• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Zinnas
    spöke skrev 2013-07-15 10:01:49 följande:
    Hej! Har haft lite semester. Har ni hittat något namn som passar än?
    Jodå, vi bestämde oss för Matheo. Tackar för tipsen! Nu ska vi bara bestämma mellannamn. Det lutar mot Matheo Benjamin nu just, men vi har till fredag på oss att bestämma oss. :)
  • spöke
    Zinnas skrev 2013-07-15 13:33:20 följande:
    Jodå, vi bestämde oss för Matheo. Tackar för tipsen! Nu ska vi bara bestämma mellannamn. Det lutar mot Matheo Benjamin nu just, men vi har till fredag på oss att bestämma oss. :)
  • Fantasybamse

Olle ska bli storebror och vi är helt lost på namn. Vad passar, pojknamn, flicknamn, vi har inga förslag.

• spöke
    Fantasybamse skrev 2013-07-18 08:38:03 följande:
    Olle ska bli storebror och vi är helt lost på namn. Vad passar, pojknamn, flicknamn, vi har inga förslag.
    Vad tycker du om...?

Olle & Stina
    Olle & Lisa
    Olle & Iris
    Olle & Siri
    Olle & Kajsa
    Olle & Ida
    Olle & Anna
    Olle & Britta
    Olle & Ester
    Olle & Greta

Olle & Erik
    Olle & Assar
    Olle & Edvin
    Olle & Arvid
    Olle & Ivar
    Olle & Rasmus
    Olle & Gustav
    Olle & Emil
    Olle & Anton
    Olle & Sixten

Solig
  • Fantasybamse

Gillar Britta, Ester och Greta. Pojknamn är svårare, jag gillar Konrad väldigt mycket. Har börjat fundera på 40-50 tals namn eller lite ovanligare namn som Louie, men känns som det Inte passar till Olle?

• spöke
    Fantasybamse skrev 2013-07-18 11:49:55 följande:
    Gillar Britta, Ester och Greta. Pojknamn är svårare, jag gillar Konrad väldigt mycket. Har börjat fundera på 40-50 tals namn eller lite ovanligare namn som Louie, men känns som det Inte passar till Olle?
    Rent ljudmässigt tycker jag att Olle och Louie blir lite för samma. Stilmässig är de långt ifrån varandra, men det kan också skapa en snygg kontrast.

Tycker Olle & Konrad passar bättre.

• spöke
    Fantasybamse skrev 2013-07-18 12:03:46 följande:
    Vad tror du om Bosse då? Är det för likt Olle?
    Ja, det blir kanske lite fööör gulligt. Plus att man undrar var Lasse är.
  • Fantasybamse

Jag får skaffa en till så får han heta Lasse :) Har du andra pojknamn på lager i samma stil som Konrad?

• spöke
    Fantasybamse skrev 2013-07-18 13:43:04 följande:
    Jag får skaffa en till så får han heta Lasse :) Har du andra pojknamn på lager i samma stil som Konrad?
    Olle & Kerstin kanske om det blir en flicka.
    Det är ett tufft namn.

Vad gillar du pojknamn som...?
    Bertil
    Edgar
    Birger
    Ingemar
    Ragnar
    Egon
    Georg
    Gunnar

Svar på tråden Spökes namn(t)råd