• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • trollkarl
    giftfri skrev 2011-03-08 13:23:35 följande:
    Fast så länge de mest högljudda inte vila ha förebyggande insatser,  vettiga straff å vård, utan enbart är ute efter att utkräva hämd.., kosta vad det kosta vill, så lär vi aldrig få ner brottsligheten globalt heller..
    precis! helt sant. förebyggande är klart bäst, men även vårdinsatser etc.
  • trollkarl
    Anton Chigurh skrev 2011-03-08 13:23:31 följande:
    Tror fan att det begås mindre mord i Canada än Sverige, tillgången till vapen räknat per capita är faktiskt bara 1/3 i  ditt Canada jämfört med Svea Rike.

Bad example................!
    en.wikipedia.org/wiki/Lists_of_countries_by_gun_ownership

så jävla stor skillnad var det inte.
  • Anton Chigurh
    trollkarl skrev 2011-03-08 13:26:56 följande:
    en.wikipedia.org/wiki/Lists_of_countries_by_g...

så jävla stor skillnad var det inte.
    Nä, det var det visst inte, fast jag gick på giftfri's siffror, och dom var ju fel på mer än ett sätt. Canada har runt 50 % fler mord än Sverige, per capita räknat, där skjutvapen är inblandade. Alltså...bad example.
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • giftfri
    Anton Chigurh skrev 2011-03-08 13:50:08 följande:
    Nä, det var det visst inte, fast jag gick på giftfri's siffror, och dom var ju fel på mer än ett sätt. Canada har runt 50 % fler mord än Sverige, per capita räknat, där skjutvapen är inblandade. Alltså...bad example.
    Det var inte direkt så jag tänkte det skulle tolkas, men inser det blev fel då jag inte la ut texten mer...

Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri

Jag är helt övertygad om att det i både Sve, Nor, Fin, Dk finns massvis med illegala skjutvapen.
    Både sen 2:a världskriget, å alla de 1000-tals vapen som kom in när forna östeuropa kollapsade..
    Å andra sidan så är skjutvapen relativt ovanliga i samband med mord i Sverige, mest i den grövre brottslighetens inbördes uppgörelser dom förekommer.. 

• Nalliwer

Man kan diskutera för och emot dödstraff hur länge man vill. Oavsett hur man ställer sig i alla andra hänseende så tycker jag det yttrest handlar om en sak.

Antingen anser man att rättsystmet är vattentätt så att ingen kan komma att dömas oskyldig?
    Hittils har genom historien inte funnits ett ända rättskipande system där det inte förkommit att oskyldiga har straffats.
    Implicit innebär det att om man då förespråkar dödsstaff så accepterar man också risken att någon oskyldig avrättas.

Om avrättandet av oskyldiga är ett pris man då anser att man är beredd att betala så får man också rimligtvis vara beredd att personligen vara den som blir oskyldigt dömd och avrättad (alla är ju lika inför lagen är det ju tänkt).

Så, ni som förespråkar dödstraffet, är ni också beredda på att peronligen bli utsatt för baksidan av ett system med dödstraffet och bli oskylidgt avrättade?

• giftfri
    Nalliwer skrev 2011-03-08 15:11:49 följande:
    Man kan diskutera för och emot dödstraff hur länge man vill. Oavsett hur man ställer sig i alla andra hänseende så tycker jag det yttrest handlar om en sak.

Antingen anser man att rättsystmet är vattentätt så att ingen kan komma att dömas oskyldig?
    Hittils har genom historien inte funnits ett ända rättskipande system där det inte förkommit att oskyldiga har straffats.
    Implicit innebär det att om man då förespråkar dödsstaff så accepterar man också risken att någon oskyldig avrättas.

Om avrättandet av oskyldiga är ett pris man då anser att man är beredd att betala så får man också rimligtvis vara beredd att personligen vara den som blir oskyldigt dömd och avrättad (alla är ju lika inför lagen är det ju tänkt).

Så, ni som förespråkar dödstraffet, är ni också beredda på att peronligen bli utsatt för baksidan av ett system med dödstraffet och bli oskylidgt avrättade?
    Dom är garanterat inte beredda till nåt alls, utom att få rätt att utkräva hämd..., tänk va fort många verkar ha glömt incest-hetsen, som drog över Sverige bara för några år sen, å där ett reletivt stort antal män blev straffade, men som senare visade sig helt oskyldiga..
  • Anton Chigurh
    Nalliwer skrev 2011-03-08 15:11:49 följande:

Har jag sagt A får jag tamejfan säga B åsså, eller hur ???

Så ja, jag får ta smällen och hoppa bungyjump med ett rep runt halsen. Shit happens, you know..... 
  • giftfri
    Anton Chigurh skrev 2011-03-08 15:35:49 följande:

Så ja, jag får ta smällen och hoppa bungyjump med ett rep runt halsen. Shit happens, you know..... 
    Skulle tro det, skrävla går bra, tills du står inför fullbordat faktum..
  • Nalliwer
    Anton Chigurh skrev 2011-03-08 15:35:49 följande:

Ok, all respekt för dig. Du är i alla fall konsekvent. Sen kan vi ju konstatera att vi har olika åsiker helt enkelt.

För egen del så håller jag rätt hårt på att om jag nu nödvändigtvis ska till att avrättas så ska jag ta mig tusan också ha behållningen av att begått brottet.
  • Anton Chigurh
    Nalliwer skrev 2011-03-08 17:44:08 följande:
    Ok, all respekt för dig. Du är i alla fall konsekvent. Sen kan vi ju konstatera att vi har olika åsiker helt enkelt.

För egen del så håller jag rätt hårt på att om jag nu nödvändigtvis ska till att avrättas så ska jag ta mig tusan också ha behållningen av att begått brottet.
    Det vore lyx !!!
  • en glad

"I mourn the loss of thousands of precious lives, but I will not rejoice in the death of one, not even an enemy. Returning hate for hate multiplies hate, adding deeper darkness to a night already devoid of stars. Darkness cannot drive out darkness: only light can do that. Hate cannot drive out hate: only love can do that."
    --Martin Luther King, Jr

• Sven Erik Johansson
    en glad skrev 2011-05-03 20:17:55 följande:

"I mourn the loss of thousands of precious lives, but I will not rejoice in the death of one, not even an enemy. Returning hate for hate multiplies hate, adding deeper darkness to a night already devoid of stars. Darkness cannot drive out darkness: only light can do that. Hate cannot drive out hate: only love can do that."
    --Martin Luther King, Jr

Ett verkligt fint citat
  • qzectb

Skönt att majoriteten är emot. Alla korkade neanderthalsåsikter som kräver ett liv för ett liv, primitiva hämndinstinkter, är så frustrerande. Inte ens Bin Laden borde ha dött! Och definitivt inte Saddam Hussein! Det kvittar hur många de dödat, hur mycket lidande de orsakat. Det hade varit så mycket bättre att fängsla och få ur dem hela historien ordentligtm kanske till slut få en bön om förlåtelse. Dödsstraff är inget straff, det är bara ett avslutande där ofta hatet lämnas kvar.

Martin Luther King-citatet är bra. Våld och hat är ingen bra reaktion på våld och hat. Bin Laden var en man som drevs av hat. Hur mycket bättre blev världen av hans gärning? På reaktionen på den? Han ansåg att hans mördande bara var vedergällning mot västvärldens brott mot hans folk. Det är väl lika rätt som andra dödsstraff? Dvs inte!

• Leo1961

Jag är emot dödsstraff. Dels av det skälet att det fortfarande händer att oskyldiga människor döms till ett slutgiltigt och oåterkalleligt straff, dels därför att hela processen med avrättningar är motbjudande och i sin klinska kyla på sätt och vis mer vidriga än ett mord begånget i affekt. Bättre med livslång inspärrning och på sätt och vis är detta ett kanske jävligare straff än döden. Sitta där i en liten cell med en rostfri toastol och en brits som enda sällskap... Gott om tid att tänka över sina hyss.....

Emellertid har jag förståelse för den som dräper en person som hämnd för exempelvis en grov våldtäkt, ett mord eller något liknande begånget gentemot en anhörig eller närstående. Därmed inte sagt att jag förespråkar vedergällning, men det är mer begripligt för mig än en statligt sanktionerad avrättning.

Jag kan exempelvis mycket väl föreställa mig själv begå de mörkaste gärningar gentemot den som skadar mina barn eller min fru. Mycket mörka....

• carnitas01

Dödsstraff har visat sig ineffektivt och bara ökar våldet.
    Röstar för lås in dom förevigt och noll kontakt med yttervärlden, inte direkt humant men det ska det inte vara heller om man är en mördare.

Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?