• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Plutteli
    Auctoritas skrev 2011-02-22 13:12:28 följande:
    Det är fullständigt idiotiskt! Vet du varför? Jo, för att i USA räcker det att en tjej flashar pattarna en blöt kväll för att dömas som sex offender och sen hamna i den listan de har på internet. Dessa människor får sina liv förstörda. Så nej, det var en mycket dålig idé.
    Exakt. Eller som Dorian tog som exempel: En kille som är säg 17 har sex med sin flickvän som är 14. Enligt lagen är detta olagligt och ses som sexuellt utnyttjande av minderårig och ger fängelse i upp till 6 år. Denna person kan alltså hamna i ett sådant register och för alltid stämplas som "pedofil" trots att han egentligen inte gjort nått fel i de flestas ögon. Dock ser ju alla bara till vad han är dömd för, dvs brottsrubriceringen och han får skit för livet.
  • Auctoritas
    Plutteli skrev 2011-02-22 13:17:02 följande:
    Exakt. Eller som Dorian tog som exempel: En kille som är säg 17 har sex med sin flickvän som är 14. Enligt lagen är detta olagligt och ses som sexuellt utnyttjande av minderårig och ger fängelse i upp till 6 år. Denna person kan alltså hamna i ett sådant register och för alltid stämplas som "pedofil" trots att han egentligen inte gjort nått fel i de flestas ögon. Dock ser ju alla bara till vad han är dömd för, dvs brottsrubriceringen och han får skit för livet.
    Det gick en intressant radiodokumentär om detta för ett tag sen på SR där de intervjuade människor i USA som hamnat på listan. De levde många gånger utanför samhället, i någon skitig husvagn någonstans. De hade inte en chans att skaffa sig varken ett vettigt arbete eller en dräglig tillvaro. En hel del tog sina egna liv till slut...
    Argumentum ad rem
  • HejaFreja

Emot.
    Öga för öga-principen kan aldrig bli rätt i min värld.

Däremot borde livstids fängelse alltid vara livstids fängelse, vid riktigt grova brott ska man inte kunna benådas och komma ut igen efter 20 år.

• FlamingRed
    I Blackrose I skrev 2011-02-22 11:38:55 följande:
    Att ha förlorat rätten till en mänsklig liv här på jorden.

Varför ska staten inte dela ut dödsstraff?
    Jag förstår inte varför du ställer den frågan, när jag i det senaste inlägget du svarade på nämnde att dödsstraff dödar oskyldiga och riskerar att öka brottsligheten i samhället. Har jag missuppfattat något, eller varför frågar du igen?
  • FlamingRed
    glitterfjolla skrev 2011-02-22 13:01:38 följande:
    Garantera o garantera, när bevisen är solklara så duger det för mig.
    Förhoppningsvis döms ingen utan bevis.
    Fast ingen stat på jorden har ju ännu lyckats skapa ett rättsväsende som inte dömer några oskyldiga...
  • ebbies06

Jag är emot, även om jag kan se pedofiler som människor som gör vidriga handlingar. men det finns bättre sätt att straffa dem. Är emot dödstraff därför att våld föder våld o det har funnits oskyldiga som dödats

• FlamingRed

Kan någon som här är för dödstraff berätta om dom ser några konskvenser, eller skillnaden i, att vilja döda en hemsk pedofil, jämfört med att ha ett samhälle som utfärdar dödsstraff?

• LindisenC

Vill bara se vilka svar jag får på den här frågan då eftersom ni har ganska bra argument mot dödsfall, så inga jävla personliga påhopp nu. 

Om ditt/dina barn blir uttsatta för en pedofil med allt vad det innebär. Tycker du det är rätt att han får sitta inne i hela sitt liv då o få "uppassning" 24/7, tillgång till dator, tvspel, träna, några mål färdig lagade  mat om dagen osv... Eller du hade gärna sett honom lida som fan tiden mellan han får veta att han ska få dödsstraff och tills det sker?

• Auctoritas
    LindisenC skrev 2011-02-22 13:36:56 följande:

Vill bara se vilka svar jag får på den här frågan då eftersom ni har ganska bra argument mot dödsfall, så inga jävla personliga påhopp nu. 

Om ditt/dina barn blir uttsatta för en pedofil med allt vad det innebär. Tycker du det är rätt att han får sitta inne i hela sitt liv då o få "uppassning" 24/7, tillgång till dator, tvspel, träna, några mål färdig lagade  mat om dagen osv... Eller du hade gärna sett honom lida som fan tiden mellan han får veta att han ska få dödsstraff och tills det sker?

Hade föredragit att han satt inlåst, men inte i väntan på något dödsstraff. Mitt barn skulle inte ha varit mer eller mindre skadad för livet om gärningsmannen avrättades. Dessutom är det nog ingen dans på rosor att sitta instängd i Sverige, med vetskapen att man är sjuk och långt utanför normen. Det –är delvis ett straff i sig.
    Argumentum ad rem
  • feministbrud
    LindisenC skrev 2011-02-22 13:36:56 följande:

Den inskinktiva känslan hade förmodligen varit att döda honom med mina bara händer. Men nej, att jag får en sådan känsla försvarar inte att man inrättar ett system där staten får döma folk till döden och avrätta dem.

Folk som sitter i fängelse får arbeta, inte leva lyxliv. Dessutom är de inlåsta och kan inte styra över sitt eget liv. Det är straff nog.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?