Inlägg från: lollisen |Visa alla inlägg
  • lollisen

Pojke med lila overall

Men tror du inte att du tolkar in liiiiiite för mycket i den lilla flickans fråga nu? Ärligt....

En helt vanlig fråga eftersom just hon kanske tycker/associerar lila till flickor... Alla dra vi olika paralleller och när man är barn är de där parallellerna lite mer begränsade...

Så jag hade nog inte tänkt mer på det utan bara gett ett svar liknande ditt och gett henne ett leende..

Så jag tror inte att samhället är snedvridet just där, utan barn är barn och de ställer såna frågor och genom svar på deras nivå utvecklas även de.

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • lollisen
    ploten skrev 2010-10-21 12:18:42 följande:
    Jag tror inte att barn själva drar slutsatsen att vissa färger är "tjejfärger" och vissa är "killfärger". De formas naturligtvis av hur vi vuxna väljer att klä våra barn och vilka budskap vi förmedlar.
    Eller så överanalyserar vi vuxna otroligt mycket...
  • lollisen

Men seriöst... Är det så illa att man tvunget måste göra precis ALLT könsneutralt? Princessor ska vara både pojkar och flickor, en prinsessa utan genustänk? Likaså prinsar?

Tylltyger på kjolar är nåt marknaden ska styra mot både killar och tjejer? Eller ska man ta bort det helt?

Eller hur menar ni?

• lollisen
    Lejån skrev 2010-10-22 10:23:07 följande:
    Kan det inte bara få vara en kjol? Måste man lägga in en könsvärdering i det?
    Låt klädesavdelningarna vara uppdelade på typ av kläder istället för kön...

Ja tack, i min värld får det gärna vara så.
    Ja, en kjol är en kjol och i min värld kan den vara riktigt flickig och då tänker jag volanger och massa massa tyll.... Vissa flickor ÄR ju vääääldigt flickiga och vissa är mer townboys... Varför ens tänka negativt om det? Det är det jag inte förstår...

Varför är det negativt att kalla det flickigt och pojkigt? Sålänge man inte värderar det som positivt och negativt att vara det eller så...
  • lollisen
    Ogabinne skrev 2010-10-22 10:28:07 följande:
    Lila är en FÄRG! Ingen färg har en snippa på sig så varför måste färgerna vara indelade i kön? Jag fattar inte? Vad spelar det för roll? Folk är så trångsynta. En flicka som kläs i svart, jeans, dödskallar. Hon är cool. Hon är en tuff liten pojkflicka! Men en pojke som vill ha rosa, hjärtan, glitter. Han är bög. Japp, så är det. Och det är fruktansvärt också. När en pojke bär rosa då ska hakor tappas, munnar gapas och nedlåtande komentarer utkräkas. TRÅNGSYNTA!!!

Det är dessa trångsynta människor som överför dessa åsikterna till sina barn, som sedan retar våra barn för att vi låter dom vara barn och klä sig i det dom själva tycker är fint. Det är deras fel att våra barn inte får vara de dom är. Tyvärr, men så är det.

Här kom en TRE åring och retade min 5 åriga rosa och lila älskande son. "Då är du en tjeeeeeeej!" EN 3 åring.

Min son är mycket förståndig och vet att en färg är bara en färg, oavsett om personen som bär färgen har snopp eller snippa. Det är en färg.
    Tror ICKE att många vuxna människor beter sig på det sätt du beskriver ovan faktiskt... Däremot kan en del barn, som inte är färdiga i sin utveckling, associera färger till olika kön UTAN att det behöver betyda att de är dumma i huvudet eller trångsynta etc..
  • lollisen

För att barn ska kunna motstå en så enkel kategorisering, så bör även vi vuxna klä oss sådär könsneutralt som vi förväntar oss att barnen ska...

Män ska därmed gå i rosa overaller och tyllkjolar, så kanske barnen slipper bli sådär trångsynta så att de ifrågasätter...

• lollisen

Jag tycker att MÅNGA överdriver den här "könskampen" och att det säkerligen är lika "skadligt" att vara extremist vilket håll man än väljer.... Så att säga...

• lollisen
    SaramedM skrev 2010-10-22 11:24:24 följande:
    vad är extremt med att se sitt barn som en individ i första hand istället för ett kön?
    Var det verkligen så jag skrev?
  • lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 11:43:08 följande:
    Var går gränsen för "extremism" då?
    När man är uppslukad av genustänk och fullkomligt präntar in det i andra att "såhär MÅSTE man tänka, annars skadar man sina barn, är trångsynt och dum"...

När man enbart ser genusfrågor i precis ALLT och alla...

När man ser det som ett mission att övertala andra att såhär ÄR det, det är såhär man SKA tänka, annars....

Detta gäller ju alla frågor anser jag... Religion och tänk överhuvudtaget..
  • lollisen
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-10-22 11:47:45 följande:
    Fast...det är ju precis sådär många som är _pro_ könsroller resonerar!
    Japp! För mig är det extremist vilket håll man går åt... Antingen för eller emot..
Svar på tråden Pojke med lila overall