Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Är du för eller emot dödsstraff?

Ramborg skrev 2011-02-21 15:30:34 följande:
    Anton, jag vacklar inte, jag försökte bara fastslå vad Rose menade. Skulle vars mycket lättare att diskutera om man kunde citera med mobilappen.

Hur menar du Anton, är det inte hämnd du vill ha när du menar att vissa har förverkat sin rätt att leva? Vad är det då?
    Jag dömer folk till döden på samma grundvalar som ni dömer folk till fängelse. Är ni "också" ute efter hämnd ??? 
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Anton Chigurh
    Auctoritas skrev 2011-02-21 22:29:02 följande:
    Väldigt mycket eftersom inga av dina inlägg har någon faktaunderbyggd bäring, utan byggs bara på vad du tror och tycker. Dessutom är du snutig, otrevlig och alldeles för övertygad om din egen förträfflighet, för att det skall vara ett sundhetstecken. Massvis med människor här har redan gett dig flertalet exempel och resultat från undersökningar, som slår hål på det du säger. Dödsstraff avskräcker inte mördare från att mördare.

Dödsstraff får inte ner antalet mord
    och dödsstraff sparar inte samhället några pengar, und so weiter...
    Det understrukna ovan, Aucto, är du alldeles säker på att det är med sanningen överensstämmande ???

Japan, du vet, har riktigt bra statistik vad gäller antalet mord/invånare, och, tillämpar Japan utrotning av ohyra???

Gissa 3 gånger, prickar du rätt åtminstone 1 gång blir det applåder.

• Anton Chigurh
    Plutteli skrev 2011-02-21 21:31:09 följande:
    Vi har människor inne på äkta livstid, Lasermannen John Ausonius tex. Men men , skit samma.
    Problemet är att har man inte suttit inne är det nog svårt att förstå den psykiska terror det faktiskt är att vara konstant övervakad och ha noll privatliv så som det blir på ett fängelse. Sen att man har "lyx" i form av tv osv har faktiskt framförallt med ren säkerhet att göra, fångarna blir mindre benägna att försöka puckla på varandra eller vakterna om de har sysselsättning och känner sig något sånär som människor.
    "Vi har människor inne på äkta livstid"  Så det säger du, Plutten, att Ausonius aldrig någonsin (äkta livstid, du vet !!!) kommer släppas igen. Sitter du möjligen inne med information som ingen annan i Sverige förfogar över, eller hur kan du veta detta så bergsäkert ???

John Ausonius
    sköt 11 personer, 1 (en) avled. Resultat : ÄKTA livstid ( enligt Plutten här !!! )

Mattias Flink sköt 8 personer, 7 avled. Resultat : Livstid, numera tidsbestämt straff. Ute om 7 år.

Sitter du, Plutten, på nåt hemligt dokument angående Hr Ausonius vill vi gärna se det.....
  • Anton Chigurh
    Auctoritas skrev 2011-02-21 23:31:01 följande:
    Första understrykningen var jag som snubblade på tangenterna. Självfallet skulle det stå "dödsstraff avskräcker inte mördare från att mörda" och inget annat. Tar du alla länder i världen som har dödsstraff, och sen jämför det med tillgänglig statistik över hur mycket mord och grova våldsbrott länderna har, är jag benägen att hålla detta för gott, ja. Andra har nämnt samma sak redan och gissar jag, även haft bättre källor än jag kan presentera. Läs dem. Glad
    Jag anmärker aldrig på stavfel och gjorde inte så i ditt fall heller, jag begrep vad du menade. Så du vet till en annan gång....
  • Anton Chigurh
    Plutteli skrev 2011-02-21 23:59:50 följande:
    Japan har ca ett mord per 217.000 invånare
    Sverige ungefär ett mord per 95.000 invånare. (ca 100 mord/dråp per år)
    Dock kan man ju säga som så att OM nu dödsstraff skulle vara avskräckande så är det ju rätt illa att drygt 600 pers blir mördade i Japan varje år.
    Sen har ju USA också dödsstraff, där mördas det ca en person per 18.000 invånare (ca 17.000 mördade per år), usa har ju dessutom väldigt tuffa fängelser även det i "avskräckande" syfte, vilket inte verkar ge någon direkt effekt.
    De länder som förutom USA avrättar flest är Kina, Iran och Saudiarabien, hur mordstatistiken ser ut för dessa länder är dock svårt att få tag på...
    Japan : 127 MILJONER invånare....600 mord. Och det tycker du är rätt illa ???
    Jösses, när blir det bra ??? Bara undrar !!!

Visste du förresten, Plutten, att enligt undersökningar i Japan stöder 79.3 procent av befolkningen avrättningarna. Undras om den goda mordfrekvensen hänger ihop med det.

• Anton Chigurh
    Plutteli skrev 2011-02-22 00:06:13 följande:
    John Ausonius har möjlighet att lite nu och då ansöka om att få sitt straff omvandlat till tidsbestämt. För att detta skall göras måste det bedömas att han kan anses på väg att rehabiliteras. John Ausonius saknar total insikt i att hans tankar är galna, han är väl medveten om att han mördade en person och svårt skadade andra (syftet var ju att döda de också) och han bryr sig inte ett dugg. Eftersom han anser att hans sätt att tänka är rätt och vägrar ändra sig är läget idag sådant att han inte kommer kunna släppas ut ever, och sannolikheten att han plötsligt skulle få sjukdomsinsikt och kunna rehabiliteras är så gott som obefintlig.

Något dokument har jag inte, däremot en mamma som "arbetat med" Mr Ausonius då han satt på det fängelse hon då var chef för.

– Nu har han hunnit fylla 54 år och säger sig vara förändrad. Tidigare hade han problem med att tygla sina aggressioner.

– Jag har fått verktyg att hantera sådana situationer. Att undvika stress och att gå undan till exempel, har John Ausonius tidigare sagt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2375977.ab

Måste vara ett tag sen din morsa jobbade som fängelsechef, Plutten. Ovanstående citat yttrade Ausonius under Herrens år 2008 !!!
  • Anton Chigurh
    Plutteli skrev 2011-02-22 00:30:10 följande:
    Tyvärr ingår det i hans sjukdomsbild att vara manipulativ. 
    Ja, det var ju synd för Ausonius det. Då har du nog rätt. Han kommer aldrig ut !!!

Undras hur det går för alla andra fångar/sjuklingar som hävdar att dom förändrats efter en tid bakom murarna ?
  • Anton Chigurh
    feministbrud skrev 2011-02-22 10:09:20 följande:
    Vi försöker med argument och statistik visa att bottsligheten är större i de länder/delstater där man har dödstraff. Har

du liknande källor som visar motsatsen?
    Jadu, bruden, känner du till hur Japan står sig i statstiken ???
  • Anton Chigurh
    Johan75 skrev 2011-02-22 10:11:00 följande:
    Men den avskräckande effekten är ingen "åsikt"! Det är någonting som går att mäta och studera. Jag har svårt att agrumntera mot din åsikt att vi bör döda vissa människor utifrån en etisk/moralisk synvinkel, men att bevisa att dödsstraff inte är avskräckande är lätt.

Jag har visat statistik som talar för min sak - kan du visa på något som talar för din?
    Du då, Johan, du hade väl åsikter ang Japan's mordfrekvens ???
  • Anton Chigurh
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-22 14:58:49 följande:
    God ton, Anton, god ton.
    Det var inte jag som började....

Du vet väl att Anton aldrig kastar första stenen, eller hur, Dorian.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?