Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Är du för eller emot dödsstraff?

Tror fan vi skall ha dödsstraff. 

Helén Nilsson, 10 år, behöver jag säga mer ???

Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Anton Chigurh
    qzectb skrev 2011-02-12 22:46:54 följande:
    Det behöver du, för

1) Dödsstraff hade inte räddat henne.
    2) Man kan döma fel person.
    3) Dödar man gärningsmannen så förstör man möjligheten att därefter forska djupare i orsakerna.
    4) Någon måste utföra straffet.
    5) Blodshämnd är barbari, primitivt, inte ett anständigt straff i ett civiliserat land.

Fängelse är bättre. Livstids fängelse skyddar samhället och det kan hävas om man hade fel.
    Lite spill får vi allt räkna med i dagens samhälle, fast med nuvarande DNA teknik är risken obefintlig. Och, det finns en uppsjö frivilliga bödlar.....tro mig.

Dödsstraff hade inte räddat 10-åriga Helén !!!  Än sen då ??? Sadisten som torterade Helén förtjänar lika föebannat få kålroten avkapad.

Vet du vad livstids fängelse innebär i Sverige ???

• Anton Chigurh

Livstid i Sverige är ett skämt dessutom..........

• Anton Chigurh
    Filbunke skrev 2011-02-13 00:02:59 följande:
    Är det 12 år och man sitter väl två tredjedelar? Alltså 8 år då?
    Minst 18, sen två tredjedelar = 12 år således. Ett misslyckande och ett skämt.
  • Anton Chigurh
    Filbunke skrev 2011-02-13 00:08:42 följande:
    Aha okej, då stämmer det att man sitter 12 som längst alltså. Ja, jag förstår inte heller varför det kallas "livstid" om man bara sitter 12 år som längst.
    Precis. Vi är många som inte förstår detta idiotiska påstående, att 12 år kan räknas som livstid.

Du kan slippa ut tidigast efter 12 år om du suger av Direktören eller dyl förmodar jag, straffet kan dock bli längre än 12 också, men faktum kvarstår. Livstid i Sverige har inte ett skit med livstid i tex USA och göra.
  • Anton Chigurh
    Ramborg skrev 2011-02-13 07:35:34 följande:
    Livstid i Sverige är livstid.

Den dömde kan ansöka hos regeringen att få straffet tidsbestämt, men det är inte alls säkert att han får det.

I helvete heller.....

Sen om de sitter 12, 14 eller 16 år....spelar roll liksom, det har fan inget med livstid och göra, så sluta snacka skit.
    Dubbelmördare och terrorister har släppts – och fler är på väg ut

Två terrorister, två dubbelmördare och elva andra män som dömts till livstids fängelse för mord har nu avtjänat sina fängelsestraff.

Ytterligare ett tiotal livstidsdömda är på väg ut i friheten.

Sedan november 2006 har livstidsfångar som avtjänat minst tio år möjlighet att få tidsbegränsa sitt straff. 

Förvisso uppgifter från Aftonbladet, men jag kan säkert leta upp samma fakta från Regeringskansliet eller Kriminalvården. 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5884839.ab?plus=true
  • Anton Chigurh
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-02-14 19:40:09 följande:
    Vilka handlingar bör straffas med dödsstraff då menar du?

Är verkligen (alla) barnporrsbrott värre än att mörda en människa?
    Ulf Olsson. Bara ett exempel.

• Anton Chigurh
    Decnet skrev 2011-02-15 01:39:48 följande:
    Ah.. gråzonen existerar alltså.. Tackar för ditt svar då det var precis det svar jag var ute efter..
    Gråzonen finns med i så gott som all lagtext, varför skulle denna vara undantagen ???

I vilket fall borde Ulf fått hjälp med att korta av längden på sin lekamen. Med 23 centimeter. Ungefär. 
  • Anton Chigurh
    iaseia skrev 2011-02-16 22:52:37 följande:
    Jag tycker absoluit inte man ska ha dödstraff för det första har alla människor rätt till liv oavsett vadman gjort.. Sen borde man få vård bättre än vad man får idag.

Sen kan man inte heller var säker på att den man dödar är rött,
    Tänk så många som sitter fängslade fel i sverige, alla som får straff som oskyldiga, inte bar fängelse utan även böter osv..

Tänk om vi dödar fel människa !!  
    Shit Happens.

Risken är obefintlig, men lite spill får vi allt räkna med, kan tyvärr inte undvikas. Det är det dock värt.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?