• JuliaåRonjasmammis

    "Tvinga" barn till konfirmation trots att de inte vill?

    Hade en diskussion med en person idag angående ev konfirmation för 14-åringen. Hen frågade när sonen skulle konfirmeras, jag sa då att vi frågat men att han inte var intresserad. För oss föräldrar och bonusföräldrar är det inte någon big deal, så vi har väl inte tänkt något mer på det.

    Men nu fick jag höra att vi gör heeelt fel som låter honom själv bestämma! Eftersom han är döpt i Svenska Kyrkan är det tydligen en självklarhet att han även konfirmerar sig. Och om han inte vill så bör vi "tvinga" honom, alternativt muta honom med en fin present!Förvånad Att muta känns ju helfel i det här läget, och hur man tvingar en 14-åring att lära sig saker, för det är ju lärandet som är själva poängen i just konfirmationen, vette sjutton!

    Inte för att vi på något sätt ändrar beslut, vi står fast vid att "vill han inte, så behöver han inte", i den här frågan, men det vore intressant att veta hur andra resonerar kring detta.

    Hur gör ni, och hur har ni resonerat? Vad säger barnen, äsch ungdomarna heter det väl? Glad Hur kommer ni som har små barn att resonera i framtiden?


    Don't mess with my integrity!
  • Svar på tråden "Tvinga" barn till konfirmation trots att de inte vill?
  • JuliaåRonjasmammis
    Hjälpsamma skrev 2010-10-31 17:22:05 följande:
    Vad är det sunda förnuft som du skulle lära dem?
    Lev utan Gud, dö utan Gud?
    Du kanske har missat att Trollbottom är troende kristen?
    Don't mess with my integrity!
  • Shelti

    Har bara läst TS. Jag är troende kristen och tycker att man inte ska tvinga unga till konfirmation. Tror inte det kommer nåt gott av det.

  • Hjälpsamma
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-10-31 17:39:39 följande:
    Du kanske har missat att Trollbottom är troende kristen?
    Och vad gör det får skildnad, det är Obama också!
  • Hjälpsamma
    Millan83 skrev 2010-10-31 17:40:15 följande:
    "högtidskristen" som nån sa. Man går i kyrkan på jul, gifter sig med präst. Nån gång är det fint med julevangeliet. etc. 
    Mer mordernt numera
    Halloween är en Keltisk fruktansvärd sed där de död kommer upp ur gravarna och sliter hjärtat ur kroppen på oskyldiga människor som kommer i deras väg.
  • JuliaåRonjasmammis
    Hjälpsamma skrev 2010-10-31 17:52:20 följande:
    Och vad gör det får skildnad, det är Obama också!
    Hur menar du? Anser du att ingen av dem egentligen är kristen, enligt ditt sätt att se? Du klankade ju även ner på en annan person tidigare i tråden och sa att vederbörande inte alls var kristen trots försäkringar om motsatsen. Vilket jag tyckte var fult. Är det så att du anser dig ha den enda rätta definitionen på "troende kristen", eller vad är meningen med dina inlägg?

    Eftersom du undrade om det sunda förnuft Trollbottom skulle lära ut var  "lev utan gud, dö utan gud", antog jag att du inte visste att hon var aktivt kristen. Inte många aktiva, troende kristna skulle lära ut något sådant, däremot är det många som faktiskt tycker det är ok att uppmuntra till eget kritiskt tänkande kring både religion och annat.
    Don't mess with my integrity!
  • Guldrosen

    Vi har inte tvingat våra barn att konfirmeras sig. De har fått välja själva. Jag är döpt men inte konfirmerad. Min man är döpt och konfirmerad. Varför ska man tvinga någon att konfirmera sig?

    Jag tror på mig själv och mitt sunda förnuft!


    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Hjälpsamma
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-10-31 17:59:47 följande:
    Hur menar du? Anser du att ingen av dem egentligen är kristen, enligt ditt sätt att se? Du klankade ju även ner på en annan person tidigare i tråden och sa att vederbörande inte alls var kristen trots försäkringar om motsatsen. Vilket jag tyckte var fult. Är det så att du anser dig ha den enda rätta definitionen på "troende kristen", eller vad är meningen med dina inlägg?

    Eftersom du undrade om det sunda förnuft Trollbottom skulle lära ut var  "lev utan gud, dö utan gud", antog jag att du inte visste att hon var aktivt kristen. Inte många aktiva, troende kristna skulle lära ut något sådant, däremot är det många som faktiskt tycker det är ok att uppmuntra till eget kritiskt tänkande kring både religion och annat.
    Inte mitt sätt att se. jag bara gämför med Jesus och då finns det inte många kristna.

    Vad är det sunda förnuftet grundat på, skulle det nu vara så bra så skulle krig och svält vara borta.
  • Hjälpsamma
    Guldrosen skrev 2010-10-31 18:03:59 följande:
    Jag tror på mig själv och mitt sunda förnuft!
    Gratulerar, du är felfri!
  • Tygtiiger
    Hjälpsamma skrev 2010-10-31 18:08:15 följande:
    Inte mitt sätt att se. jag bara gämför med Jesus och då finns det inte många kristna.

    Vad är det sunda förnuftet grundat på, skulle det nu vara så bra så skulle krig och svält vara borta.
    Du jämför med jesus och finner inte många kristna. Nähä. Låt mig för en gångs skull citera bibeln:

    Döm inte, så blir ni inte dömda!

    Av någon ytterst märklig anledning *host* så glömmer många kristna som glädjs så oerhört åt att sortera in andra i "sanna kristna" och "inte som vi" just den frasen.
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden "Tvinga" barn till konfirmation trots att de inte vill?