• Anonym (Rådlös)

Missbrukar epilepsimedicin??

Jag måste få ventilera och rådfråga om mina misstankar är sanna.
    För att göra historien kort, min släkting var med om en hemsk olycka för 5 år sedan. Hon krossade benet. I samband med detta började hon äta starka mediciner för sin onda fot. Rejält starka mediciner, hon fick även blodförtunnande medel.
    För två år sedan fick hon sitt första anfall. Hon ramlade ihop på badrumsgolvet, slog sig i pannan så hon fick ett stort jack som behövdes sys.
    Idag två år sedan år hon epileptiska anfall var och varannan vecka. Hon åkte sist in på sjukan och fick stanna en vecka. Hon får medicin och får ändå anfall hela tiden, och sist var hon illa däran och kunde mist livet. Till följd av allt detta ansträngande hennes kropp råkar ut för har hennes hjärta dålig aktivitet, hon har även Chrons sjukom.
    Varför jag misstänker henne är simpelt, hon har alltid druckit för mycket, ljugit om hur mycket och ätit sin dotters adhd-medicin. Hon gör sig illa även när hon inte har anfall. Sist bröt hon armen för hunden "ryckte" hårt i kopplet osv. Nu undrar jag varför sjukhusen inte reagerar när hon får 4 anfall på raken under en timma?? Det låter vansinnigt mycket för att bara vara ett ep-anfall. Tar hon fler tabletter än hon ska, blandar hon dom med alkohol vad?? Hennes båda föräldrar är tunga alkoholister. Vi bjuder på läsk när hon kommer över för annars dricker hon upp all alkohol.

Vad kan man göra?? Dör hon nästa anfall så lämnar hon två jätte oroliga och djupt deprimerade barn.

• Svar på tråden Missbrukar epilepsimedicin??
  • klyban
    Anonym (???) skrev 2010-10-25 13:23:59 följande:
    om man tar för mycket av starka värkmediciner kan man krampa och få anfall, vad har hon för smärtmedicin??

Kan du inte prata med henne och fråga om du kan hjälpa??
    Som dreambitch säger det är bara tramadol som kan ge EP-liknande anfall och då i kraftiga doser.
    Handlar uppemot x2 dygnsdosen om dettta kan ske, men den en del kan ta lång högre mängder utan att få dessa anfall.

Sen uppfattar jag det som att Iktorivil används lite mer i förbyggande syfte också, men i vilket stadie de ger denna benzo är jag direkt osäker på.
  • DreamBitch
    klyban skrev 2010-10-25 15:58:27 följande:
    Som dreambitch säger det är bara tramadol som kan ge EP-liknande anfall och då i kraftiga doser.
    Handlar uppemot x2 dygnsdosen om dettta kan ske, men den en del kan ta lång högre mängder utan att få dessa anfall.

Sen uppfattar jag det som att Iktorivil används lite mer i förbyggande syfte också, men i vilket stadie de ger denna benzo är jag direkt osäker på.
    Man behöver faktiskt inte ta mycket för att få ett anfall. Det har rapporterats att personer som tagit en så liten dos som 100mg har krampat. Det kanske inte tillhör vanligheten att man krampar på så pass låga doser men det kan hända. Otäcka piller det där. :)
  • Waldo
    Anonym skrev 2010-10-25 13:27:42 följande:
    Stesolid är en ep medicin om man börjar krampa och den kan man lätt bli beroende av.
    Nej det är ingen EP medicin
  • Waldo
    Anonym skrev 2010-10-25 13:33:21 följande:
    Ja bland annat ep. Har själv använt den i mitt jobb när någon krampat vid EP.
    Åhh nej, jag tror jag avlider

Ditt svar tyder på att du jobbar inom vården i någon form och inte är medveten om vad en EP medicin är och vad som inte är en EP medicin.
    Det kan vara lugnt om man inte arbetar med just det (även om det är en grundläggande kunskap)

Man behandlar inte EP med stesolid, man kan behandla anfallen dvs vissa av symptompen, vid grand mal.

Vården blir farligare och farligare att vistas i som patient
  • Anonym (Rådlös)
    Anonym skrev 2010-10-25 13:26:43 följande:
    Har hon stesolid eller liknande är det inte alls konstigt att bli beroende av dom.
    Ja dom har hon..kan man bli beroende av dom?
  • Anonym (Rådlös)

Jag har stöttat henne i flera år, men hon förstår inte att hon har ett beroende. Hon har stulit pengar från sin mans konto försatt dom i konkurs osv för att kunna finansiera sitt beroende. Hur mycket mer kan man stötta?

• klyban
    Anonym (Rådlös) skrev 2010-10-26 09:36:37 följande:
    Ja dom har hon..kan man bli beroende av dom?
    Såklart man kan, det är en benzo.

Din släkting verkar ha en gedigen sjukdomsbild, tror du då inte att medicinerna hon får är helt enligt läkarens rekommedationer?
  • Anonym (Rådlös)
    klyban skrev 2010-10-26 09:42:13 följande:
    Såklart man kan, det är en benzo.

Din släkting verkar ha en gedigen sjukdomsbild, tror du då inte att medicinerna hon får är helt enligt läkarens rekommedationer?
    Jo det har hon men alla anfall hon får titt som tätt tyder på att hon missbrukar antingen tabletter eller blandar med alkohol. Visst ska man inte dricka när man tar en viss ep-medicin?
  • Fluffskalle

Svårt att greppa historien när det står om epilepsimedicin och sedan stesolid och adhd-medicin, men det är mindre viktigt.

Prata med henne. Säg att du förstår vad som pågår, att hon missbrukar medicin och alkohol. Kanske pga smärtorna men ändå. Följ med din släkting till en läkare som jobbar med missbruk. Hur gammal är dottern? Kan hon hjälpa?

Kan också vara så att hon bara tar de mediciner hon får utskrivet men inte ska dricka så förbannat.

• klyban
    Anonym (Rådlös) skrev 2010-10-26 09:46:16 följande:
    Jo det har hon men alla anfall hon får titt som tätt tyder på att hon missbrukar antingen tabletter eller blandar med alkohol. Visst ska man inte dricka när man tar en viss ep-medicin?
    Alla anfall kan vara EP-problem.
    Även kan det vara en högre tramadol konsumtion/missbruk.

Måste vara ärlig med dig och det om du ska ha svar på detta så finns bara en sak att göra.
    Och det är att fråga personen ifråga vad som händer och hoppas på ett ärligt svar(hur man nu ska bedömma det).

Min EP-kunskap är begränsad så kan inte säga om det är fullt möjligt att få så många anfall du säger.
    Men får hon så många anfall och det är EP, då är hon UTAN tveckan tungt medicinerad och är antagligen också stort behov av det också.
Svar på tråden Missbrukar epilepsimedicin??