• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • fluu

Jag absolut älskar norska namn. Har du någon info om namnen Viljar,Trym,Tiril,Edel och Iben? Vad de betyder och härstammar ifrån och så?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • spöke
    shopahollic skrev 2013-04-23 21:42:27 följande:
    Jag har en tjej och två pojkar  - Mercedes Olivia, Leon Matteus och Henry Philip. 
    Vad passar till det tycker du? Både pojk och flicknamn :) 
    Jag tycker att ni ska fortsätta på det internationella spåret...

Några förslag:

Amelia Celia Fiona Isolde Elise Daphne Flora  Isabelle Anastasia Celeste Gabrielle Jillian Noelle Ophelia

Adrian Dante Florian Cedric Gabriel Jonah Lucas Vincent Douglas Tristan Rufus Malcolm Nicolai Ossian

Solig 
  • spöke
    Tiiinaa skrev 2013-04-23 21:53:29 följande:
    Tack!! Adelia var ju jättefint .. och även Leona eller kanske Leonie istället. Nu blev ja faktiskt inspirerad. Andra varianter om man spinner vidare kan ju vara Dalia eller Delia. Tack igen!!
    Hihi, vad bra. Jag tycker Adelia är väldigt vackert.

Bra sajt om man vill hitta varianter av namn man gillar: http://www.babynamer.com/
    När du har sökt på ett namn, klicka på SIMILAR i vänstra spalten.  
  • shopahollic
    spöke skrev 2013-04-23 22:21:41 följande:
    Jag tycker att ni ska fortsätta på det internationella spåret...

Några förslag:

Amelia Celia Fiona Isolde Elise Daphne Flora  Isabelle Anastasia Celeste Gabrielle Jillian Noelle Ophelia

Adrian Dante Florian Cedric Gabriel Jonah Lucas Vincent Douglas Tristan Rufus Malcolm Nicolai Ossian

Solig 
    Tack för förslagen, kan ju tillägga att Elise var tänkt till Henry om han varit en flicka, och Daphne var tänkt till Leon men då fick hunden heta det istället ;)  

Gillar Flora, Noelle och Celeste.
    Tristan, Gabriel och Malcolm.

Tusen tack! 
    majbebis08.blogg.se *Mercedes 080521 *Leon 100131 *Henry 120819
  • spöke
    fluu skrev 2013-04-23 22:19:13 följande:
    Jag absolut älskar norska namn. Har du någon info om namnen Viljar,Trym,Tiril,Edel och Iben? Vad de betyder och härstammar ifrån och så?
    Viljar: Kan vara en relativt ny sammansättning av de fornnordiska ordleden vil (vilja) och her (här - krigare alltså). Har blivit poppis i Norge under 2000-talet. (Samma namn finns också med estniskt ursprung).

Trym: En jätte i nordisk mytologi. Kommer från det fornnordiska ordet för oljud. Har också blivit poppis i Norge under 2000-talet.

Tiril: Relativt ny sammansättning i samma mönster som t.ex. Toril och Siril. Kan komma från en dikt av Johan Sebastian Welhaven - "Lokkende toner". Tirilil Tove. Langt, langt bort i Skove. Ordet kan också betyda staven som använder när man kärnar smör.

Edel: Norsk form av det germanska namnet Edela och andra liknande namn som börjar med Edel- eller Adel-. Betyder ädel.

Iben: Unisexnamn. Ursprunget är osäkert men det finns teorier som menar att det kommer från ebenholts (träslag) eller att det är ett smeknamn för Ivo.

Användning i Sverige:

Det finns 26 män som har förnamnet Viljar. Av dessa har 15 namnet Viljar som tilltalsnamn.
    Det finns 23 män som har förnamnet Trym. Av dessa har 20 namnet Trym som tilltalsnamn. 
    Det finns 23 kvinnor som har förnamnet Tiril. Av dessa har 19 namnet Tiril som tilltalsnamn. 
    Det finns 198 kvinnor som har förnamnet Edel. Av dessa har 87 namnet Edel som tilltalsnamn.
    Det finns 23 män som har förnamnet Edel. Av dessa har 7 namnet Edel som tilltalsnamn.
    Det finns 90 kvinnor som har förnamnet Iben. Av dessa har 62 namnet Iben som tilltalsnamn.
    Det finns 7 män som har förnamnet Iben. Av dessa har 2 namnet Iben som tilltalsnamn.

• spöke
    shopahollic skrev 2013-04-23 22:28:55 följande:
    Tack för förslagen, kan ju tillägga att Elise var tänkt till Henry om han varit en flicka, och Daphne var tänkt till Leon men då fick hunden heta det istället ;)  

Gillar Flora, Noelle och Celeste.
    Tristan, Gabriel och Malcolm.

Tusen tack! 
    Så lite så! Hoppas du fick lite inspiration till vidare funderingar...
  • fluu
    spöke skrev 2013-04-23 22:57:06 följande:
    Viljar: Kan vara en relativt ny sammansättning av de fornnordiska ordleden vil (vilja) och her (här - krigare alltså). Har blivit poppis i Norge under 2000-talet. (Samma namn finns också med estniskt ursprung).

Trym: En jätte i nordisk mytologi. Kommer från det fornnordiska ordet för oljud. Har också blivit poppis i Norge under 2000-talet.

Tiril: Relativt ny sammansättning i samma mönster som t.ex. Toril och Siril. Kan komma från en dikt av Johan Sebastian Welhaven - "Lokkende toner". Tirilil Tove. Langt, langt bort i Skove. Ordet kan också betyda staven som använder när man kärnar smör.

Edel: Norsk form av det germanska namnet Edela och andra liknande namn som börjar med Edel- eller Adel-. Betyder ädel.

Iben: Unisexnamn. Ursprunget är osäkert men det finns teorier som menar att det kommer från ebenholts (träslag) eller att det är ett smeknamn för Ivo.

Användning i Sverige:

Det finns 26 män som har förnamnet Viljar. Av dessa har 15 namnet Viljar som tilltalsnamn.
    Det finns 23 män som har förnamnet Trym. Av dessa har 20 namnet Trym som tilltalsnamn. 
    Det finns 23 kvinnor som har förnamnet Tiril. Av dessa har 19 namnet Tiril som tilltalsnamn. 
    Det finns 198 kvinnor som har förnamnet Edel. Av dessa har 87 namnet Edel som tilltalsnamn.
    Det finns 23 män som har förnamnet Edel. Av dessa har 7 namnet Edel som tilltalsnamn.
    Det finns 90 kvinnor som har förnamnet Iben. Av dessa har 62 namnet Iben som tilltalsnamn.
    Det finns 7 män som har förnamnet Iben. Av dessa har 2 namnet Iben som tilltalsnamn.

Tack för infon :) Säker får framtida barn något norskt fint namn(om bara sambon låter sig övertalas:P). Passar så bra med dotterns namn Liv.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nelia85

Tack så mycket för tipsen och du gjorde maken min mycket glad! Han tycker att en framtida son ska få heta Valter (jag håller det dock som ett mellannamn) och en dotter Inez. :)

Svar på tråden Spökes namn(t)råd