• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Kim J skrev 2013-03-27 20:37:58 följande:
    Tack! Celeste var exakt det namn jag hade hört! :D
    Kim J skrev 2013-03-27 20:41:15 följande:
    Nu var jag lite snabb på fingrarna ;)

Angelie var fint också, de flesta bar fina :) pojknamnen var lite svårare att fastna för ;) jag frågar åt min närmsta väninna. Så ska vidare befordra dem alla :)

En fråga, hur uttalas Anaïs? :)
    Prickarna över i:et betyder att bokstaven ska uttalas (på franska skulle annars kombinationen ai bli ett ä-ljud).

• bobou

Hej Spöke! Nu grubblar vi över andranamn till vår flicka. För att få en fin rytm tillsammans med de andra namnen skulle jag vilja ha ett fyrstavigt namn, som gärna får låta svenskt eller nordiskt. Har du något fint förslag?

• spöke
    bobou skrev 2013-03-28 10:26:05 följande:
    Hej Spöke! Nu grubblar vi över andranamn till vår flicka. För att få en fin rytm tillsammans med de andra namnen skulle jag vilja ha ett fyrstavigt namn, som gärna får låta svenskt eller nordiskt. Har du något fint förslag?
    Hej! Solig

Om du menar fornnordiska namn, så finns det inte så många med fyra stavelser att välja bland. Typiskt för de fornnordiska namnen är nämligen att de är tvåstaviga. Det enda som jag kan komma på är Ingetora.

Men sen finns det ju en massa fyrstaviga flicknamn som kanske inte är svenska/nordiska från början, men som är så pass etablerade att man kan kalla dem för "svenska namn":

Cecilia Cornelia Ottilia Olivia Felicia Alicia Emilia Viktoria Teresia Natalia Patricia Ofelia Antonia

Evelina Josefina Carolina Katarina Vilhelmina Valentina

Isabella Gabriella Petronella Mikaela

Alexandra Esmeralda

Dorotea Teodora Leonora

Magdalena Margareta

Henrietta  Elisabeth

• Carro123
    spöke skrev 2012-07-11 12:11:57 följande:
    Hej! Solig

Jag skulle helst undvika namn som slutar på -ia tillsammans med Amelia. Jag tycker att namnen konkurrerar för mkt då. Vad tycker ni om t.ex. Filippa istället för Felicia? 

Här kommer några fler förslag:

Amelia & Teodor
    Amelia & Samuel
    Amelia & Gabriel
    Amelia & Ludvig
    Amelia & Marius
    Amelia & Simon
    Amelia & Vilhelm
    Amelia & Johannes 
    Amelia & Viktor
    Amelia & David

Amelia & Miranda
    Amelia & Josefin(e)
    Amelia & Laura
    Amelia & Majken
    Amelia & Lovisa
    Amelia & Judit(h)
    Amelia & Leona
    Amelia & Joline
    Amelia & Miriam
    Amelia & Natalie

Det är också väldigt fint att kombinera olika vokalnamn...

Amelia & Adrian (snyggt med två olika a-ljud)
    Amelia & Oskar
    Amelia & Isidor
    Amelia & Edvard
    Amelia & Emrik 

Amelia & Isabella
    Amelia & Esmeralda
    Amelia & Irmelin
    Amelia & Evelina
    Amelia & Elvira
    Hej igen!

När jag läste ditt svar fick vi ny inspiration men kände samtidigt att förslagen inte riktigt var vår "stil" så att säga. I februari kom vår andra dotter och vi visste inte alls vad hon skulle heta... när vi till slut började enas gick jag in och läste dina förslag (mest för att vara säker på att vi inte missade något fint namn) och vad komiskt... där fanns ju det tilltänkta Lovisa med :)

tack för dina tips och din tid!     
  • Sockerbullen
    spöke skrev 2013-03-28 09:18:11 följande:
    Hej! Jag gillar Astor. Och jag tycker det funkar finfint med Elly och Lova.

Andra liknande namn: Assar, Mandor, Tor
    Tack för din åsikt, jag gillar namnet mer och mer, det känns som det är ett namn som man kanske behöver vänja sig vid lite, funderar på hur omgivningen kan tänkas reagera, om det är lätt att det blir feluttalat, fula smeknamn? är det för ovanligt så man uppfattar det som "konstigt" och så funderar jag även på om det kommer bli vanligare? vad tror du? 
  • spöke
    Carro123 skrev 2013-03-30 13:03:35 följande:
    Hej igen!

När jag läste ditt svar fick vi ny inspiration men kände samtidigt att förslagen inte riktigt var vår "stil" så att säga. I februari kom vår andra dotter och vi visste inte alls vad hon skulle heta... när vi till slut började enas gick jag in och läste dina förslag (mest för att vara säker på att vi inte missade något fint namn) och vad komiskt... där fanns ju det tilltänkta Lovisa med :)

tack för dina tips och din tid!     
    Vad kul! Grattis till lillasyster! Solig
  • spöke
    Sockerbullen skrev 2013-03-31 22:38:37 följande:
    Tack för din åsikt, jag gillar namnet mer och mer, det känns som det är ett namn som man kanske behöver vänja sig vid lite, funderar på hur omgivningen kan tänkas reagera, om det är lätt att det blir feluttalat, fula smeknamn? är det för ovanligt så man uppfattar det som "konstigt" och så funderar jag även på om det kommer bli vanligare? vad tror du? 
    Namnet är helt klart ovanligt. Statistik från SCB:

Det finns 925 män som har förnamnet Astor. Av dessa har 251 namnet Astor som tilltalsnamn.

De senaste fem-sex åren har namnet ökat från färre än tio nya gossar per år till mellan 10-15 per år. Så det är fortfarande väldigt ovanligt. Tror inte det kommer blir någon topp 10. Men man vet aldrig.

Kan inte komma på hur man skulle kunna uttala det fel... As-tor i så fall... men nä...
  • Y L L E

Bobou! Fyrstaviga nordiska namn ordnas enkelt genom att göra dubbelnamn av de klassiska tvåstaviga - kan det vara något?

• Sockerbullen

Tack spöke :) Nu återstår bara att se om det är en Astor som tittar ut, jag återkommer om ca 6 veckor :)

• spöke
    Y L L E skrev 2013-04-03 07:42:15 följande:
    Bobou! Fyrstaviga nordiska namn ordnas enkelt genom att göra dubbelnamn av de klassiska tvåstaviga - kan det vara något?
    Ja, det är också ett alternativ.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd