Inlägg från: SaramedM |Visa alla inlägg
  • SaramedM

Pojke med lila overall

071001 skrev 2010-10-21 12:23:17 följande:
    Min dotter hade nog frågat samma sak dessvärre .
    Vi har inte lärt henne detta utan det är nåt som kommer från fsk barn (läs tjejer som alla vill vara prinsessor).
    det finns ju ett lätt sätt att visa hemma att det inte är så, genom att pappan har alla färger på sig
  • SaramedM
    Little me skrev 2010-10-21 15:31:31 följande:
    Jag skulle också undra varför pojken hade en flickoverall, när det var den lila färgen
    Vad trevligt, då är det barn som dina som sen kommer att få dagiskompisen att känna sig dum!

Är min man mindre man för att ha gillar rosa kläder?
  • SaramedM
    Little me skrev 2010-10-21 15:38:50 följande:
    jag menar bara att jag förstår flickans reaktion på dagis.  Jag skulle också ha reagerat så, på samma sätt som om pojken hade kommit i en knallrosa overall
    för att?
    vad gör färger till könsbunda?

jag har inte ett enda rosa plagg, men min man har
    Big deal liksom

Om man tom tycker att färger hör till olika kön hjar man en del kvar att lära
  • SaramedM
    Little me skrev 2010-10-21 15:42:47 följande:
    för att det är så vårat samhälle är... säger inte att det är rätt eller fel, säger bara hur jag själv skulle reagera och förstår att andra reagerar så...

på samma sätt hade jag också reagerat om pojken hade haft klänning, kjol eller baddräkt på sig..
    inte det samhälle jag uppfostrar mitt barn i, i hennes samhälle så har man rätt att bli bemöt som en person, inte ett kön
    Yohanna1985 skrev 2010-10-21 15:42:10 följande:

Lila är väl fint.
    Jag hade inte valt att köpa en lila overall till min son, dock så tycker jag att folk kan klä sina barn hur de vill. Personligen hade jag inte reagerat märkvärt.
    Men skickar man sonen till fsk i en lila overall eller barbietröja eller vad det nu kan vara så kommer ju vissa av de andra barnen kanske reagera med kommentarer. Inte för att vara elaka, för att de undrar kanske. Barn är barn, de måste få fråga och få bekräftelse. Tycker heller inte att man kan gnälla på föräldrarna till barnen som "kommeterar" tjej och killfärger. Tror inte att nån förälder i dagens samhälle sitter med en färgkarta och säger till sina barn: "här du lilla Kalle, här är rosa, det är en TJEJFÄRG, akta dig som ögat för den du, det här är BLÅ det SKA pojkar ha..." etc..
    Barn SER i böcker, på tv överallt, barn HÖR allt, barn drar egna slutsatser och tänker själva..

tja uppenbarligen finns det folk som gör det
  • SaramedM
    Little me skrev 2010-10-21 15:56:23 följande:
    I det samhället som jag bor, (Sverige), så ser det dessvärre ut så.
    Kläderna på affärerna är uppdelade efter kön och då är rosa till tjejer och blått till killar... Det är inte jag som har gjort det så.
    Fortfarande så säger jag inte att det är förbjudet att klä sig som man vill, självklart får man det.
    Men man får också vara beredd på andra reaktioner än man själv vill ha om man klär sig utanför de "normala ramarna", fortfarande ens eget val och fortfararande säger jag varken bu eller bä om det.

Jag säger bara hur JAG uppfattar världen och hur jag hade tänkt.

Men klä alla pojkar i klänning så kommer det säkert att ändras åsikter om klänningar inom några årtionden
    Man kan lära sig barn nått annat vet du, min dotter har ingen aning om att klädaffärerna är uppdelade eftersom vi handlar från HELA affären

Jag vill fortfarande veta varför du anser att färger är av olika könstyp? vad anser du om män som bär rosa? om män som sminkar sig?
  • SaramedM
    Yohanna1985 skrev 2010-10-21 15:58:23 följande:
    Som sagt, jag tror verkligen inte att folk gör det, men vill du tro det så är det ju din ensak och din åsikt och det må så vara. Vad man än präntar in i sina barns små öron så är de inte korkade små potatisar utan har egna ögon att se med. Samhället ser ut som det gör, barn ser och hör själva. Men det är vad JAG tror, vill du tro annorlunda så är det fint.
    du ser ju här i tråden att det finns folk som inte har några problem med att lära sina barn att vissa färger kan inte en pojke bära
  • SaramedM

jag trodde faktiskt ärligt attt ingen brydde sig om just färger på kläder längre!

Helt sjuk att det finns folk som tror att vissa färger hör till vissa kön

Jag ska medela min man att han får ¨byta ut sin tröja....

• SaramedM
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 06:40:48 följande:
    Tycker själv det här tjatet att såklart även killar kan ha den och den och den färgen också har blivit så uttjatad! Jag lyssnar nästan på den varje dag. Mammor som försvarar sina barn för de kommer med rosa overall eller klänning till dagis! -Min son får allt ha på sig vad han vill! Ja men va bra då!

Men jag tycker självklart att lila är en flickfärg. Och jag tycker att bara flickor ska ha klänning och rosa overall. Men det är mitt synsätt och hur jag har blivit uppfostrad. Och många med mig. I min värld finns det flick och pojk färger.

Så visst ha lila overaller på era små killar, men varför bli förvånad när nån tror det är en flicka? Och speciellt en 4 åring? Hon fattar inte det här med "könsneutralafärger" eller vad ni kallar det.. De flesta 4 åriga flickor som jag träffat är just väldigt flickiga i den åldern.
    jag blev okcås uppfostrad med en massa dumheter att vissa saker hör till vissa kön,tack och lov har jag utvecklats!
  • SaramedM
    ius lexis skrev 2010-10-22 09:53:14 följande:
    Svarar på ts:
    Jag är uppväxt med extremt unisex föräldrar, de snaggade mej och jag skulle ha samma kläder som brorsan.
    Jag blev självklart retad!!! Lärarna frågade varför jag inte ville vara flicka (vilket jag vill). Men jag sa säkert i min småbarns period att jag ville ha kort hår, men jag har tydliga minnen av att jag uppfattade det, som det"bättre" alt. det mamma o pappa ville.
    Min starka åsikt i detta är att man ska inte projicera sitt behov av att hävda jämställdhet på sina barn så att barnet får lida. Den ska inte behöva stå som ensamt verktyg i föräldrarnas könskamp.
    Däremot anser jag att barn ska få de leksaker de vill ha, ex pojkar ska oxå få dockor och flickor bilar.

Ett förslag är att se över vad man bekräftar (med ord och kroppspråk men framförallt uppmärksamhet). Barnen ska inte vara erat verktyg att visa hur jämställda ni kan vara. De är personer.
    vilken otroligt korkad lärare
  • SaramedM
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 10:30:21 följande:
    Hur menar du? Ska vi slå ihop alla kläder huller om buller i affärerna? Trosor blandade med kalsonger? Kill storlekar och modeller med tjej? Tjej strumpor med killstrumpor! Herregud vilket kaos! För hur mycket man än vrider och vänder på det är vi i alla fall skapta kroppsligt olika! Eller?
    ja vad gäller barnkläder finns det ingen som helst anledning att dela upp det
    Barn är inte skapta olika till kroppen
    Min dotter har nästan bara boxerkalsonger tex
Svar på tråden Pojke med lila overall