• s87a

Pojke med lila overall

Ogabinne skrev 2010-10-22 10:43:13 följande:
    Alla de som tycker pojkar absolut inte får använda lila och rosa. Om vi skulle börja komentera att era flickor har blåa kläder och därmed är lesbiska, undrar hur de skulle reagera då?
    Vem har ens lagt en kommentar om att en pojke är bög för att han bär rosa?
  • s87a
    Bellsam skrev 2010-10-22 10:44:51 följande:
    Vore kul att höra om ni som tycker att rosa hör till tjejer och blått till killar också sitter med rosa kläder på er där hemma. Vad har ni för färger på kläderna? Här har jag grått och svart just nu, låter inte så ljust och flickigt kanske men jag kikade förut och jag såg likadan ut mellan benen som igår när jag hade en röd tröja på mig. Skumt...
    Men handlar du på herravdelningen?
  • s87a
    Lejån skrev 2010-10-22 10:43:50 följande:
    Men det är fint på en tjej eller?
    Yes!
    Serenety skrev 2010-10-22 10:45:26 följande:
    Min son på 7 år älskar rött och har allt som ofta både röda tjock tröjor och röda tshirtar.
    Har aldrig fått höra något om att det är tjej färg på en kille =//.
    Det är ju mode för tonåringar och  äldre personer killar då och springa runt med rosa skjortor o.s.v. 
    Så förstår inte varför folk ska resonera att t.ex lila är en tjej färg =S.
    Dottern på 2½ år älskar blått och hon har blått på sej rätt ofta.
    Men dom på dagis tycker att det är neutralt för både tjejer o killar o ha blått på sej lika så lila.
    Men ingen har heller påpekat att rött är en flickig färg ;) Det är väl ändå rosa/lila som diskuteras
  • s87a
    Mariohn skrev 2010-10-22 10:46:52 följande:
    Aaah det är där det ligger...Om hon handlar på herravdelningen DÅ får hon snopp? 
    Det är ingen som säger att ett barn får snopp eller snippa när barnet bär en viss typ av kläder.
    Men en rosa klänning reflekterar faktiskt de allra flesta till ett kvinnoplagg. Hur skulle du själv reagera om din pappa kom i en rosa aftonklänning?
  • s87a
    Ogabinne skrev 2010-10-22 10:47:34 följande:
    Det har jag fått höra av vuxna människor fler gånger än jag själv vill komma ihåg.
    Det är väl folk som försöker göra sig rolig på andras bekostnad isåfall, inget att bry sig om.
  • s87a

& jag förstår inte varöfr vissa brusar upp sig för sånt här öht.
    Om jag säger att jag tycker lila är fult på en pojke så är jag knäpp, men om ni tycker det är fint är det helt ok.

• s87a
    CallGirl skrev 2010-10-22 10:55:50 följande:
    Problemet handlar om alla de som inte passar in i den existerande normen och vilka konsekvenser det får för dem. Att pojkar som kläs i så kallade tjejfärger får kommentarer och rent av förjöjligas.
    Jag har aldrig hört någon kommentera barns kläder förutom här på familjeliv förståss
  • s87a
    Mariohn skrev 2010-10-22 10:58:18 följande:
    Jag har. Idioter vimlar det av. Senast förra veckan hörde jag en mamma på förskolan säga åt sin fem år gamla son att "sluta prata så jävla gay". 
    Ajdå! Hemskt att prata så med sina barn.
  • s87a
    Sadness skrev 2010-10-22 12:35:45 följande:
    Du ska inte lägga din ilska på flickan för det hon sa. Allt ansvar ligger hos henns föräldrar, jag blir själv upprörd av min sons förskolemiljö!

Pojkarna har mörka slitstarka kläder, med ett märke eller spindelmannen.
    Flickorna har strumpbyxor, uppsatt hår, klänning eller en meningslös fluffig väst!

Utomhus har pojkarna mörka och coola kläder.
    Och flickorna har förvisso funktionella kläder, men de är nästan alltid rosa/rött och med hello kitty mössa.

Och såklart får killarna bråka och stoja, men flickorna blir åtsagda och får inte "föra liv"

På stan kan barn så små som 2 år strosa bredvid mamma i sjal, skinnjacka och uggs!

Klädaffärer som H&M(!) gör mig nästan illamående av sin sexism! Skrikandes

Sluta förfan att klä ut era stackars flickor, korkade föräldrar!!
    Vad är det för fel på skinnjacka & uggs & sjal på ett barn då?
  • s87a
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-22 13:03:48 följande:
    Man är störd om man begränsar sitt barns utveckling och om man baserar sitt uppfostran på det barnet har mellan sina ben så begränsar man sitt barn jäkligt mycket.
    Begränsar man sitt barns utveckling om man ger honom blå kläder istället för rosa?
  • s87a
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-22 13:07:27 följande:
    För de är ju de enda färgerna som existerar va? Finns inga andra att välja på i hela världen än rosa och blå.
    Det sa jag inte, men jag undrade bara hur man begränsar barnets utveckling genom att välja bort vissa färger?
  • s87a
    SaramedM skrev 2010-10-22 13:15:41 följande:
    ja det gör man
    Då är det nog därför min son inte säger mer än 2 ord ännu för att han aldrig haft något rosa/lila på sig.
  • s87a
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-22 13:21:54 följande:
    Låt mig gissa, han har inte heller någon docka, dockvagn och något leksakskök va?
    Jo det har han faktiskt serru ;) Ingen dockvagn än iofs. Han har tom en rosarandig vägg dedu!
Svar på tråden Pojke med lila overall