Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

Är du för eller emot dödsstraff?

Visste ni att en oskyldigt (döds)dömd i USA, inte har någon som helst rätt till skadestånd!!

Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri

USA:s rättsystem är på väg att totalt braka ihop, det går att se på hur olika man dömer, å hur vansinngt galet skadeståndprocesser kan bli..., eller vad ägs om domen mot en 13 å14 åring som haft sex, där båda dömdes för våldtäkt av varandra å samtidigt för sex med minderårig!!!

• giftfri

Det enda man med säkerhet vet, är att hårdare straff ger en brutalare kriminalitet, det har inte minsta avskräckande effekt på kriminella, det är bara redan laglydiga som tycker det borde ha det...
    Visst.., man kan se en effekt under en kortare tidsperiod, men det beror mest på att man rensar gatorna från kriminella, men det fylls ju snart på med nya, eftersom inget har gjorts för att brottslihet inte ska vara ett alternativ..

• giftfri

Vi vet iaf en sak med 100% säkerhet, att den metod vi praktiserat de senaste 1000-tals åren inte fungerar, d.v.s, frihetsberövning, böter av alla slag, stympning, å avrättning.
    Alltså måste vi tänka i helt andra/nya banor, inte som nu utkräva hämd, utan erbjuda alternativ där kriminalitet aldrig kan bli ett bättre alternativ än att följa lagen...
    Tyvärr kommer vi aldrig ner till noll brottslighet, då vissa ändå kommer att begå brott, p.g.a "kicken" det ger, eller nåt liknande argument..

• giftfri
    Sven Erik Johansson skrev 2011-02-24 13:57:47 följande:
    Här är ingen dubbelmoral. USA kom bara upp i debatten som
    exempel på ett land där många är för dödstraff men där
    det också finns en stark anti-dödsstraffsrörelse och där
    debatten är skarp i frågan.
    USA är för religiöst, för att det ska bli ett totalt förbud..., bara "make my day law" säger väl allt om deras syn på brottsbekämpning..., d.v.s känner du dig hotad på din egen mark/egendom, så har du rätt att utöva dödligt våld.., observera att du behöver inte vara hotad, det är du som egendoms å markägare som har tolkningsföreträde..
  • giftfri
    Plutteli skrev 2011-02-28 20:50:23 följande:
    Eftersom de flesta mördar en enda gång så tja, varför inte? De som mördar flera gånger tas ju väldigt sällan efter första mordet eftersom de i normalfallet inte mördar någon som står dem nära utan någon random person. Seriemördare som tex Quick får de ju fast när de gjort flera mord som går att sammankoppla pga tillvägagångssätt tex eller dna bevisning.
    Quick är ingen seriemördare, han är mytoman..
  • giftfri
    Auctoritas skrev 2011-02-28 21:16:44 följande:
    Det borde vi ha dödsstraff för. Vem vill hålla i yxan? Flört
    Sett ett par dokumentärer om dödsstraff i USA, dom lär avskräcka de flesta från att vilja ha dödsstraff, mer än 30 st bevisligen felaktigt avrättade där.., ändå fortsätter dom med dödsstraff.. 
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-02-28 22:16:49 följande:
    Varför inte????????
    Hur mår du igentligen,den där gången kan bli ditt barns död!
    Å du kan vara den som infångas å blir dömd till döden, medans mördaren går fri..
  • giftfri
    Auctoritas skrev 2011-02-28 22:04:16 följande:
    Jo, men så kallar de jävla hycklarna sig för demokratiska också.
    Var länge sen USA var en fungerande demokrati.., "Patriot act" var sista spiken i kistan, nu gäller inte ens deras författning eller delstats lagar längre, det är fritt fram att låta folk "försvinna" spårlöst, precis som man gjorde i Sydamerikas diktaturer, skillnaden är att i USA finns en lag som tillåter det.....
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-02-28 23:29:00 följande:
    Hellere det än att ett barn till som Engla får sätta livet till på ett avskyvärt sätt,jämför man hennes död med an som blir avrättad så är det väldigt orättvist
    Men då blir ju ett eller flera barn till mördat, det går inte att döma igen när en dom redan vunnit laga kraft.., d.v.s det finns ingen mördare, trots att mördaren går fri..
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?