Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Är du för eller emot dödsstraff?

trollkarl skrev 2010-11-02 18:23:27 följande:
    i sverige med andra exemplet har vi idag 55% återfallsfrekvens inom tre år..
    det svarar ju för att nåt är snett..
    därav at jag frågade om du hade källa på forskning? det hade vart skoj att dra den under näsan på KVV sverige.
    Jag ska se om jag kan få fram nån bra.
    Jämför dock återfallsstatistiken med USA som har hårdare straff och hårdare fängelser, där är återfallen inom tre år 90%! I Norge som har bättre vård och ännu lyxigare fängelser än i Sverige är återfallen inom tre år bara drygt 30%!
  • Plutteli
    diamanten skrev 2010-11-02 18:35:20 följande:
    I Rödeby-fallet där en man sköt ihjäl sin sons mobbare så friades mannen helt. Domstolen ansåg att han hade drabbats av en tillfällig psykisk störning och därför inte kunde styra sitt handlande. Så det är inte alltid så enkelt. Omständigheterna spelar stor roll och till sist är det domstolarna som dömer.
    Jo, det finns alltid undantag och lagen om "provocation" spelar in ibland för att sänka eller helt fria i vissa våldsmål. (Finns ett annat svensk fall där en pappa i rättssalen slår ihjäl en man som våldtagit hans dotter, han frias eftersom rätten anser att det inte är konsigt att en pappa provoceras av att höra i detalj hur hans dotter våldtagits och varje ord kommer från gärningsmannen själv)
  • Plutteli
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 18:29:16 följande:
    Livstid i Sverige är minst 18 år vilket i praktiken kan betyda 12 år vid 2/3 frigivning. Tidsbestämning av lisvstidsstraff får göras tidigast efter 10 år i .fängelse. Personligen tror jag att Ausonius kommer ut inom 10 år. Däremot stureplansmördaren Tommy Z och malexandermännen får nog göra sig beredda på mycket lång väntetid.
    Just Johna Ausonius har ju en dom som innebär att han inte får ges tidsbestämd dom innan det är fastslaget att han kan friskna till och jag råkar veta att det för honom är så gott som obefintlig möjlighet att han kommer kunna räknas som "på bättringsvägen" och därmed få tidsbestämt. Så jag tror absolut inte att han är fri inom några tio år, såvida han inte plötsligt gör någon rent löjlig helomvändning i hela sin personlighet och sjukdom, vilket är föga troligt.
  • Plutteli
    trollkarl skrev 2010-11-02 18:47:18 följande:
    ja tack gärna, hade vart intressant att se. då vi i sverige trots allt har 55% inom tre år.
    samt att vi idag inte har som förr nån form av rehab ALLS tyvärr, den som finns är både undermålig och ej vetenskapligt förankrad. vilket jag idag försöker påvisa för KVV. som tur är har jag en bra källa in i KVV som jag kan puscha rätt bra med rätt material så kanske man kan förändra. eller nä det vet fan med puckot till GD som precis fick förlängt tre års mandat till. *SUCK*
    Just nu hittar jag bara denna debattartikel: www.svd.se/opinion/brannpunkt/hardare-tag-ger-inte-farre-brott_4383555.svd
    Hade önskat de kunnat haft med några referenser, men men...

Min morsa slutade arbeta inom kriminalvården i protest just för att man började dra ner på vården allt mer, och ja idag är den ju så gott som obefintlig vilket är idioti.
  • Plutteli
    trollkarl skrev 2010-11-02 18:50:30 följande:
    problemet är i hans fall samt andra att han skall inte sitta inom KVV utan RPK. men det gör han inte, vilket är till nackdel inte bara för han utan alla andra runtomkring me..
    Det beror ju på våra kryptiska lagar, för att hamna på rätts psyk måste man kunna bevisa att personen i fråga inte fattade vad han sysslade med. John Ausonius visste precis vad han gjorde, men han ansåg sig ha rätt att handla så och brydde sig inte ett dugg om offren i det hela. Således funkar inte vård på honom just för att han inte anser sig ha gjort fel även om han är medveten om vad han har gjort och då är det ju bara vanliga kriminal"vården" som gäller...
  • Plutteli
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 18:47:07 följande:
    Vet inte var du har fått det ifrån men jag "vet" att mellan 2000-2005 så var norska fängelser mycket hårdare än våra svenska. Mina källor är folk som suttit både i Norge och Sverige under (delar) ovannämnda period.
    Beror kanske på synen på fängelsekunderna? I Norge är tex skillnaden mellan de som har villkorlig dom och de som sitter inne ungefär den samma och återfallen ungefär densamma oavsett om folk har fått hårda straff eller lätta straff (runt 20-30%), men själva fängelserna och standarden är som i Sverige eller bättre.
  • Plutteli
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 19:21:56 följande:
    Jagmenade att de som hade suttit i både Sverige och Norge föredrog svenska anstalter. Jag tror att upplevelsen av fängelsetiden har mer att säga än den relativa lyxen.
    Kanske det, men på det stora hela har Norge inte värre fängelser eller straff än Sverige men betydligt lägre återfall, vilket jag iaf antar beror på att de fortfarande har mer fokus på vård än vi har i Sverige i dagsläget.
    Däremot har Norge högre brottslighet än Sverige, vilket jag tror beror på att Sverige är bättre på det där med ungdomar och förebyggande arbeten (än så länge iaf), men en bra sak är väll att ungdomsbrottsligheten är på nedåtgående i alla Nordiska länder (utom möjligen Danmark bara för att de har lägre straffmyndighetsålder än övriga länder).
  • Plutteli
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 19:25:19 följande:
    Vad är det för "specialdom"? Ausonius söker ju isf helt i onödan tidsbestämt straff.
    Det är ingen Specialdom, ej tidsbestämd livstidsdom har som en del av domen att den bara får tidsbestämmas om det finns en möjlighet för fången att rehabiliteras, det gäller för alla som sitter inne på obestämd tid.

Än så länge är det helt i onödan Ausonius söker tidsbestämt ja, och än så länge har han bara fått avslag också så... Men med tanke på att han helt saknar insikt i sin egen sjukdom och sitt felaktiga beteende så fattar han väll inte själv att han faktiskt inte kommer få komma ut så länge han har de åsikter och tankar han har.
  • Plutteli
    trollkarl skrev 2010-11-02 18:56:27 följande:
    tyvärr så är det ofta så inom KVV. dom bra slutar, kvar blir dom bittra rötäggen till stridspittar, som är rent av farliga för inte bara sig själva utan för internerna..
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:53:09 följande:
    Det beror ju på våra kryptiska lagar, för att hamna på rätts psyk måste man kunna bevisa att personen i fråga inte fattade vad han sysslade med. John Ausonius visste precis vad han gjorde, men han ansåg sig ha rätt att handla så och brydde sig inte ett dugg om offren i det hela. Således funkar inte vård på honom just för att han inte anser sig ha gjort fel även om han är medveten om vad han har gjort och då är det ju bara vanliga kriminal"vården" som gäller...
    jo jag vet, vet även dom som begått mord med beräkning som har "spelat" sig in på RPK o går ut efter 2-3 år..
    Jo, sorgligt men sant. Tyvärr har den allmäna opinionen under de senaste 20 åren varit att det ska vara "hårdare tag" med fångarna, och hårdare tag har det ju blivit, men bevisligen har det inte gjort ett jävla skit för våran brottsstatistik.
  • Plutteli
    trollkarl skrev 2010-11-02 19:31:08 följande:
    för att göra en koppling till det.
    malexandermordet o han som begärt livstid va nu han hette, dåligt minne ;)
    men jag kan förstå att han vill ha en tid. att leva i ovisshet o inte ha nåt att se fram emot kan knäcka den bästa..
    sen om det är tio-femton år till gör han inget, han vill bara ha en tid att kunna "bocka av" i kalandern..
    Ja, det är så klart en viktig bit det också!
    Sen vet jag inte om det gäller längre men Ausonius hade iaf permis förbud också tidigare, vilket ju gör att han om inte annat försöker få till att han ska få ha permis igen, att dels sitta inne utan minsta mål att sikta på om när man får komam ut och dessutom inte få ha permis ens för en timme en gång om år är psykiskt jobbigt för vem som helst.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?