Inlägg från: lollisen |Visa alla inlägg
  • lollisen

Pojke med lila overall

NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 11:52:34 följande:
    Fast genus och tanken på att vi alltid placerar och bedöms utifrån våra kön genomsyrar ju precis ALLTING.
    Ja, men så är det det här med mänskliga hjärnan dåra... Allt vi gör och tänker kategoriserar i våra hjärnor, medvetet och omedvetet.. Så fungerar hjärnan...

Men det jag syftade på var extremister, som jag förklarade ovan..
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • lollisen
    augustisten skrev 2010-10-22 12:00:32 följande:
    ...men varför måste det vara en vuxen som lärt tjejen?

(jag säger inte att det inte kan vara så, bara att det inte måste vara så)
    Men såhär är det förstår du... Att barn har INGEN förmåga ALLS att på egen hand förknippa saker eller färger med kön eller nåt annat heller för den delen. Det är konstant vi vuxna som fullkomligt PRÄNTAR in varenda liten acossiation hos barn, vi vuxna utvecklar deras små hjärnor och det är då VI föräldrar och vuxna som står i skuld om barnen (GUD FÖRBJUDE) skulle råka förknippa en speciell färg med pojke/flicka... Så ÄR det..

För barn kan inte på egen hand tänka eller relatera till nåt utan att vi vuxna präntat in detta...
  • lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 12:04:51 följande:
    Jag skulle nog klassas som en extremist, trots att jag inte tvingar på mina barn kläder av någon sort. För jag har en son som gärna går i klänning. Han får ha på sig vilka kläder han vill och i vilken modell. Det är inget jag tvingar honom till, men iom att jag låter honom göra som han själv vill så skulle jag nog iaf placeras in i extremistfacket
    OM du tvingar på andra DINA värderingar/tankar så anser jag dig vara en extremist, om du ser dina värderingar och tankar som något ALLA måste tänka känna, att dessa är de enda rätta och att alla andra är dumma eller trångsynta... DÅ anser jag dig vara en extremist...

Förstår du skillnaden?

Att DU låter ditt barn bära vad denne vill, är inget extremt för mig...
  • lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 12:05:54 följande:
    Fast utan vuxnas värderingar, alltså samhället, media, ja hela omgivningen så hade ju aldrig det här problemet funnits eller hur?
    Jo, eftersom man delar upp olika saker i fack... Såklart med hjälp av hjärnan för att kunna sortera ut, kategorisera..

Fundera en stund på vad man inte sätter in i fack, kategoriserar etc...

Raser/kläder/kön/utseenden/viktklasser/yrken/mat och kosthållning/ listan kan göras milalång...
  • lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 12:19:45 följande:
    Ja jag är inne på vad du menar även om jag inte förstår det fullt ut. Jag kan inte tvinga någon annan. däremot kan jag kräva av pedagogerna på förskolan att de skall följa likabehandlingsplanen som finns och inte placera in mina barn i ett könsstereotypiskt fack. Då tvingar jag ju eg på dem mina åsikter eller?
    Nej, för alla har rätt att behandlas lika, oavsett kön, hudfärg eller handikapp m.m.... Så där håller jag med dig.

Men att tänka, att det jag tycker är det enda rätta och alla de som tänker annorlunda är dumma och inskränkta, DÅ är man ute på hal is enligt mig...

Det är en sak att alla har rätt att behandlas lika, en annan att KRÄVA att alla pedagoger ska resonera på samma sätt som du. Förstår?

Även om jag inte är muslim, så anser jag inte att alla som är muslimer har fel och är dumma i huvudet. Jag försöker inte heller förespråka för dem om vad som är rätt eller fel inom tro och religion, anser dem heller inte trångsynta och inskränkta för att de inte delar samma tro som mig.
  • lollisen
    Bonanza skrev 2010-10-22 12:32:45 följande:
    Fast alla pedagoger har skyldighet att följa likabehandlingsplan samt läroplanen för förskolan, och i den står det tydligt att barn inte ska behandlas olika utifrån sitt kön, att man ska motverka traditionella könsroller etc.
    Ja? Är helt medveten om detta och har inte någonstans skrivit annerledes...
  • lollisen
    Bonanza skrev 2010-10-22 12:35:34 följande:
    Tja, du skriver saker som tyder på det. För visst betyder det att man visst kan kräva att pedagogerna ska resonera på samma sätt som jag i genusfrågan. Annars sköter de inte sitt jobb.
    Nope...

Jag skrev att alla har rätt att behandlas lika oavsett hudfärg, kön, handikapp etc..

MEN att man kan inte KRÄVA att personalen ska TÄNKA och RESONERA på samma sätt som man själv... Men de måste ju självklart BEHANDLA alla lika OAVSETT vad de själva tänker...

FÖrstår?
  • lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 12:48:56 följande:
    Fast det är nog här våra åsikter skiljs åt. Jag anser inte att barnen behandlas lika (nu säger jag itne att det är så på vår förskola utan i allmänhet), utan att det faktiskt görs skillnad pga kön. Jag anser att jag med likabehandlingsplanen i ryggen faktiskt har rätt att KRÄVA av pedagogerna att det är jämlikhet framför allt som skall råda på förskolan. Däremot behöver de inte resonera som jag, men det år de hålla tyst om inför barnen.

Jag har sett en av vikarierna bli i princip uppläxad när hon uttryckte att pojkar måste få vara pojka och flickor få vara flickor. För vad innebär det när vi har med små barn på mellan 1-5 år att göra.
    Men jag skriver inte någonstans att jag anser att någon ska särbehandla barn... Men åsikter får man ha, man kan inte kräva av varenda människa att deras åsikter ska matcha ens egna, däremot kan man kräva hur de agerar...
  • lollisen
    versus skrev 2010-10-22 12:49:47 följande:
    Men måste hålla med Bonanza...diskussionen handlar väl i tråden till stor del om genusperspektiv och det är ngt jag kan kräva att förskolans personal ska eftersträva att "se genom" ett sånt perspektiv.

Om kravet handlar om ngt utanför TS "färgkod som har med kön att göra" tanke förstår jag vad du syftar på-att jag skulle anse att alla ska äta glass på fredagar är det enda rätta men att jobba för frödomsfrihet vad det gäller kön och klädesval det begär jag av personalen.
    Jag har inte skrivit någonstans att jag anser att särbehandling är bra eller ens acceptabelt....
  • lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 13:00:38 följande:
    tror du inte då att personalen många gånger omedvetet agerar utifrån sina tankar snarare än utifrån en likabehandlingsplan som finns på pappret men inte i ryggraden på pedagogen?
    Men hur ska man då göra menar du?

Ska man skippa anställa människor som har andra åsikter än en själv?

Eller kan man i de flesta fall utgå ifrån att professionell personal kan behandla lika även om deras åsikter är av en annan?

Det hade till exempel varit väldigt svårt att anställa någon med annan religion (än de flesta på e förskola) om man ska tänka på det sätt du menar... För då kanske denna person börjar pracka på barnen sin religion?
  • lollisen
    versus skrev 2010-10-22 13:05:27 följande:
    ...så det du tar sikte på är att de som privatpersoner får ha egna åsikter? Klart de ska få ha MEN som proffissionell personal på en förskola ska inte detta skina igenom.
    Amen 2 that!
    Typ precis så jag menar! Tack för att du förstod vad jag menar...
  • lollisen
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-22 13:20:19 följande:
    Japp, personal som överför förlegade åsikter på barnen har inte inom barnomsorgen att göra. Det finns en anledning till att de går utbildning och läser genus men kan de inte applicera det på sitt arbete så ska de inte heller arbeta inom det yrket.
    Vad va det du skrev "japp" till?
  • lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 13:23:09 följande:
    Nej, men man skall utbilda personalen. Det är enda vägen som jag ser det. Det förekommer hopplöst lite vidareutbildning för personal öht inom den kommunala sektorn.

Jag menar inte att personalen prackar på sina åsikter om barnet utan jag är mer ute efter att de omedvetet agerar utifrån sina tankar om genus. Vad gäller tro så är det samma sak där, att man oavsett tro så bör man hela tiden vara självreflexiv och utvärdera sitt bemötande av barnen, föräldrar och sina arbetskamrater.
    Utbildning är alltid bra, samt att uppdatera utbildningarna som finns med jämna mellanrum och att personal får möjlighet att delta på uppdaterade utbildningar..

På förskolan min son går på har de utbildningar ofta för att uppdatera/vidareutbilda personalen. Anser att det är toppen!
  • lollisen
    versus skrev 2010-10-22 13:28:02 följande:
    Blev lite snärjigt först...så är det ju med diskussioner på internet

Jag tycker det viktiga med allsköns "handlingsplaner" är att de inte blir papperslappar som sitter i en pärm- att de istälet problematiseras och diskuteras utifrån vardagen på varje arbetsplats.

För det är svårt att jobba utifrån ett synsätt som går stick i stäv med ens egna övertygelse, i de fall som man inte privat står för det som är skrivet i en dylik handlingsplan.

Så jag hoppas att pedagogerna på min sons förskola i stort står bakom det som står i deras handlingsplaner då det ger en bättre garanti för att den följs.

Men jag vill tro att vi är på väg mot ett samhälle där kön inte ska som i TS kategoriseras utifrån färg, är ju pinsamt att vi ska behöva ha det så 2011.
    För egen del är jag övertygad om att samhället utvecklas på det sätt du önskar... Det finns otroligt många andra områden däremot jag hade velat se mer kraft att arbeta på.

Såsom dolda handikapp och barn med speciella behov... Att de inte ska behöva utstå allt de faktiskt får göra idag..
    Men det är en helt annan diskussion...
  • lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 13:41:06 följande:
    Ja och jag är övertygad om att det är det som saknas på många ställen. Alla borde få ha rätt till utbildning/uppdatering, det motiverar och glädjer en i sitt yrkesutövande dessutom
    Håller med till fullo! 
  • lollisen
    versus skrev 2010-10-22 13:46:03 följande:
    Ja, det är många saker att ta strid för i samhället för att vi ska få det bättre. Det gäller mest att inte tappa hoppet om att det går att förändra
    Yes!
  • lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 13:44:56 följande:
    Fast det blir komplicerat när vissa saker undantas något av könet. Gymnastik för bara flickor är ingen ovanlighet, fotboll för pojkar, inte heller det. Allting hänger ihop. Det är en sak att vi anser att barn skall få se ut och göra/leka som de vill, men om de hela tiden pumpas fulla av motsatta åsikter ifrån andra håll så är vi där igen.
    Men där är det faktiskt en viktig sak du tar upp.... För ska hela samhället då slopa all fotboll för män och fotbol för kvinnor? Allt ska mixas till höger och vänster? Då kommer nästa grej, hur ska man skapa jämna lag? Då kanske det är EN tjej i ena laget och bara killar och så vidare...? Jämställt? Kanske, men å andra sidan så blir inte själva tävlingen jämn i slutändan...

Likaså andra grupperingar.... Inom många områden kan man såklart mixa mer än vad som görs... Men på en del ställen tycker inte jag att det är "fel" att gruppera...
  • lollisen
    Fiyali skrev 2010-10-22 13:51:10 följande:
    Den värsta dubbelmoralen är väl när man förbjuder sin fjortonåriga dotter låta killkompisen sova över i samma säng? Det fick ju Lisa göra förra helgen. . . Hur löser man det problemet? :P
    Vissa skillnader kommer ju alltid finnas mellan könen. Det vi måste ta fasta på är att de är LIKA värda, och försöka att inte tvinga barnen "IN" i könsroller. Att låta barnen leva ut sin egen personlighet utan begränsningar.
    Men vissa skillnader kommer det alltid vara. Men ingen av skillnaderna ska vara en negativ sådan.
    Hoooorraaayyy !!   (Hurra alltså)

Gillar inlägg..
Svar på tråden Pojke med lila overall