• Anonym (Rådlös)

Missbrukar epilepsimedicin??

Jag måste få ventilera och rådfråga om mina misstankar är sanna.
    För att göra historien kort, min släkting var med om en hemsk olycka för 5 år sedan. Hon krossade benet. I samband med detta började hon äta starka mediciner för sin onda fot. Rejält starka mediciner, hon fick även blodförtunnande medel.
    För två år sedan fick hon sitt första anfall. Hon ramlade ihop på badrumsgolvet, slog sig i pannan så hon fick ett stort jack som behövdes sys.
    Idag två år sedan år hon epileptiska anfall var och varannan vecka. Hon åkte sist in på sjukan och fick stanna en vecka. Hon får medicin och får ändå anfall hela tiden, och sist var hon illa däran och kunde mist livet. Till följd av allt detta ansträngande hennes kropp råkar ut för har hennes hjärta dålig aktivitet, hon har även Chrons sjukom.
    Varför jag misstänker henne är simpelt, hon har alltid druckit för mycket, ljugit om hur mycket och ätit sin dotters adhd-medicin. Hon gör sig illa även när hon inte har anfall. Sist bröt hon armen för hunden "ryckte" hårt i kopplet osv. Nu undrar jag varför sjukhusen inte reagerar när hon får 4 anfall på raken under en timma?? Det låter vansinnigt mycket för att bara vara ett ep-anfall. Tar hon fler tabletter än hon ska, blandar hon dom med alkohol vad?? Hennes båda föräldrar är tunga alkoholister. Vi bjuder på läsk när hon kommer över för annars dricker hon upp all alkohol.

Vad kan man göra?? Dör hon nästa anfall så lämnar hon två jätte oroliga och djupt deprimerade barn.

• Svar på tråden Missbrukar epilepsimedicin??
  • Anonym (Rådlös)
    klyban skrev 2010-10-26 09:56:59 följande:
    Alla anfall kan vara EP-problem.
    Även kan det vara en högre tramadol konsumtion/missbruk.

Måste vara ärlig med dig och det om du ska ha svar på detta så finns bara en sak att göra.
    Och det är att fråga personen ifråga vad som händer och hoppas på ett ärligt svar(hur man nu ska bedömma det).

Min EP-kunskap är begränsad så kan inte säga om det är fullt möjligt att få så många anfall du säger.
    Men får hon så många anfall och det är EP, då är hon UTAN tveckan tungt medicinerad och är antagligen också stort behov av det också.
    Man kan enbart hjälpa en missbrukare som själv vet med sig att denne missbrukar. Denna person skulle aldrig erkänna. Istället hittar hon på en massa sjukdomar eller gör sig själv illa för att få ta tabletter. Nu är det ep innan var det voltaren och värrre doser. Hon bröt foten säkert 5 ggr på ett år!!! Detta var innan hon började få anfall. Så jag har det hela rätt klart för mig. Men hur ska man kunna hjälpa? Man får inte tvångsvårda någon.
  • klyban
    Anonym (Rådlös) skrev 2010-10-26 14:30:46 följande:
    Man kan enbart hjälpa en missbrukare som själv vet med sig att denne missbrukar. Denna person skulle aldrig erkänna. Istället hittar hon på en massa sjukdomar eller gör sig själv illa för att få ta tabletter. Nu är det ep innan var det voltaren och värrre doser. Hon bröt foten säkert 5 ggr på ett år!!! Detta var innan hon började få anfall. Så jag har det hela rätt klart för mig. Men hur ska man kunna hjälpa? Man får inte tvångsvårda någon.
    Verkar hel tokigt det du beskriver och att en ärlighet infinner sig låter starkt begränsad.
    Men detta till trots och om du verkligen vill veta hur det står till med allt, så är du tyvärr tvungen att fråga.

Sen att komma till om svaret är oärligt eller inte, omöjligt att veta.
    Om du inte får ett ärligt svar, så får du steppa upp "övervaka" eller ge upp.
    Tyvärr vad du än gör så blir det fel känns det som.
  • Anonym (Rådlös)
    klyban skrev 2010-10-26 15:40:29 följande:
    Verkar hel tokigt det du beskriver och att en ärlighet infinner sig låter starkt begränsad.
    Men detta till trots och om du verkligen vill veta hur det står till med allt, så är du tyvärr tvungen att fråga.

Sen att komma till om svaret är oärligt eller inte, omöjligt att veta.
    Om du inte får ett ärligt svar, så får du steppa upp "övervaka" eller ge upp.
    Tyvärr vad du än gör så blir det fel känns det som.
    Jo, hennes man har ju gett upp skämtar om att inkassera henne och fixa en ny fru. Hon har inte jobbat på över 5 år. Hade han inte sparat pengar varje månad hade de vart helt bankrupt när hon stal pengar från hans konto och även tog sms-lån med 25% ränta...
    Det känns förjävligt att hon håller på att ta sitt egna liv, att hon inte kan tänka på sina barn. Men det är tyvärr så, snart hamnar hon på sjukan i månader eller så tar hon sitt liv.
    Jag har pratat med henne,maken och påtalat hur viktigt det är att hon inte missbrukar eller hoppar över sin medicin (för jag vet ärligt inte hur det kan va möjligt att få 4 anfall på raken och hamna medvetslös efteråt)
  • Anonym (ep)

Min son har ep. När han var som sämst hade han 45-50 anfall per dygn och ibland var de "hopade" så att han hade 8-10 st i timmen. Vid ep tar du dels ep-medicin (en eller flera) för att minska risken för anfall och vid långa  anfall eller upprepade anfall som kommer mycket tätt kan man behöva bryta dessa med ex vis Stesolid eller Epistatus

Vid allvarligt alkoholmissbruk kan man få kramper, ffa då man inte får sin alkohol och blir abstinent. Även vid vissa andra former av missbruk. För att det ska räknas som ep skall man ha haft mist två OPROVOCERADE anfall, dvs man ska inte ha varit drogpåverkad, ha haft en pågående infektion i hjärnan, haft extrem sömnbrist osv... 

• Anonym (ep)

Vid långvarigt alkoholmissbruk kan du även få hjärnskador som kan ge upphov till epilepsi även om du slutat dricka. I princip alla ep-mediciner (de man tar för att förebygga) kan också ge kramper om de inte är rätt doserade.

• Anonym (Rådlös)
    Anonym (ep) skrev 2010-10-26 21:53:36 följande:
    Vid långvarigt alkoholmissbruk kan du även få hjärnskador som kan ge upphov till epilepsi även om du slutat dricka. I princip alla ep-mediciner (de man tar för att förebygga) kan också ge kramper om de inte är rätt doserade.
    Tack för infon! Om man tar för många ep mediciner kan de även utlösa kramper?
  • Anonym (ep)

I princip alla ep-mediciner har kramper som möjlig biverkning. Att prova ut en lämplig ep-medicinering kan vara mycket knepigt. Den dos och den medicin som passar en behöver inte passa en annan utan kanske gör denne sämre istället.

Sen är ju stora mängder alkohol och epilepsi ingen bra kombination. Alkohol brukar anses sänka kramptröskeln och många ep-mediciner interagerar med alkohol. Nu är vi tack och lov inte i kontakt med de problemen än då vår son bara är fyra år men i tonåren kan det ju bli problem....

• Anonym (Rådlös)
    Anonym (ep) skrev 2010-10-26 22:10:36 följande:
    I princip alla ep-mediciner har kramper som möjlig biverkning. Att prova ut en lämplig ep-medicinering kan vara mycket knepigt. Den dos och den medicin som passar en behöver inte passa en annan utan kanske gör denne sämre istället.

Sen är ju stora mängder alkohol och epilepsi ingen bra kombination. Alkohol brukar anses sänka kramptröskeln och många ep-mediciner interagerar med alkohol. Nu är vi tack och lov inte i kontakt med de problemen än då vår son bara är fyra år men i tonåren kan det ju bli problem....
    Hennes sista utskrivna ep-medicin fick hon absolut inte dricka alkohol enligt hennes man
  • Anonym (ep)
    Anonym (Rådlös) skrev 2010-10-26 22:15:50 följande:
    Hennes sista utskrivna ep-medicin fick hon absolut inte dricka alkohol enligt hennes man
    Men hon dricker ändå? Vet hennes neurolog om detta? Du kanske kan fråga henne vilka mediciner hon tar och titta i FASS?
  • Waldo

Nu får jag inget grepp om detta längre

Det låter som om denna personen inte har någon kontakt med en neurolog.
    Eller tar regelbundna prover för att se så att EP medicinerna ligger på den nivån som dom ska.
    Är du säker på att personen är utredd för EP?
    Är du säker på att det medicineras med EP mediciner? För nu börjar du prata om stesolid

De äldre EP medicinerna har generellt fler biverkningar än de nyare. Även om de nya har en hel roman till biverkningar så har dom inte lika stor genomslagskraft.
    Och har man fått diagnosen på äldre dar  faller det sig mer naturligt att man blir insatt på en av de nyare

Men eftersom du pratar om helt andra med. så får det mig att undra om det verkligen är ett utrett problem eller om det är en biverkning av missbruk
    Krampanfall är inte alls ovanligt vid ett alkoholmissbruk, snarare väldigt vanligt
    Och att utveckla krampanfall eller EP vid tablettmissbruk är inte heller ovanligt, (benzo - stesolid)

Med jag förstår heller inte vad du menar när du säger att personen har försatt sig och mannen i konkurs för att finansiera sitt missbruk
    Att försätta sig i konskurs betyder inte att man kan finansiera något och det är en rättsprocess.
    Ska hon ha gjort det måste hon själv ha sökt sig i konkurs och varför har hon tagit sig råd till det, när hon vill lägga pengar på att missbruka

Jag hänger helt enkelt inte med i storyn

• Anonym (Rådlös)
    Waldo skrev 2010-10-27 15:37:01 följande:
    Nu får jag inget grepp om detta längre

Det låter som om denna personen inte har någon kontakt med en neurolog.
    Eller tar regelbundna prover för att se så att EP medicinerna ligger på den nivån som dom ska.
    Är du säker på att personen är utredd för EP?
    Är du säker på att det medicineras med EP mediciner? För nu börjar du prata om stesolid

De äldre EP medicinerna har generellt fler biverkningar än de nyare. Även om de nya har en hel roman till biverkningar så har dom inte lika stor genomslagskraft.
    Och har man fått diagnosen på äldre dar  faller det sig mer naturligt att man blir insatt på en av de nyare

Men eftersom du pratar om helt andra med. så får det mig att undra om det verkligen är ett utrett problem eller om det är en biverkning av missbruk
    Krampanfall är inte alls ovanligt vid ett alkoholmissbruk, snarare väldigt vanligt
    Och att utveckla krampanfall eller EP vid tablettmissbruk är inte heller ovanligt, (benzo - stesolid)

Med jag förstår heller inte vad du menar när du säger att personen har försatt sig och mannen i konkurs för att finansiera sitt missbruk
    Att försätta sig i konskurs betyder inte att man kan finansiera något och det är en rättsprocess.
    Ska hon ha gjort det måste hon själv ha sökt sig i konkurs och varför har hon tagit sig råd till det, när hon vill lägga pengar på att missbruka

Jag hänger helt enkelt inte med i storyn
    Svårt att förklara men ska försöka..
    Hon har ett beroende, är medicinerad för ep, hon tar steosolid men även andra mediciner.
    Hon tog pengar från sin mans sparande, tog sms-lån rev sönder alla räkningar som kom från sms-lånet att kronofogden sattes in och min man fick låna pengar av min mamma för att betala tillbaka de x tusentals kronorna för att INTE gå i konkurs.
    Men hon går till Karolinska och de har inte ens sattit sig ner o diskuterat hennes sjukdomsbild utan skriver ut tabletter till henne. Enligt henne själv så hade hon fått fel medicin av en neurolog då hon togs emot av en vikarierande neurlog han hade sagt att hon hade fått fel medicin i 2år! Så han bad henne sluta med den medicin hon hade tvärt för att börja ny, men då tog hon steosoliden o fick 4 anfall på raken. Detta var dagen innan hon skulle ta ut sin nya medicin fast läkaren sagt att hon absolut inte skulle ta annan medicin än den han skrev ut. Jag vet jättekrångligt men så ligger d till!
  • Anonym
    klyban skrev 2010-10-25 15:58:27 följande:
    Som dreambitch säger det är bara tramadol som kan ge EP-liknande anfall och då i kraftiga doser.
    Handlar uppemot x2 dygnsdosen om dettta kan ske, men den en del kan ta lång högre mängder utan att få dessa anfall.

Sen uppfattar jag det som att Iktorivil används lite mer i förbyggande syfte också, men i vilket stadie de ger denna benzo är jag direkt osäker på.
    Jag har fått EP anfall av lamotrigin.
  • klyban
    Anonym skrev 2010-10-27 21:30:45 följande:
    Jag har fått EP anfall av lamotrigin.
    Ehh, TS pratade om missbruk om dessa orskarar EP-anfall, är lamotrigin något som man kan missbruka i rus syfte?
  • Waldo
    Anonym (Rådlös) skrev 2010-10-27 21:22:44 följande:
    Hon har ett beroende, är medicinerad för ep, hon tar steosolid men även andra mediciner.
    Hon tog pengar från sin mans sparande, tog sms-lån rev sönder alla räkningar som kom från sms-lånet att kronofogden sattes in och min man fick låna pengar av min mamma för att betala tillbaka de x tusentals kronorna för att INTE gå i konkurs.
    Men hon går till Karolinska och de har inte ens sattit sig ner o diskuterat hennes sjukdomsbild utan skriver ut tabletter till henne. Enligt henne själv så hade hon fått fel medicin av en neurolog då hon togs emot av en vikarierande neurlog han hade sagt att hon hade fått fel medicin i 2år! Så han bad henne sluta med den medicin hon hade tvärt för att börja ny, men då tog hon steosoliden o fick 4 anfall på raken. Detta var dagen innan hon skulle ta ut sin nya medicin fast läkaren sagt att hon absolut inte skulle ta annan medicin än den han skrev ut. Jag vet jättekrångligt men så ligger d till!
    Ang ekonomin.
    Din man fick låna pengar för att det inte skulle utmätning från KFM, inte konkurs.
    Konkurs är en rättslig process som innbär att det måste finnas en sökande (oftast borgänär). Denna process kostar pengar och leder inte någonstans mer än att man fastställer de skulder som finns
    Så en konkurs handlar det inte om och ibland måste man rannsaka sig själv om det man gör för andra för att hjälpa, verkligen hjälper eller bara hjälper sjukdomsbilden

Ang hennes besök på Karolinska.
    Det kan säkert vara så att det blivit ett fel där, men man har som vuxen person ett ansvar mot sig själv att följa upp sådant som blir fel och kräva hjälp
    Man kan inte bara säga att det blev fel för 2 år sedan och sedan stunta i det, så funkar inte livet
    Om ni anhöriga vill hjälpa till är det där ni ska börja nysta

Det är dessutom tydligt att hon har mer än en läkare.
    Det kan vara helt naturligt, men vad som inte är naturligt är att dom inte samarbetar.
    Här har hon också ett ansvar som vuxen människa, men det kan också vara ett annat håll som ni kan nysta i.

Men om ni som anhöriga vill hjälpa måste ni vara insatta i vad som händer, vad saker och ting verkligen betyder
  • B2011
    Anonym (Rådlös) skrev 2010-10-27 21:22:44 följande:
    Varför fick DIN MAN låna pengar av din mamma för att hjälpa dem? Kunde de inte själva låna pengar för att rädda situationen?
Svar på tråden Missbrukar epilepsimedicin??