Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

medium, bluff?

Anonym skrev 2010-11-01 11:03:08 följande:
    Jag uppskattar inte att du talar om mig som om jag vore en naiv liten skolflicka. OM jag går till ett medium, så kommer jag inte säga ett pip. Börjar då hon snacka om en man som dött så spelar jag dum och säger att ingen i min närhet har dött (som min moster gjorde, fast hon kom ju verkligen inte på vem det kunde vara,,,) sen vill jag se vad som händer.

Hennes detaljer var för bra för att det skulle kunna vara gissning:

* Hon sa att pappa sagt att det gick fort (Sant, han dog 11 dagar efter sin diagnos om cancern)

* Att mamma och pappa hade en jätte fin relation och att hon var den snällaste han nånsin känt (sant, det sa alltid pappa till mamma)

* att pappa dött av sin mage (sant, lever cancer)

* att pappa varit tjock innan han blev sjuk (sant)

* att min storasyster äntligen börjat komma någonstans på sitt jobb (hon hade bara irrat runt som vikarie 20 timmar i månaden, men i juni-juli var hon uppe i heltid och fast jobb)

* att vi inte skulle oroa oss för att vår lillasyster inte sörjde pappa (sant, vi bråkade hur många gånger som helst med lillasyster över att hon verkade totalt likgiltig)

* att min storebror inte skulle oroa sig över sina barn, han skulle snart få nytt jobb (sant, han fick nytt i Aug).
    * att han saknade mig och att jag hade ett stort hjärta (det sa han väldigt ofta till mig)

* att min storebror och han hade haft samma intresse genom åren och spenderat mycket tid tsm på det (sant, båda två älskade bilar, och kunde mecka i timmar i garaget på något nytt projekt.)

* att  mamma inte skulle lägga sig i våra bråk syskon emellan (pågick en hel del, gör fortfarande, och pappa sa alltid till mamma att hon inte skulle bry sig och hålla sig utanför.)

Hade hon sagt helt random saker som "han har barn, en fru han älskar, han hälsar till alla att han mår bra, och att han vakar över er" då hade jag sagt till min moster att hon slösat sina pengar. Jag är inte korkad.
    Detta stämmer till 90% med min far som dog för några år sedan.
  • Kjell2

Bluff eller inte?
    Om TS får hjälp i sin sorg och kan gå vidare efter förlusten av sin far så är väl 500 kr till ett medium inte så farligt. Spelar det då någon roll om mediumet hittar på eller inte?

Om jag betalar 500 kr för att gå på konsert, lysnar på fantastisk musik, få se en häftig show, har jättekul mm spelar det då roll om visa låtar är play back? Bluff, ja kanske, men jag har ju ändå fått valuta för mina pengar på något vis.

• Kjell2
    Cat71 skrev 2010-11-01 13:28:14 följande:
    Jag blev nyfiken efter ditt påstående och sökte runt lite. Det enda test som över huvudtaget utförts på människor (flertalet studier har gjorts på djur och samtliga resultat visar på att det inte skett någon viktminskning) gjordes 1901. Bristande bevisning, dubbeltydliga anteckningar och kontroll under själva utförandet gör att testet inte erkänts alls. Se bl.a. gärna: www.boingboing.net/2010/05/14/victorian-docto...

Vetenskapliga fakta?
    Inte alls!!
    Tack för den länken. Satt just och funderade på hur försöket gick till och på alla felkällor som måste uppstå, exakt tidpunkter för när döden inträffar  t ex. Sen släpper ju kroppen ifrån sig en mass jox hela tiden och när man dör slappnar diverse muskler av med tillhörande bieftekter. Sjävla andning och intag av syre samt utsläpp av vatten och koldioxid förändrar vikten hela tiden.
  • Kjell2

Nu är säkert det medium TS faster träffat en som verkligen inte luras och har kontakt med saker vi andra inte kan se. Jag inser dock hur lätt det är att tjäna en hacka som bluffmakare i en branch som inte är den direkt mest kontrollerade och vänder sig mot människor i sorg, oro, bekymmer mm.

Först skulle jag rikta min marknadsföring mot just människor i sorg, som verkligen vill ha någon form av positiv feedback. Vid tidbokning skulle ta deras telefonnummer och namn. Innan träffen skulle jag göra en snabb koll via eniro och folkbokföringen för att få upp lite basdata som ålder, familj, barn, namn, adress mm. Går säkerat att hitta lite annan basfakta mha Googel.

Vid besöket en snabb koll på klädsel, ringar, märken för att göra mig en bild av finansiell status, intressen, hälsa mm mm. Slitna kläder - finansiella bekymmer, miljöpartimärke - miljöintresserad osv.

Sen ställa en del inledande frågor för att få grepp om vad personen är bekymrad och och vill veta. Grunden är att alla vill ha tröst och stöd, dvs positiva nyhter. Använder samma intervjutekniker som beskrivs i böcker om t ex anställnigsintervjuer  och terapiarbete.

När jag gör påstående, dvs ser saker, gör man de alltid brett och med flera alternativ. "Jag ser dödsfall/sjukdom  i din närhet, kanske en kollega, släkning eller nära vän" Troligtvis stämmer i något av alternativen. När jag får en bekräftelse spinner jag vidare på den. Slänger eventuell lite fakta som jag hittat under förundersökningen som namn på släktningar, ålder på barn mm för att visa på min fantastiska förmåga.

Vissa saker är allmängiltiga - t ex att dödsfall kommer oväntat, sjuka personer går ner i vikt, det blir arvskonflikter, kärlek är trassligt. Är den personen jag prata med smal säger jag att den sjuke/avlidne är tjock/rund osv.

Använder också samma tekniker att läsa kroppspråk som skickliga pokerspelare använder, tittar på pupiller, nervösa handrörelser mm för att se när jag kommer rätt.

Ger alltid lite positiv feedback i form av du kommer finna kärleken, dina barn har det bra men tänker på dig, farfar är lycklig där han är nu. Sen avslutar jag med att slänga ut en metkrok för att få ett återbesök och 500 kr till. T ex "Jag ser din farfar, han försöker säga något, men det är suddigt. Han försvinner tyvär bort"

Tyvär gör dessa rätt enkla tekniker att det är lätt att komma in som bluffmakara och bedragare i en branch som riktar sig mot männsikor i sorg, bekymmer och som troligtvis är lite svaga och desperat letar efter tröst..

/Kjell

• Kjell2
    Anonym skrev 2010-11-02 17:37:37 följande:
    Tack för ditt inlägg, det är precis det jag vet att jag ska akta mig för. Min moster lämnade endast sitt förnamn när hon kom dit, så nån snabbkoll har hon knappast hunnit med. Jag ska vara iskall, ta av mig min vigselring, inte visa några känslor när hon pratar., och ska spela dum så mycket jag kan. Jag ska försöka göra allt för att hon INTE ska kunna spinna vidare på något hon lyckats ta fram hos mig. Kommer nog bli svårt, men lyckas jag och hon är äkta, blir jag glad. Misslyckas hon ja då är hon ju fejk, och då blir jag självklart besviken, men då kan jag gå vidare iallafall. Att gå hela livet sen och undra "tänk om jag hade gått till mediumet iallafall, pappa kanske VILLE säga något..." Det hade varit jobbigt.

Än en gång, tack för ditt inlägg! Det gav mig mer att tänka på, som jag ska se upp för.
    Ett sätt att testa henna är genom att ljuga lite och se om hon upptäcker det. T ex att säga att din son är orolig över något och du inte har en son. Eller att din mormor dött och du undrar varför.
  • Kjell2

Om jag skulle ge mig in i medium eller spåbranchen som bluffmakare med syfte att tjäna pengar skulle jag utnyttja socialmedier mm för att sprida personliga positiva vittnesmål om hur bra jag är.

Tror att marknadsföring via personliga vittnesmål är betydligt bättre än att annonsera i t ex tidningar. Borde inte vara allt för svårt att rikta in sig på forum där det finns folk med kärleksbekymmer, sjukdom, dödsfall mm. Perfekt segmentering!

Svar på tråden medium, bluff?