• seejtaan

varför...?

anses det som en rättighet att skaffa barn?
    kan man inte så tycker jag inte att jag (skattepengar) ska behöva betala för samtal, prover, sprutor, provrör osvosv. utan det ska man bekosta själv.

• Svar på tråden varför...?
  • myran6801
    seejtaan skrev 2010-10-31 11:31:58 följande:
    nej, det får frugan som även var/är ledig.
    när de börjar på dagis så betalar man för sig
    ...betalar för sig!!!! Det är bara en bråkdel av vad det kostar och resten betalar vi med skattepengar. Det gör jag gärna men kom då inte och klaga på att de som inte har lyckan att få ett barn på naturlig väg får hjälp!!! Dessutom är det tidsbegränsat, vi har därför betalt allt själva så det så!!!
  • seejtaan
    cackaka skrev 2010-10-31 11:33:07 följande:
    Tror du att den lilla summan du betalar i dagisavgift täcker alla kostnader?
    vad har det att göra min frågeställning?
  • seejtaan
    vinterbebis12 skrev 2010-10-31 11:35:38 följande:
    Av samma anledning som skattemedel bekostar cancervård, behandling av alkolister, utbildning etc. Det är inte en rättighet att få högskoleutbildning men likväl har Sverige valt att tro att vi kommer att tjäna på att människor utbildar sig. Jag tycker att skattemedel ska bekosta min och andra oförmåga att få barn för att samhället tjänar på att vi får barn och att jag mår bättre. 

Jag och min man betalar skatt till staten varje år; pengar som bekostar förlossningar, kontroller etc till de som får ett eller flera barn på naturlig väg. Skatten bekostar också kejsarsnitt, vård av förtidigt födda och andra "åkommor". Med ditt resonemang borde de som råkar ut för kejsarsnitt, havandeskapsförgiftning, bröstbölder etc inte heller få hjälp eftersom det också kan klassas som någon slags oförmåga (enligt ditt sätt att tänka). Antar att ingen i din omgivning drabbats av en svår sjukdom eller behövt stöd av staten på annat sätt för när den dagen kommer (det gör den tyvärr för de allra flesta) kommer du vara glad för att våra skattemedel fördelas på det här sättet. 

Skulle också vilja uppmärksamma dig på att vi av staten "endast" får hjälp till ett barn och att kostnaden för mig att få ett barn via provrör är betydligt lägre än om någon får 3 barn på naturlig väg.  
    alla kan inte få allt här i livet, så är det bara.
  • cackaka
    seejtaan skrev 2010-10-31 11:37:24 följande:
    vad har det att göra min frågeställning?
    Du ifrågasätter varför staten ska hjälpa mig att kunna få barn men du tycker det är helt okej att staten hjälper din familj med barnomsorg.
  • vinterbebis12

TIllägg: TS, väldigt få av oss som har svårt att få barn får allt gratis. Vi har tex gjort flertalet tester och behandlingar privat och lyckas vi inte få barn på något av de tre försöken vi har "gratis" får vi snällt betala själva.

Hade vi tex bott i USA hade jag inte bidragít till andras välfärd via skatten på samma sätt utan då hade vi fått behålla stora summor varje år och utan problem haft råd att göra alla behandlingar privat. Är vädligt glad att jag bor i Sverige och att jag kan bidra till att fler människor får ta del av välfärden trots att jag personligen hade tjänat på att inte ha det så.

• vinterbebis12
    seejtaan skrev 2010-10-31 11:39:07 följande:
    alla kan inte få allt här i livet, så är det bara.
    tTcker inte riktigt du bemöter mina argument. Vad för "allt" är det vi inte kan få? Låt mig ställa en fråga där du får motivera att "alla inte kan få allt här i livet": Menar du att vi ska låta för tidigt födda dö istället för att lägga skattepengar på att ge dem vård? De är ju inte heller skapta att leva utan sjukvård.
  • seejtaan
    cackaka skrev 2010-10-31 11:41:31 följande:
    Du ifrågasätter varför staten ska hjälpa mig att kunna få barn men du tycker det är helt okej att staten hjälper din familj med barnomsorg.
    barnomsorg är viktigt för barns utvecklig och framtida liv.

kan man inte skaffa barn så kan man inte. svårare än så ska det inte vara.
  • seejtaan
    vinterbebis12 skrev 2010-10-31 11:45:42 följande:
    tTcker inte riktigt du bemöter mina argument. Vad för "allt" är det vi inte kan få? Låt mig ställa en fråga där du får motivera att "alla inte kan få allt här i livet": Menar du att vi ska låta för tidigt födda dö istället för att lägga skattepengar på att ge dem vård? De är ju inte heller skapta att leva utan sjukvård.
    självklart ska vi rädda ett liv om vi kan, vem tycker inte det?
  • cackaka
    seejtaan skrev 2010-10-31 11:46:01 följande:
    barnomsorg är viktigt för barns utvecklig och framtida liv.

kan man inte skaffa barn så kan man inte. svårare än så ska det inte vara.
    Jag och de flesta av mina vänner har inte gått på dagis när vi va små och vi har utvecklas väldigt bra utan.
     Så kan man inte ta hand om sina barn själva så ska man inte skaffa några då?
Svar på tråden varför...?