Anonym (väntar på utredn) skrev 2010-10-25 18:51:32 följande:
Fy vad jag känner igen mig i din situation.
Sitter just nu och väntar på att min sambo ska starta sin utredning.
Han har diagnos på svår dyslexi, vilket man aldrig skulle kunna tro då han jobbat stenhårt med detta problem.
Han har innan vi träffades varit i kontakt med psykvården då han mådde riktigt dåligt i samband med ett destruktivt förhållande. Han fick ingen hjälp där förutom ett recept på theralen tabletter. Han har dämpat sin ångest med alkohol och under den tid vi varit tillsammans har både han och jag upptäckt en massa saker.
Det började med att jag inte stod ut mer förra hösten utan i princip tvingade honom att söka hjälp för sin "vinterdepression": Denna gången fick han en läkare som åtminstone skrev ut antidepressiva till honom.
Upplevde att han mådde bättre under vintern som gick, men frågan är om man inte bara maskerade hans ångest och gjorde honom trött och håglös så att han inte orkade visa/ göra något åt ångesten.
I våras avslutade han behandlingen igen.Innan den deppiga perioden påbörjas så upplevde jag att han gick upp i varv och behövde stor stimulans. Ville starta en massa projekt. Hans tvång blev större oxå.
Denna hösten kunde han själv se att han gick upp i varv och påbörjade behandlingen med antidep igen. Tyvärr gav den ingen större effekt nu och han kontaktade VC igen och ny läkare verkligen lyssnade på honom denna gång. Han fick något frågeformulär och enligt den hade han alla kriterier för bipolär.
Så nu sitter vi och väntar på utredning på psyk. Hoppas att de oxå tar det på allvar och att man inte utesluter andra diagnoser (adhd, asperger)
Min sambo fick också theralen-droppar utskrivna först, men vad hjälper de egentligen? Han har använt de typ 2 gånger. Får jag fråga i vilken omfattning din sambo använder alkohol? Här är det dagligen sen en bra tid tillbaka..
Anonym (näsfrida) skrev 2010-10-25 18:58:23 följande:
Min man är också bipolär, fick diagnosen i vintras efter många års kamp för att få hjälp. Nu när vi vet är det lättare att hantera. Åren innan vi visste vad som var fel var hemska, min man använde sig också av alkohol i stora mängder för att döva ångesten och alla känslor som kom i och med sjukdomen. Tack och lov(faktiskt) åkte han fast för rattfylla och fick hjälp med sitt problem. Även om han fått diagnos, så tycker jag att hjälpen uteblivit.. Visst, han har fått sina mediciner, som inte fungerar särskilt bra. Han fick åka in på akutpsyk efter ett självmordsförsök i våras, där han stannade några dagar, efter det: Inte ett ljud från psyk. För tillfället mår han dock relativt bra, mycket tack vare att han jobbar mycket. Han har alltid haft sina "neråt" perioder när han varit hemma för länge.
Skönt att se att det finns fler som jag!
Får jag fråga vilken medicin han har fått som inte hjälper? Och dricker han inte alls längre? Här är det samma, så fort det finns lite ledig tid så ska det liggas hemma, drickas alkohol och må dåligt. Semestern har varit fruktansvärd nu i två år.