Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

Är du för eller emot dödsstraff?

jovisst skrev 2011-03-01 22:21:58 följande:
    Ännu värre när han beskrev den lilla flickan i Norge som mörkhårig och med svarta sandaler,hon var ljushårig och hade röda lackskor och dessutom låg hon inte där han sa heller...men dömd blev han ändå!
    Så kan det gå när man förlitar sig på kvällspressen
    Ja "dom" var ju här i Sundsvall å vallade han för Johan-fallet åxå, trots att hans mor redan tidigt sa att det inte kunde vara han, så dömdes han för det..
    Johans mor "vet" vem det är, men inget går att bevisa, me Quick kunde det inte vara, han hade ju inte ett enda rätt vid vallningen, trots det så dömdes han för mord på Johan.., nån kropp har heller aldrig återfunnits, där Quick pekade ut platsen..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-03-01 23:08:58 följande:
    Dom som dör där,blir inte mördade då eller,säger man att dom har självdött!??
    Per definition är det inte mord..
    Mord är sätt att döda, har alltså inte en direkt koppling till att någon avlider.
    För att det ska kallas mord, så måste det finnas ett uppsåt att döda, att man planerat mordet, eller att du sticker en kniv i offret flera ggr.., det ska vara uppenbart att syftet är att döda.., hoppas du förstår nu..

Det kan kallas, vållande till annans död eller dråp. Dråp är det grövre av dom två, då råkar du ha ihjäl nån i t,ex vredesmod, som det heter, eller på ren svenska, att du slår ihjäl nån som du bråkar med..
    Vållande till annans död, kan t.ex vara, att du slår ner nån som inte dör av skadorna du tillfogat offret, men offret kanske fryser ihjäl, för att du slagit denne medvetslös..

Sen finns en hel gråskala som får benas ut vid varje enskillt fall i rätten, å det är så omfattande att det säkert finns 1000-tals sidor skrivna om det.., alltså en massa om å men som alltid måste vägas in, för att sätta rätt etikett på dödandet..

Ännu krångligare blir det när definitionerna skiljer mellan länder, så disskutera inte det här med nån från ett annat land, då blir det garanterat en enda röra i argumenteringen..
  • giftfri
    Plutteli skrev 2011-03-01 23:27:56 följande:
    Tekniska bevisningen går att lura, det kan bli missar osv. så nej det är verkligen inte vattentätt.
    Att det är mer okey att låsa in på livstid än att avrätta borde väll säga sig självt? Om någon är oskyldigt dömd kan denne kompenseras och sättas på fri fot, om någon avrättats av misstag går det aldrig att kompensera.
    Ska man vänta ut morddömda innan de kan avrättas för att vara mer säker på att de är skyldiga så kommer de i vilket fall få sitta inne tills de självdör mer eller mindre varav dödsstraff bara blir meningslöst.
    Dessutom är mördare ofta en bra källa för infomation ang andra mord..
    Många avrättade har man behövt senare, men då är det ju försent..
    Det gäller speciellt massmördare, dom har vi massvis att lära från, för att kunna förhindra framtida massmördare så tidigt det bara går
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-03-01 23:32:33 följande:
    Idag är det mycket svårt att manipulera teknisk bevisning eftersom det inte räcker med ett test,så det köper jag inte alls.
    Men vad hjälper det, om det är fel persons DNA på platsen.., just det är redan ett problem, så vi får med alla säkerhet återgå till "vanlig" bevisning, naturligvis tillsammans med DNA..  
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-03-01 23:37:42 följande:
    Men nu har du sett Hannibal the cannibal....
    Jag följer dokumentärerna om massmördare på tv nu, minns inte kanalen, tror dom går på flera olika förresten.
    Har sett intervjuer med rätt många massmördare från både Europa å Amerika, väldigt intressant faktiskt..
  • giftfri
    Sven Erik Johansson skrev 2011-03-02 09:03:43 följande:
    Jag anser dödsstraffet onödigt och ovärdigt. Här är en länk med rak samhällskritik
    vad gäller dödsstraffet i  ett samhälle där än så länge en majoritet
    stöder dödsstraff. Länken är visserligen katolsk och jag är protestant
    men det som står om dödsstraffet här kan jag verkligen ställa mig bakom.

www.usccb.org/sdwp/national/deathpenalty/holy...
    Straff är fel ord, för det är inget straff utan ett sätt att utkräva hämd..
  • giftfri
    Lincon skrev 2011-03-02 09:07:45 följande:
    Däremot är jag för en ordentlig förhöjning av straffen vi har i Sverige! Det är så kränkande för alla offer. Även en höjning av skadestånd.
    Vilket leder till att brottsligheten blir grövre å brutalare.., det där har vi försökt med i 1000-tals år, alltid med samma resultat..
    Vi måste lägga energin å mer pengar på "andra sidan", d.v.s se till att ingen vill bli kriminell.., men tyvärr vill för få lägga pengar där, utan istället betalar gom glatt mer pengar per dygn, än vad sjukvården kostar, bara för att låsa in folk....
    Enligt mig så fullständig bakvänt som något kan bli, vi gör aldrig så i något annat sammanhang.., där söker vi lösningar på uppkomna problem..., vi skulle aldrig ens kunna tänka oss nåt annat..
  • giftfri
    Sven Erik Johansson skrev 2011-03-02 09:08:32 följande:
    Bra citat ur länken ovan: "Modern society has the means of protecting itself whithout definitely denying criminals the chance to reform". Ett modernt samhälle kan skydda sig självt utan att förvägra brottslingar att ändras.
    Jag föredrar långa fängelsedomar framför dödsstraff.
    Fel svar! Det ska vara, jag fördrar att förhindra brottslighet, framför fängelser å dösstraff., då är du på rätt väg..
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-03-01 23:17:48 följande:
    Men vad säger man att den döda personen är om den dog av händelsen
    Går inte att svara på, utan att veta omständigheterna, men troligen bara död eller avliden...
  • giftfri
    jovisst skrev 2011-03-01 23:55:48 följande:
    Vad har som lärt sig av alla dödsskjutningar,alltså vad har mördarna bidragit med och har det förhindrat skjutningarna från att böi värre o värre
    Det är en omöjlig fråga att besvara, eftersom vi inte heller vet motsatsen.
    Men vi vet iaf att massmördare har varit till hjälp att förstå andra massmördare, å därmed indirekt varit behjälplig att stoppa fler mord..
    Å det är många som beklagar att folk avrättats, eftersom vi ännu inte förstår vad som gör en person till mördare.
    Om vi visste det, så kunde vi kanske upptäcka varningssingnalerna i tid, för dom finns där, det har man sett i efterhand...
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?