• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    emsapemsa skrev 2013-10-28 11:37:56 följande:

Tack spöke! Nu har vi lite att fundera på :) vad tycker du om namnet Ebbot?
    Ebbot (som ju är Tobbe baklänges) är väldigt förknippat med en viss person - men om man känner att den kopplingen är helt okej, så funkar Ebbot bra som namn. Dock finns det väl en liten risk att namnet ökar i popularitet just i år med tanke på Så mycket bättre.

Statistik:
    Det finns 137 män som har förnamnet Ebbot. Av dessa har 86 namnet Ebbot som tilltalsnamn.  
  • spöke
    firefly skrev 2013-10-28 18:42:36 följande:
    Hej Spöke! Så jag har väntat att få rådfråga dig igen när jag fick reda på att jag väntade barn igen och nu vet jag (äntligen) att vi väntar en liten pojke! Namnet vi letar efter får gärna vara lite gammalsvenskt och det måste passa ihop med storasysters namn, Tova. Mitt favoritnamn är nog hittills Vidar och maken har föreslagit Tor. Har du några passande förslag?
    Hej! Kul att en lillebror är på g.

Tycker både Vidar och Tor funkar med Tova, men Vidar passar bäst. Snyggt med v i båda namnen. Tova & Tor kan bli lite väl gulligt ihop - men framför allt låser man in sig i ett fack om man skulle vilja skaffa en trea så småningom (då man måste ta ställning till om man ska fortsätta med To-namn eller ej).

Fler förslag:
    Tova & Alvar
    Tova & Arvid
    Tova & Ivar
    Tova & Svante
    Tova & Gustav
    Tova & Erik
    Tova & Folke
    Tova & Harald 
    Tova & Tage
    Tova & Malte 
  • spöke
    stenmarck skrev 2013-10-29 13:57:31 följande:
    Ja det gör ju det men för det första tycker jag inte om det lika mycket och tycker inte det passar i Sverige på samma sätt, och så har en bekant precis fått en son och döp den till James.

kanske hjälper dig mer om jag skriver alla namn jag tycker speciellt mycket om? 
    Jamie
    Vincent
    Julian
    Valentin
    Lorentz
    Romeo
    Leonel

Väldigt mjuka som du märker, utom Lorentz kanske :)
    Okej, här kommer fler i samma stil:

Amadeus Leopold  Roman Valter Julius Leander Matteo Alexis  
    Ossian Amandus Benjamin Emanuel Edmund Isidor Lionel 
  • SannaM

Har frågat dig förr men nu är det (förhoppningsvis) mer på riktigt, kan man säga: Adrian ska få ett syskon. Favoritnamnen är sedan ett tag Ines och Ilon och jag gillar även Leonie. Men... vi vill ha fler namn, för att vara säkra på att vi inte missar nåt och ja, för att kanske tänka nytt bara. Vi gillar båda mjuka namn, särskilt när det gäller pojknamn och vi har ett internationellt efternamn.

• Innovationskraft

Hej! Har försttt att du är duktig och intresserad av namn.

Finns det något flicknamn som har betydelsen stark?

Hoppas du kan hjälpa  mig, tack!

• stenmarck
    Innovationskraft skrev 2013-11-06 11:18:14 följande:

Hej! Har försttt att du är duktig och intresserad av namn.

Finns det något flicknamn som har betydelsen stark?

Hoppas du kan hjälpa  mig, tack!

Ebba - stark själ

Tini - kraftfull/stark

Magna - den starka

Krigare/kämpe:

Andrea

Deandra

Hedvig

Heddy

Wilhelmina

Har tråkigt så hjälper gärna till om jag kan. Finns säkert fler!
  • Tiiinaa
    stenmarck skrev 2013-10-29 13:57:31 följande:
    Ja det gör ju det men för det första tycker jag inte om det lika mycket och tycker inte det passar i Sverige på samma sätt, och så har en bekant precis fått en son och döp den till James.

kanske hjälper dig mer om jag skriver alla namn jag tycker speciellt mycket om? 
    Jamie
    Vincent
    Julian
    Valentin
    Lorentz
    Romeo
    Leonel

Väldigt mjuka som du märker, utom Lorentz kanske :)
    Åh du hade precis min smak på namn :) Min lille kille på 2,5 heter Julian. En mjukare variant av Lorentz är ju Lorenzo :) Andra fina namn i samma stil är Ruben, Sam och Wilhelm.

Vi väntar nr 2 nu. Det är en en flicka och då är namn mycket svårare tycker jag. Men det lutar åt Lilly Mary (Mary som andranamn)  :)  
  • stenmarck
    Tiiinaa skrev 2013-11-06 14:56:06 följande:
    Åh du hade precis min smak på namn :) Min lille kille på 2,5 heter Julian. En mjukare variant av Lorentz är ju Lorenzo :) Andra fina namn i samma stil är Ruben, Sam och Wilhelm.

Vi väntar nr 2 nu. Det är en en flicka och då är namn mycket svårare tycker jag. Men det lutar åt Lilly Mary (Mary som andranamn)  :)  
    Kul! Nu har vi nog hittat namn om det blir en pojke! Ingen av alternativen men det känns bra :) Lorenzo är mjukare och jättefint men låter inte det lite... Typ spanskt/italienskt? Vi är ju helsvenskar :)

Flicknamn tycker jag är enklare och vill gärna ha trillingarflickor så jag får använda alla namn... Hehe.. Kan skriva så KANSKE du tycker om något?

Aileen/Eileen

Charline/Charlene

Charlize

Noelle

Leona

Adelia

Adeline

En av dom blir det iaf om det ligger en flicka i magen :)
  • Tiiinaa
    stenmarck skrev 2013-11-06 15:13:05 följande:
    Kul! Nu har vi nog hittat namn om det blir en pojke! Ingen av alternativen men det känns bra :) Lorenzo är mjukare och jättefint men låter inte det lite... Typ spanskt/italienskt? Vi är ju helsvenskar :)
    Flicknamn tycker jag är enklare och vill gärna ha trillingarflickor så jag får använda alla namn... Hehe.. Kan skriva så KANSKE du tycker om något?

Aileen/Eileen
    Charline/Charlene
    Charlize
    Noelle
    Leona
    Adelia
    Adeline

En av dom blir det iaf om det ligger en flicka i magen :)
    Förlåt spöke att vi tar över tråden lite...

Jo Lorenzo är ju Italienskt och jag har samma "problem" med det namnet. Vi är också helsvenskar och skulle inte välja det namnet därav. Men det är väldigt fint :).

Bland dina tjejnamn gillar jag verkligen Leona (som jag föreslagit för mannen men han säger nej) och Adelia var ju väldigt fint!
  • Innovationskraft
    stenmarck skrev 2013-11-06 13:16:53 följande:
    Ebba - stark själ
    Tini - kraftfull/stark
    Magna - den starka

Krigare/kämpe:
    Andrea
    Deandra
    Hedvig
    Heddy
    Wilhelmina

Har tråkigt så hjälper gärna till om jag kan. Finns säkert fler!
    Så snällt att du svarade mig

Ebba gillar jag!
    Tini och Magna låter lite väl konstiga för min smak.

Hedvgi och Wilhelmina är bra, men krigare är kanske inte riktigt dte jag söker.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd