• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    tinis skrev 2013-10-13 18:49:16 följande:
    Hej Spöke!

Jag o sambon har namntorka inför kommande bebis :/ Fick ngr namntips för ett tag sedan med namnet Lo men det ratade mannen ^^
    Nu har jag kanske fastnat för Dalia, vad tror du om det? Vilka fler namn finns det med samma ton, behöver inte vara blomnamn :)

Tusen tack igen för en toppentråd Solig
    Jag tycker att Dalia är ett väldigt fint namn. Låter tjusigt.

Fler namn:
    Adelia Adela Livia Agatha Dorotea Tilia Junia Beata Celia Amalia Viola Isolde
    Aniara Josefina Aurelia Augusta Nelia Ofelia Ottilia Teodora Axelia Delia 
  • spöke
    molnfridag skrev 2013-10-13 21:51:15 följande:
    Jag undrar över namnet Leon om du vill skriva allt du vet om det :)
    Leon är den spanska och italienska formen av det latinska namnet Leo och betyder lejon. Namnet har funnits i Sverige åtminstone sedan mitten av 1800-talet.

Statistik gällande Sverige: Det finns 122 personer som har efternamnet Leon. Det finns 8 kvinnor som har förnamnet Leon. Av dessa har 2 namnet Leon som tilltalsnamn. Det finns 5371 män som har förnamnet Leon. Av dessa har 3559 namnet Leon som tilltalsnamn.  
  • sofiashem

Hej!

Fick hjälp av dig här under förra året när vi väntade nummer två. Nummer tre finns inte alls, men kan inte låta bli att tänka på namn. Nuvarande heter Hektor & Lykke. Juno är definitivt ett alternativ vid en till tjej. Men pojk då?!  

• Rainbow Dash

Nu har vi fått en lite Hilda. Tack så mycket för hjälpen! Tyvärr blev det aldrig någon Harry för oss, hoppas någon annan vi känner tar det snart, det är så fint.

• emsapemsa

Åh vilken bra tråd! Vi har en pojk som heter Valter (Wilhelm i andra namn) och väntar nu nr 2. Blir det en flicka har vi några förslag: Ruth, Ella, Juno. (Tycker Ella passar bäst med Valter men är rädd att det blir för vanligt och uttjatat? Har själv ett namn som var väldigt vanligt när jag växte upp och kommer ihåg att det var sååå tråkigt att heta likadant som 5 andra i samma årskurs.) Men blir det en pojk står det verkligen still! Har tänkt lite på Love, men en bekants pojk heter det så det känns lite tråkigt. Tacksam för alla förslag! :)

• I longing for you

Hej Spöke :) Har letat runt lite i tråden, men det är så många sidor att jag inte orkat läsa alla sidor. Men du verkar vara väldigt duktig på detta med namn.

Söker namn som passar ihop med Ellie. 

Jag har alltid älskat namnet Elian men det är väldigt likt så det går kanske bort? Lite andra namn som jag tycker om är 
    Pojke: Joel, Liam, Emanuel och Samuel
    Flcka: Isobel, Elena(även där lite likt) och Ofelia 

Det krångliga är efternamnet, namnen får inte vara för långa , då jag har ett långt efternamn och tjejnamnen ska även ha med namnet "Marianne" då detta är ett släktnamn. Samma krav finns inte på killnamnen, då killarna i vår släkt inte har ett namn som följt med på samma sätt. Men om det fungerar med "Johan" så är det ett plus men inget krav. 

Vill gärna ha fler exempel på namn :) Och vad du tycker om namnen jag listade :) 

• spöke
    sofiashem skrev 2013-10-17 22:15:05 följande:
    Hej!

Fick hjälp av dig här under förra året när vi väntade nummer två. Nummer tre finns inte alls, men kan inte låta bli att tänka på namn. Nuvarande heter Hektor & Lykke. Juno är definitivt ett alternativ vid en till tjej. Men pojk då?!  
    Han ska heta Frank!

Juno är fint. Du funderar inte på att fortsätta med K som röd tråd?

(Bonustips: Rakel Tekla Kaia Inka Kleo )

Pojknamn var det alltså... Jag tycker Frank passar finfint till, men här kommer några fler förslag:

Med K: Knut Nikolai Sakarias Malkolm Emrik Kelvin Didrik Oskar
    Utan K: Julius Isar Aron Vincent Assar Bruno Ivan Ossian 

• spöke
    Rainbow Dash skrev 2013-10-20 15:42:11 följande:
    Nu har vi fått en lite Hilda. Tack så mycket för hjälpen! Tyvärr blev det aldrig någon Harry för oss, hoppas någon annan vi känner tar det snart, det är så fint.
    Grattis till lilla Hilda! Jättefint namn.
  • stenmarck

Åh jag vill ha hjälp... Om det blir tjej så är namnet klart. Men pojknamn är svårare..

Vincent tycker jag och sambo om(efter hans morfar) men det börjar bli så vanligt nu och känns inte hundra. Julian älskar jag men ändå inte hundra.

Jamie däremot känns 1000% rätt för oss båda men eftersom vi bor i Sverige känns det som många kommer ha åsikter och kanske inte passar riktigt här. Tycker det är jobbigt att jag bryr mig men det gör jag.

Har du något förslag? Känns som jag gått igenom ALLA möjliga namn :(

Svar på tråden Spökes namn(t)råd