Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

    Undersökning: Hur uppmuntrar du ditt barn till att vara kreativ?

    Barns fantasi är det som först å främst ska uppmuntras.., då lär dom sig att skapa egna lekar, underhålla sig själva, vara kreativa, å blir aldrig sittande å väntar på att någon ska hitta på saker åt dom..
    Det värsta jag/vi vet, är föräldrar som hindrar barn från att själva skapa, hindrar dom från att leka, lägger sig i allt dom gör.., vuxna som tror sig veta vad barn tycker är kul, istället för låta barnen göra, det dom tycker är kul.
    Tyvärr är många föräldrar så överbeskyddande, att dom totalförlamar barnens fantasi, vilket givetvis sätter stopp för alla kreativitet åxå.

  • giftfri
    Bonanza skrev 2010-11-21 19:42:27 följande:
    Vi har väldigt få regler och försöker att inte begränsa bara för att vi inte förstår vad de vill göra eller tänker. De får bygga hinderbanor av soffkuddar osv osv, de får - om de kommer med en kreativ förklaring - göra saker som de egentligen inte får osv osv.
    Låter i mina öron mycket förnuftigt...
    När barn leker, ska vi vuxna endast agera "övervakare" om vi inte blir ombedda av barnen att t.ex delta.
    Barnen kommer inte att slå sig fördärvade, dom kommer inte att riva huset, inte om dom fått lära sig regler, å inte bara blivit förbjudna.
    Samma gäller för utomhus-lekar, vi vuxna övervakar, helst omärkligt, men lägger oss inte i..., å barnen kommer inte att slå ihjäl sig, välta granns kåk, eller flå deras katt Glad
  • giftfri
    Petra123 skrev 2010-11-21 21:07:20 följande:
    Om det räknas som kreativ uppmuntring att klappa händerna och hurra när ungen äter med gaffel eller sparkar sig framåt (istället för bara bakåt) i sin bobbycar, så är det så jag gör iaf. Han blir överlycklig och gör det gång på gång och släpper allt och klappar med och flinar ^^
    Ha ha ha, allt som gör barn lyckliga kan aldrig va fel, fast du kan ju lägga ner det, när ungen kommer upp i tonåren, kan bli pinsamt inför kompisarna ;-9
  • giftfri

    Vi bor/bodde ju på landet, å då behövs inte stimuleras, ungarna har alltid nåt att göra, å våra barn lekta samma lekar å gjorde samma saker, som när jag själv var liten.
    Bara att släppa ut dom, å sen hoppas dom dyker upp när hungern, törsten eller tröttheten sätter in, vilket dom oftast gjorde.., hände kanske nån gång att dom förirrat sig för långt ut i skogen, fått för sig att bada på nåt ställe, eller fastnat uppe i nåt träd eller på nåt att ställe, å därför blev försenade.., men va då.., ungar är ju ungar


    Du är inte alls en bättre människa än mig!
Svar på tråden Undersökning: Hur uppmuntrar du ditt barn till att vara kreativ?