• Längtan efter dig

Vegetarian men äter fisk?

Såg på "halv åtta hos mig" för ett tag sedan. Där var en tjej som påstod sig vara vegetarian, men hon åt fisk och skaldjur. Jag har aldrig förstått hur en del kallar sig vegetarianer men äter sånt. Vegetarian = man äter inget kött. Fisk och skaldjur = kött. Hur svårt kan det vara?

You want to see a miracle? Be the miracle.
  • Svar på tråden Vegetarian men äter fisk?
  • Andrea  03
    Pandamamma79 skrev 2010-10-31 18:26:04 följande:
    Vegetarianer äter inte djur. Fiskar och skaldjur är djur
    Vegetarianer äter inte kött. Vissa, däribland jag tycker inte att fisk är kött.
  • Andrea  03
    Villimey skrev 2010-10-31 18:26:43 följande:
    Ja det är märkligt. Speciellt alla dem som absolut inte äter grönsaker, linser, bönor, tofu, vit fisk utan bara skaldjur och lax....laxcetarianer.
    En del vegetarianer äter sniglar också
    En del "vanliga" människor äter med sniglar, ser inget konstigt med det.
  • Villimey
    Andrea 03 skrev 2010-10-31 18:24:49 följande:
    Men på vilket sätt ska fisk räknas som kött?
    Självklart har fisk kött dvs fiskkött. Fiskar har ögon, tänder, skinn, hjärta, lungor, tarmar, fortplantningsorgan, skelett, blodomlopp etcetra.
  • Andrea  03
    Villimey skrev 2010-10-31 18:30:56 följande:
    Självklart har fisk kött dvs fiskkött. Fiskar har ögon, tänder, skinn, hjärta, lungor, tarmar, fortplantningsorgan, skelett, blodomlopp etcetra.
    Men för en del vegetarianer är inte det kött. Är det så svårt att acceptera för vissa? Jag vegetariena men äter fisk. Fortfarande så är jag vegeterian.
  • Pandamamma79
    Andrea 03 skrev 2010-10-31 18:28:46 följande:
    Vegetarianer äter inte kött. Vissa, däribland jag tycker inte att fisk är kött.
    Nej, vegetarianer äter inte animaliska produkter. Kött, fisk, fågel, det kvittar, har det varit ett levande djur äter dom inte det!
  • emmiz01

Är ägg ok? Kommer ju från ett djur men har ännu inte blivit kött..

• Villimey
    Andrea 03 skrev 2010-10-31 18:29:48 följande:
    En del "vanliga" människor äter med sniglar, ser inget konstigt med det.
    Det som är märkligt att man kallar sig vegetarian och sedan blir sur när dem får mat baserat på växter, grönsaker och baljväxter...
    Sniglar är djur.
  • Bevabus

Jag är lakto-ovo vegetarian men säger alltid till folk att jag är vegetarian. Många känner inte till att man kan vara mer än bara vegetarian och vegan så jag lägger helt enkelt till en förklaring i efterhand oftast så får man ju frågan om man äter fisk eller kyckling bara för att dem vill veta exakt, så att inga misstag sker.

Jag tycker det är fel att kalla sig vegetarian om man äter fisk, kyckling eller skaldjur. Djur är djur och jag är vegetarian av etiska skäl så...

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Kajee

Är det inte upp till var och en att definiera vad man uppfattar som vegetarian - det finns nämligen olika varianter - finns det inte annat att irritera sig på än folks matvanor. Och när dom dessutom inte på något sätt påverkar ens eget liv i egentlig mening...

Demivegetarianer äter ägg, mejeriprodukter och fisk. Pollotarianer äter även kyckling. Så kallade Semivegetarianer (ibland benämnda flexitarianer) har en kost som främst består av vegetarisk kost, med enstaka inslag av fisk, skaldjur och kyckling. Somliga semivegetarianer äter även kött vid ett fåtal tillfällen.  Fruktarianerna äter endast äter frukt.

Veganer vill inte använda djur för mat, kläder, eller andra ändamål. Veganer undviker därför animaliska produkter såsom kött, fågel, fisk, ägg, mjölkprodukter, skinn, ylle, dun och päls. Många men inte alla veganer undviker även produkter baserade på honung och bivax.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • viseversa
    Andrea 03 skrev 2010-10-31 18:32:40 följande:
    Men för en del vegetarianer är inte det kött. Är det så svårt att acceptera för vissa? Jag vegetariena men äter fisk. Fortfarande så är jag vegeterian.
    Nej du är inte vegeterian då du äter kött(fisk och skaldjur) Enkelt.
Svar på tråden Vegetarian men äter fisk?