• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Sockerbullen

En bekants söner heter Olle och Petter!! Tycker jag passar fint :) och mina bröder heter Olle och David, låter oxå bra!

• spöke
    Sockerbullen skrev 2013-07-18 15:03:42 följande:
    En bekants söner heter Olle och Petter!! Tycker jag passar fint :) och mina bröder heter Olle och David, låter oxå bra!
    Glad
  • Fantasybamse

Åh Kerstin är riktigt fint.

Birger va fint, Gunnar kallas faktiskt bebis i magen för nu :) har fått för mig att det ska vara ett namn som finns i några av Astrid Lindgrens sagor.

Jag och sambon heter Peter och Petra så Petter vore nog lite opassande, men väldigt fint namn.

• spöke
    Fantasybamse skrev 2013-07-18 15:26:21 följande:
    Åh Kerstin är riktigt fint.

Birger va fint, Gunnar kallas faktiskt bebis i magen för nu :) har fått för mig att det ska vara ett namn som finns i några av Astrid Lindgrens sagor.

Jag och sambon heter Peter och Petra så Petter vore nog lite opassande, men väldigt fint namn.
    Gunnar är Rasmus på luffens barnhemskompis.
  • spöke
    Fantasybamse skrev 2013-07-18 17:13:48 följande:
    Åh nu fick jag nånting att tänka på, kanske blir en Gunnar :)
    Det är starkt och bra namn.
  • spöke
    spöke skrev 2013-07-19 10:04:41 följande:
    Det är starkt och bra namn.
    *ett starkt ...
  • Kontra

Vi får vårt andra barn i mitten på september och har börjat fundera på namn. Storasyster heter Ebba, vi gillar korta namn och inte för konstiga namn. Om det blir en pojke funderar vi på Otto eller kanske Sigge. Men några flicknamn har vi inte på lut, några förslag?

• spöke
    Kontra skrev 2013-07-19 10:18:40 följande:
    Vi får vårt andra barn i mitten på september och har börjat fundera på namn. Storasyster heter Ebba, vi gillar korta namn och inte för konstiga namn. Om det blir en pojke funderar vi på Otto eller kanske Sigge. Men några flicknamn har vi inte på lut, några förslag?
    Greta
    Märta
    Siri
    Tove
    Annie
    Agnes
    Frida
    Henny
    Inez
    Lisen
    Klara
    Rut
    Vera
    Kajsa
    Tyra
  • BeautifulPink

Vi börjar fundera på en trea. Vi har två söner som heter Neo och Viggo. Vill ha nåt liknande namn. Inte längre än fem bokstäver och inte för vanligt. Har haft tjejnamnet Theia som förslag sen första sonen låg i magen. Är fortfarande en favorit men kan ändra mig. Vill gärna ha förslag.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd