• Snartmami

Är du medlem i den svenska kyrkan?

Tycker att det skulle vara intressant att veta ungefär hur det ser ut på FL kring medlemskapen i svenska kyrkan. Så är du medlem och troende eller inte? Eller har du kanske en annan tro?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du medlem i den svenska kyrkan?
  • Reglementet
    Bellisen skrev 2010-10-24 00:09:05 följande:
    Jag är medlem men inte troende.

Jag vill inte gå ur kyrkan av flera anledningar. Dels för att jag själv gått i barnverksamhet mellan 0-16 års ålder och tycker att det var jättekul, dessutom nästan helt gratis. De har också mycket annan bra verksamhet, både i Sverige och utomlands, som jag vill stödja.

Sen så tycker jag det är jättemysigt att gå i kyrkan på lucia, julafton, skolavslutningar, köruppvisningar etc. Om man går ur svenska kyrkan så tycker jag att man aldrig ska gå till kyrkan heller och inte utnyttja någon av deras verksamheter. Jag vet vissa som t ex gått ur svenska kyrkan men ändå går till ÖF med sina barn, det känns som hyckleri för mig. Har man tagit avstånd från kyrkan på det sättet ska man inte gå dit heller.

Jag vet att jag kommer fortsätta gå till kyrkan ca 3-4 gånger om året och vill troligtvis gifta mig där. Därför skulle jag inte gå ur kyrkan även om jag inte är troende.
    Fast alla öppna förskolor är ju inte i svenska kyrkans regi.
    *Kommersiellt budskap*
  • Anova
    Jagsajudet skrev 2010-10-24 10:34:56 följande:
    Jag tycker det är lika mycket hyckleri att vara med i ett religöst samfund men inte tro!
    Det är väl hyckleri att delta i ett samfunds religiösa verksamhet och inte tro.. Men att stödja dem ekonomiskt (dvs. genom medlemsavgift) är väl ändå inte hyckleri? I min hemstad finns det ingen förutom kyrkorna (och min lilla förening) som är engagerade i t.ex. nattvandring. Det finns ett stort behov av kyrkornas sociala verksamhet.
  • Bellisen
    Jagsajudet skrev 2010-10-24 10:34:56 följande:
    Jag tycker det är lika mycket hyckleri att vara med i ett religöst samfund men inte tro!
    Det tycker inte jag. Jag vill fortfarande stödja deras verksamhet och tycker den är viktig.

Jag kan tillägga att jag ser inte mig själv som ateist heller, jag är nog lite mitt emellan. Det är svårt att definiera, jag är varken troende eller icke-troende och jag tycker inte man behöver sätta ord på religion heller. Jag tycker om att vara i kyrkan och har ingenting emot att lyssna på en predikan, även om jag inte tror på allt som sägs.

Det skulle inte kännas bra för mig att först gå ur kyrkan och sen fortsätta gå dit, även om det bara är vid speciella tillfällen.

Jag tycker det är samma sak som personer som blir stödmedlemmar i en sportförening men inte utövar sporten utan bara vill stödja. Det är ju något bra!
  • Bellisen
    Reglementet skrev 2010-10-24 11:52:25 följande:
    Fast alla öppna förskolor är ju inte i svenska kyrkans regi.
    Nej, självklart inte. Jag pratade om personer som bestämmer sig för att gå ur kyrkan och sen går till ÖF i kyrkans regi. Jag tycker att bara medlemmar av svenska kyrkan ska få utnyttja den eftersom de är med och betalar den genom skatten. Dessutom förstår jag inte riktigt hur man är så emot kyrkan att man går ut men ändå går dit. Det går inte riktigt ihop för mig.
  • Niiskuneiti
    kvart skrev 2010-10-23 19:59:43 följande:
    psykiska problem ofta och vill hitta tröst hos gud för han förlåter alla
    Jag tycker dina inlägg är väldigt kränkande gentemot religiösa personer. Jag själv är inte religiös, men jag har studerat teologi. Jag lämnade kyrkan och gick med igen.

Studier visar att religiositet leder till BÄTTRE psykisk hälsa! Det är det enda man kunnat bevisa. Att religiösa mår bättre psykiskt än de som inte är troende.

Betyder det att alla som inte är troende har psykiska problem?
  • Niiskuneiti

Jag är gärna med och betalar kyrkoskatt och kommer att döpa mitt barn. Om denne är av annan uppfattning är det bara att begära utträde ur kyrkan när denne blir myndig. Jag är inte troende och kommer inte att uppfostra mitt barn till det heller, så det blir absolut inget hjärntvättande här. Däremot är jag mån om traditioner och tycker att kyrkan gör mycket bra också.

• Red Velvet
    Reglementet skrev 2010-10-23 19:20:22 följande:
    Hur kom du in på julen här?
    Eftersom hon inte har några religiösa traditioner kom jag att tänka på julen och hur ovanligt det är att inte fira den om man inte har en annan trosuppfattning som gör att man inte firar den helt enkelt.
  • Red Velvet
    Jennie med ie skrev 2010-10-24 13:49:52 följande:
    Julen har en annan aspekt än den religiösa.
    Vilken?
    Julen firades av de kristna men var också en religiös rit i de fornnodiska religionerna.
    Jag kan ju ha missuppfattat det men som jag förstått det så bottnar det oavsett i religion.
  • Dr Mupp

Ateist och med i svenska kyrkan. Anledningen till att jag är med är för att jag anser att de gör ett bra jobb med tex hjälpa fattiga, dela ut matpaket och så har de barnaktiviteter. Sen är jag löjligt förtjust i gamla kyrkor och en del av kyrkoskatten går ju till att bevara dessa kyrkor.

Barnen är döpta eftersom maken ville det pga tradition.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Är du medlem i den svenska kyrkan?