• puss

lämna barnet utanför café?

i dag på stan stod det en barnvagn utanför ett café, med barnet sovandes i.
    är det ok?
    den stod vid fönstret vid ingången, man kan ju anta att mamman var där inne men man vet inte om hon såg barnet eller ej.

vad tycker du?

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 14:24
    cafét liggger på en gågata utan trafik.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden lämna barnet utanför café?
  • Lovely6
    THEA och Grodan skrev 2010-10-24 22:27:27 följande:
    Så är det ju i alla byar, städer innan det händer. Man kan aldrig vara helt säker och beskydda från allt, men att aktivt göra ett val att lämna sitt barn ensamt är att utsätta det för risken. En risk som går att undvika genom att ta med sitt barn in på caféet. Man har som förälder ett val, därför tycker jag det är oansvarigt att lämna barnet.
    Håller med dig helt och fullt.
  • THEA och Grodan
    Busbellan skrev 2010-10-24 22:24:08 följande:
    Men allvarligt talat funderar man ju på vad folk har för riskbedömningar när de tror att barnet kan bli kidnappat på stan mitt på dagen.
    Hmm, har det hänt nån gång egentligen att ett barn blivit kidnappat i en sån situation av en person som INTE är släkt med barnet?
    Faktiskt vid fler än ett tillfälle i min stad. Senast förra veckan kidnappades ett barn på gågatan mitt i city.
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Busbellan
    Lovely6 skrev 2010-10-24 22:25:12 följande:
    Ja, i Malmö hände det härom veckan faktiskt.
    Men det hände väl när barnet var MED mamman
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Lovely6
    Busbellan skrev 2010-10-24 22:30:05 följande:
    Men det hände väl när barnet var MED mamman
    Precis. Tänk dig då ett ensamt barn.
  • Busbellan
    THEA och Grodan skrev 2010-10-24 22:28:55 följande:
    Faktiskt vid fler än ett tillfälle i min stad. Senast förra veckan kidnappades ett barn på gågatan mitt i city.
    Som sagt, det hände ju när mamman var tillsammans med barnet.
    Vill nån ta ditt barn kan antagligen han/hon göra det oavsett om du står jämte barnet eller har en glasruta mellan
  • Linn och Robin

Jag personligen hade aldrig kunnat göra på det viset, har dock sett ett flertal som gör just så.
    Men jag vill ha koll och mitt barn nära.

Gabriel 061217 och Ebba 090515
  • Lovely6
    Busbellan skrev 2010-10-24 22:32:28 följande:
    Som sagt, det hände ju när mamman var tillsammans med barnet.
    Vill nån ta ditt barn kan antagligen han/hon göra det oavsett om du står jämte barnet eller har en glasruta mellan
    Vilket genomkorkat resonemang.
    Låter du ditt barn leka på motorvägen också? Jag menar, h*n kan ju bli överkörd på uppfarten hemma.
  • Busbellan
    Lovely6 skrev 2010-10-24 22:30:56 följande:
    Precis. Tänk dig då ett ensamt barn.
    Jag anser inte att barnet är ensamt. Det är väl knappast så att man sitter längst in i lokalen och fikar medan barnet står ute. Antagligen sitter man på insidan av det fönstret där barnet ligger och sover.
    Personligen har jag mer koll på mitt barn i en sån situation än om barnet sover ute i vagnen hemma, för då står jag INTE och tittar på barnet hela tiden
  • Linn och Robin
    Busbellan skrev 2010-10-24 22:24:08 följande:
    Men allvarligt talat funderar man ju på vad folk har för riskbedömningar när de tror att barnet kan bli kidnappat på stan mitt på dagen.
    Hmm, har det hänt nån gång egentligen att ett barn blivit kidnappat i en sån situation av en person som INTE är släkt med barnet?
    Det var ju inte så lände sedan som ett litet barn blivit taget ur vagnen av ett annat barn i 10-års åldern.
    Tagit upp barnet för att gulla med det, sedan när hon hört röster hade hon blivit skrämd och sedan sprungit iväg med barnet och lagt det i en snödriva!!
    Spädbarnet hittades oskadd men rejält nedkyld..
    Gabriel 061217 och Ebba 090515
  • Busbellan
    Lovely6 skrev 2010-10-24 22:34:22 följande:
    Vilket genomkorkat resonemang.
    Låter du ditt barn leka på motorvägen också? Jag menar, h*n kan ju bli överkörd på uppfarten hemma.
    ehh, nu kan man ju fundera på vilken riskbedömning du har.
    JAG ser INGEN risk med att låta mitt barn sova ute i vagnen.
    Däremot borde väl alla inse att risken med att leka på motorvägen inte är jämförbarn med att sova ute i vagnen
Svar på tråden lämna barnet utanför café?