• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • bibo

Saknar dina inlägg Spöket! Letar febrilt efter ett pojknamn och bara ÄLSKAR denna tråd :)

Just nu är vi inne på Spencer eller Noel, men sambon som bara tycker om theodor/Theo är svår övertalad :(

• spöke
    bibo skrev 2013-03-11 14:15:14 följande:
    Saknar dina inlägg Spöket! Letar febrilt efter ett pojknamn och bara ÄLSKAR denna tråd :)

Just nu är vi inne på Spencer eller Noel, men sambon som bara tycker om theodor/Theo är svår övertalad :(

Tack å bock för fina ord. Solig

Här kommer lite namn som påminner om Theodor och Theo:

Theofil Ted Teddy
    Leo Leonard Leopold Leon Leonid Leonel Lionel Lion Lio
    Georg Neo Deodar
    Isidor Sandor Lindor Mandor Aldor Edor Haldor Fjodor Nandor Feodor
  • kevlarsjäl1

Tusen tack för din input och för fler namntips! Tror att jag och min man nog börjar enas om pojknamnet nu, eller rättare sagt, det står mellan två av de som jag nämnde. Flicknamn däremot är fortfarande svårt. Jag är mest inne på Viola, Beata, Majlis eller Doris och min man gillar Ida. Rut och Ingrid gillar jag också, även några till av förslagen men som är "upptagna" redan. Lillian kom med på listan idag, ska känna på det lite!

• Ziraya

För eventuellt framtida behov: Tycker du att Theodor Maximilian Efternamn passar fint ihop? 

• DrömFåret

Hej. Nu är Lokes lillebror här och han ska få heta Vidar, nu börjar nästa kamp ...andranamnen. men jag är nog nöjd med förstanamnet alla fall. Tack för din inspirationslista. :)

• spöke
    kevlarsjäl1 skrev 2013-03-11 20:52:06 följande:
    Tusen tack för din input och för fler namntips! Tror att jag och min man nog börjar enas om pojknamnet nu, eller rättare sagt, det står mellan två av de som jag nämnde. Flicknamn däremot är fortfarande svårt. Jag är mest inne på Viola, Beata, Majlis eller Doris och min man gillar Ida. Rut och Ingrid gillar jag också, även några till av förslagen men som är "upptagna" redan. Lillian kom med på listan idag, ska känna på det lite!
    Lillian eller Lilian är fint. Gillar pappan också det?
  • spöke
    Ziraya skrev 2013-03-11 20:54:00 följande:
    För eventuellt framtida behov: Tycker du att Theodor Maximilian Efternamn passar fint ihop? 
    Ja, passar utmärkt. Bra rytm.
  • spöke
    DrömFåret skrev 2013-03-11 23:43:39 följande:
    Hej. Nu är Lokes lillebror här och han ska få heta Vidar, nu börjar nästa kamp ...andranamnen. men jag är nog nöjd med förstanamnet alla fall. Tack för din inspirationslista. :)
    Grattis till lilleman! Vidar är jättefint. Bra val!
    Har storebror släktnamn som andranamn eller hur tänkte ni när ni valde andranamn till honom?
  • DrömFåret
    spöke skrev 2013-03-12 11:25:56 följande:
    Grattis till lilleman! Vidar är jättefint. Bra val! Har storebror släktnamn som andranamn eller hur tänkte ni när ni valde andranamn till honom?

Ja, storebror har släktnamn. Efter min morfar och sambons morfar och farfar. De sista hade ett gemensamt namn. Men nu vet jag inte hur vi ska tänka med nästa. Vill gärna ha med min farfars namn, medan sambon pratar våra fäders namn... Tråkiga 40-50talistnamn. men det är väl ingen brådska med det än. Ett förstanamn har vi ju alla fall klart.
  • spöke
    DrömFåret skrev 2013-03-12 16:12:22 följande:

Ja, storebror har släktnamn. Efter min morfar och sambons morfar och farfar. De sista hade ett gemensamt namn. Men nu vet jag inte hur vi ska tänka med nästa. Vill gärna ha med min farfars namn, medan sambon pratar våra fäders namn... Tråkiga 40-50talistnamn. men det är väl ingen brådska med det än. Ett förstanamn har vi ju alla fall klart.
    Nej, andranamnen kan man gå och känna på ett tag. Om storebror har släktnamn är det nog bra om lillebror iaf får ett släktnamn. Så att det blir rättvist.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd