• puss

lämna barnet utanför café?

i dag på stan stod det en barnvagn utanför ett café, med barnet sovandes i.
    är det ok?
    den stod vid fönstret vid ingången, man kan ju anta att mamman var där inne men man vet inte om hon såg barnet eller ej.

vad tycker du?

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 14:24
    cafét liggger på en gågata utan trafik.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden lämna barnet utanför café?
  • FruNaftra

TS, det beror helt på omständigheterna tycker jag. Är det i en storstad eller småstad eller på bygden? Är det mycket folk på stan vid tillfället? Är mamman inne och fikar eller gör hon kanske bara ett snabbt ärende?

Så mitt svar är: Nja

• Didaj
    THEA och Grodan skrev 2010-10-24 18:16:27 följande:
    Jag såg ju föräldern innanför smaskandes på en kaka utan direkt uppsikt över barnet. Och vad skulle vara en BRA anledning att lämna sitt barn ensamt tycker du?
    Att barnet sov och trivs att sova utomhus, att man har god uppsikt från fönstret, att man har en babysafe? En annan sak om hon inte var tillräckligt påklädd eller så.. Då hade jag också sagt till, det börjar bli kallt ute.
  • Didaj

Jag skulle inte heller lämnat mitt barn utanför, men det är för att JAG är obekväm med det. :P Jag har inget emot att andra gör det=)

• La Lola
    Pixiefied skrev 2010-10-24 20:36:13 följande:
    Får jag fråga om du skulle lägga din börs i en barnvagn och gå  in på ett fik eller om du skulle parkera din cykel utanför fiket och strunta i att låsa den?
    Ja.
    Det skulle jag kunna göra.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    THEA och Grodan skrev 2010-10-24 21:01:56 följande:
    Hon skulle inte ha lämnat sitt barn utanför alls enligt mig.
    För att? Obestämd
  • Lovely6
    La Lola skrev 2010-10-24 21:56:59 följande:
    Ja.
    Det skulle jag kunna göra.
    Låt mig gissa, du bor inte i en stad?
  • ModestyB

Nej, aldrig i livet. Lämnar inte mitt barn utan uppsikt och heller inte mina hundar, varför? För att dom är mitt ansvar och mitt allt och jag skulle aldrig vilja utsätta dom för onödiga risker. Jag vill dessutom kunna höra om mitt barn gråter.

• La Lola
    Lovely6 skrev 2010-10-24 22:07:55 följande:
    Näe det gör jag inte o det har jag skrivit oxå om jag minns rätt.

Men oavsett om man bor på en mindre ort så verkar det vara förenat med livsfara att lämna sitt barn utanför ett café enligt vissa.
  • Didaj
    Lovely6 skrev 2010-10-24 22:07:55 följande:
    Jag bor i Stockholm, jag ser fortfarande inget fel på det sålänge den inte står vid en trafikerad gata.
  • Miss Cee

Eh... nej verkligen inte. Skulle aldrig få för mig att lämna sonen i vagnen obevakad inne på stan. Gör folk sånt?

de flesta fik har inte bordsservering. Alltså bör mamman ha behövt gå bort till disken, beställt och betalat innan hon kunde slå sig ned på det där bordet. Om någon kommer fram och antigen tar vagnen/barnet, börjar peta på barnet (å så söööt) eller slänger ner en glödande fimp i vagnen (ja det finns minst några miffon i varje stad som gör sånt) så spelar det ingen roll att mamman "ser" det hända från sitt fönster. Man har ändå ingen chans att förhindra något om man sitter på andra sidan av ett fönster inne på ett fik.

Visst, risken att någon ska röva bort barnet är kanske inte skitstor, men det är knappast det enda som kan hända!

Svar på tråden lämna barnet utanför café?