Inlägg från: SaramedM |Visa alla inlägg
  • SaramedM

Pojke med lila overall

Malin83 skrev 2010-10-22 11:15:23 följande:
    Kollade just din länk=) missade den tidigare!
    Jag personligen skulle nog ha valt att köpa den turkosa eller svarta overallen.
    och om din son bad om den lila eller rosa?
  • SaramedM
    lollisen skrev 2010-10-22 11:23:48 följande:
    Jag tycker att MÅNGA överdriver den här "könskampen" och att det säkerligen är lika "skadligt" att vara extremist vilket håll man än väljer.... Så att säga...
    vad är extremt med att se sitt barn som en individ i första hand istället för ett kön?
  • SaramedM
    Malin83 skrev 2010-10-22 11:21:31 följande:
    Ja då kanske han skulle få en lila eller rosa=) Jag är absolut inte sån. Men som min som är just nu så vill han knappt ha sin röda pop vindjacka för den är enligt honom tjejjig!
    Men den är ju jag och barnens pappa som handlar kläder och det är vi som bestämmer, självklart får ju barnen vara med och välja färg och så ibland. Men vi har inte hittills varit med om att Anton vill ha rosa.
    och du ser inget problem med at than lärt sig det av er?

att han redan nu tillskriver olika kön olika saker?
  • SaramedM
    Malin83 skrev 2010-10-22 11:35:25 följande:
    Men SaramedM......är det så farligt att en pojke på snart 5 år har åsikter om vad han tycker är pojkigt eller tjejjigt?!
    Kläderna vi väljer att köpa till våra barn är fina och i färger som vi tycker passar våra barn.
    Anton passar tex jätte bra i rött, blått och turkos.
    Isabelle passar jätte bra i lila, rött, turkos, grönt och blått.
    Adam passar jätte bra i tex grönt, blått och rött.

Å  så anpassar vi barnens kläder efter säsong och väderlek. Det tycker jag ska duga.

Man är inte en bättre eller sämre förälder för att man har rosa/lilla/glitter/fjärilar på sin son!

Den dagen Anton eller Adam vill vara prinsessa och klä ut sig så kommer jag att hjälpa dem, precis som jag gör för Isabelle när hon vill vara pirat eller spindelmannen.
    ja det är rätt farligt tycker jag
    Att redan då har han lärt sig av samhället att pojkar är på ett sätt, flickor på ett annat

Nej det är man inte men jag tycker att om man lär sina barn att vissa saker tillhör vissa kön så har man en del kvar att lära som förälder
  • SaramedM
    MaxMara skrev 2010-10-22 12:54:23 följande:
    När jag var liten hade jag kort hår och gick klädd i ärvda kläder av min storebror. Jag var även ganska stor till växten.

Jag blev hela tiden tagen för en pojke vilket jag aldrig tyckte om. Jag såg alla söta tjejer med sina långa hår och volanger och önskade att jag också kunde se ut som dem.

Om bebisen i min mage blir en flicka kommer jag att klä henne som en flicka!! Jag vill inte att hon ska uppleva samma saker som jag gjorde...
    hur klär man en flicka?

Klart du borde fått klä dig som du ville, men varför tvinga din dotter igenom samma sak? för det är det du gör om du klär henne enligt dina mallar
  • SaramedM
    s87a skrev 2010-10-22 13:08:53 följande:
    Det sa jag inte, men jag undrade bara hur man begränsar barnets utveckling genom att välja bort vissa färger?
    ja det gör man
  • SaramedM
    201201232 skrev 2010-10-24 20:19:00 följande:
    Helt ot, men min son hade en handväska med sig till Ica när vi storhandlade som han höll hårt i. Såg han då ut som en tjej, eller var det ok för att han hade blå jacka på sig?
    eftersom han hade blå jacka tror jag itne snoppen kommer att ramla av !
  • SaramedM
    Mamma Maria skrev 2010-10-23 17:59:40 följande:

Har du klätt på din pojke en tjejoverall så får man faktiskt räkna med sådana kommentarer. För lila är faktiskt en tjejfärg, det är väl ganska uppenbart. Klär man på sin son flickkläder och låtsas att han är flicka, då kan det gå illa.

ja snoppen kan ramla av...
  • SaramedM
    TessaS skrev 2010-10-25 12:27:56 följande:
    Aj då... så förargligt...
    ja men enligt mina empiriska undersökningar verkar risken vara rätt liten
  • SaramedM
    CallGirl skrev 2010-10-25 12:29:06 följande:
    Och klär man flickor i blått så kommer klitoris att växa och bli en penis.
    oj, jag som jämt bär jeans!
  • SaramedM
    TessaS skrev 2010-10-25 12:31:51 följande:
    Fan, jag har alltid byxor... Hur ska jag kunna berätta det här för min man???
    han kanske upptäcker det ändå
  • SaramedM
    Malin 72 skrev 2010-10-25 16:14:25 följande:
    Men suck! Tycker man att lila är en tjejfärg tycker man! Tycker man det inte så använder man den på sin lilla kille! Man kan INTE styra andras åsikter!
    Nej men man kan tycka att de åsikterna är föråldrade,dumma och korkade eller hur?
  • SaramedM
    popcornplaya skrev 2010-10-28 10:51:40 följande:
    Jag hade inte köpt den färgen till min pojk för att den ser lite väl tjejig ut. Men det är jag det.
    ja det är du och så lär du din son det och sen säger han det till barn som har föräldrar som vet att färger är färger och ingenting annat....
  • SaramedM
    popcornplaya skrev 2010-10-28 13:15:17 följande:
    Jag tycker det har blivit överdivet åt andra hållet det här med färger. Nu är det ju nästan fel om man klär en pojk i brunt och inte väljer typ rosa istället.

Nä, jag klär min pojk i det jag tycker är snyggt nu och när han blir gammal nog att själv välja färger på kläderna så får han väll självklart göra det men just nu vill han hellre ha en bil på sin tröja än en prinsessa. Får han inte det då?
    det kommer han förmodligen inte eftersom du indirekt lärt honom att pojkar inte bär sånt

Om han ser en snygg tröja med prinsessa på får han  den då?
    Och han vill ha rosa jacka i vinter får han det då?
Svar på tråden Pojke med lila overall