skäl?
    Hoppas du aldrig köper örhängen numer då,,för tro mig det provas örhängen hej vilt på guldaffärer.
  • Faile
    JAG är BÄST skrev 2010-10-20 11:28:51 följande:

TS gå tillbaka igen och stå på dig, be att få prata med butiksansvarige och säg att hur gör ni med örhängen som provas här i butiken,, å mina är inte ens provade. Det var en present till mig som jag vill byta mot andra örhängen. Det är din fulla rätt1 Annars så hota med konsumentverket direkt!
    Ja, det provas säkert trosor utan något under i butiker också, det betyder inte att det är tillåtet.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • LaFontaine

Det är absolut inget bull shit! Om butikerna inte tillåter byte av örhängen är det inte tillåtet. Öppet köp och byte är ju som bekant ingen rättighet så vad konsumentverket ska in och göra förstår jag då inte!
  • pixietails

Jag har aldrig sett någon som provar örhängen i butik. Har bara sett när folk tar plastbrickan som många örhängen sitter på och tar nära örat för att se hur det ser ut

• JAG är BÄST
    Faile skrev 2010-10-20 11:32:21 följande:
    Ja, det provas säkert trosor utan något under i butiker också, det betyder inte att det är tillåtet.
    Det gör det säkert
    LaFontaine skrev 2010-10-20 11:34:58 följande:
    Det är absolut inget bull shit! Om butikerna inte tillåter byte av örhängen är det inte tillåtet. Öppet köp och byte är ju som bekant ingen rättighet så vad konsumentverket ska in och göra förstår jag då inte!
    Jo man har rätt att byta iallafall på guldfynd och andra gulsaffärer. Dom spritar bara av dom.
    Hur görs det med alla julklappar som köps då? nog fanken byts det örhängen där ska du veta.
    Som sagt det spritas bara av.
    Å ni som säger att ni inet vill köpa provade örhängen,,ja då ska ni nog aldrig mer köpa örhängen,,för tro mig det felsta är provade.
  • Miss Lau

Att få byta saker man köpt är ingen rättighet även om de flesta butiker erbjuder det.

Själv har jag aldrig sett folk prova örhängen, det verkar rätt äckligt.
  • JAG är BÄST
    pixietails skrev 2010-10-20 11:38:58 följande:
    Jag har aldrig sett någon som provar örhängen i butik. Har bara sett när folk tar plastbrickan som många örhängen sitter på och tar nära örat för att se hur det ser ut
    Gå in i en gulsmedes affär redan idag och prova ett par guldörhängen ska du få så att du får prova dom.
  • LaFontaine
    JAG är BÄST skrev 2010-10-20 11:41:45 följande:
    Det gör det säkert
    LaFontaine skrev 2010-10-20 11:34:58 följande:
    Jo man har rätt att byta iallafall på guldfynd och andra gulsaffärer. Dom spritar bara av dom.
    Hur görs det med alla julklappar som köps då? nog fanken byts det örhängen där ska du veta.
    Som sagt det spritas bara av.
    Å ni som säger att ni inet vill köpa provade örhängen,,ja då ska ni nog aldrig mer köpa örhängen,,för tro mig det felsta är provade.
    Nej, öppet köp eller bytesrätt är ingen rättighet. Det är en service som butikerna tillhandahåller och alltså inget som är inskrivet i lagen. I vissa butiker får man heller inte byta julklappar. Fortfarande inget brott mot konsumentköpslagen.
  • Bluemint

På Guldfynd, Albrekts Guld och Hallbergs Guld har man öppet köp och bytesrätt på örhängen.

• Bluemint
    Bluemint skrev 2010-10-20 15:16:21 följande:
    På Guldfynd, Albrekts Guld och Hallbergs Guld har man öppet köp och bytesrätt på örhängen.
    Men det är självklart upp till andra butiker att själva bestämma hur de hanterar returer och byten.
Svar på tråden Arg på Swarovski