Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Är du för eller emot dödsstraff?

Happyness skrev 2010-11-04 07:35:31 följande:
    Begår jag ett brott, t ex jag misshandlar en annan människa. Så ska jag bli dömd till ett fängelsestraff säg 3 år. Sedan kommer jag och påstår att jag led av en depression eller dyl för att få mitt straff sänkt (bli friskförklarad efgter ett år sedan) och det visar sig att så inte är fallet. Dvs att jag är fullt frisk, då ska jag inte ha vård då ska jag in i finkan på en gång och avtjäna mitt straff på ett ganska hårt sätt. INGA BEKVÄMLIGHETER. För hur mår personen jag misshandlade?

Skulle det däremot visa sig att jag vore narkotikapåverkad när jag misshandlade denna person så skulle jag först få behandling för mitt missbruk (den tid det tar att bli fri ifrån det) sedan skulle jag få avtjäna mitt straff enligt den straffskala jag blivit dömd till.
    Detta är MIN åsikt, tycker inte att man förtjänar att ha det bra när man skadat en annan människa. Aldrig i livet.
    Du blir ju dömd urifrån vissa givna premisser, det går inte att komma EFTER att din dom blivit verkställd och du börjat sitta av tid och säga att du var deprimerad när du gjorde brottet (deprission är f.ö inte en ursäkt för brott så det hade inte hjälpt att skylla på det heller).

Det ÄR ett straff att sitta inne, det hade varit ett straff att sitta inne om man så gjorde det på ett 5 stjärnigt hilton hotel, det är det sånna som du inte fattar. Det finns ingen som mår bra av att sitta inne oavsett vilken relativ lyx det kan finnas, de som hävdar att det var sååå enkelt att sitta av sin tid försöker bara verka coola. Men jag frågar dig igen: Vad är bäst egentligen, att få fångarna att må så dåligt det bara går och VETA att över 90% av dem kommer att vara tillbaka på fängelser igen inom 3 år (vilket kostar skjortan och bara innebär fler offer) eller att få fångarna att må bra och veta att när de kommer ut kommer majoriteten aldrig göra ett brott igen?
  • Plutteli
    Happyness skrev 2010-11-04 12:22:03 följande:
    Nej, min åsikt är min åsikt. Tycker inte att man ska få ha det bra när man skadat ngn annan människa. Med hårdare straffskalor vad gäller ALLA brott så tror jag att vissa brott skulle minska radikalt.
    T ex i dagsläget. Säg att jag är missbrukare, påverkad så rånar jag en person. Jag åker då dit för personrån, inte för mitt  missbruk. Dvs jag får ingen behandlimg för mitt missbruk. Jag får ett straff för rånet jag utförde.
    Och det är helt fel! Först ska jag få behandling för mitt missbruk som i detta fall ledde till att jag begick brottet, efter det ska jag sitta av straffet.

"Don't do the crime if you can't do the time".

Det ska inte löna sig att begå brott, det måste avskräckas. Tycker man borde få vård och fängelse vid all användning av droger. Förespråkar inte alkohol heller, men tyvärr är det ju lagligt.

Mördar jag ngn förtjänar jag inte att ha det bra när personens anhöriga är straffade resten av livet. Det ska även straffa mig för resten av livet.

Tyck du som du vill, det gör nog de flesta brottslingar oxå. Skicka alla som begår brott till ett semesterparadis och gulla med dom, det hjälper nog.
    Missbruksvård är en obligatorisk del i vården på alla fängelser eftersom det är nolltollerans mot droger (bla därför ALL inkommande post till fångar gås igenom).
    Sen vet man att det är totalt skitsamma hur hårda straff någon får, brottet kommer personen göra ändå. Är man tex missbrukare och verkligen desperat efter sina droger kommer man råna folk vare sig man får sitta ett år i finkan eller hamnar direkt i elektriska stolen, ev. straff är liksom inget man överväger när man gör ett brott. Så länge någon känner sig desperat, anser att den ekonomiska vinningen är stor eller att chansen att upptäckas är liten kommer personen göra det brott den tänkt göra, oavsett straffskala. Så att höja straffsatsen i nån form av avskräckande syfte är totalt meningslöst, det enda det leder till är dyrare kriminalvård för att vi får fler fångar som sitter inne längre tid (eller att somliga som idag inte får fängelse skulle få fängelse).
    Vi har fått hårdare straffskalor i Sverige de senaste 20 åren, men vår kriminalitet är helt opåverkad.
  • Plutteli
    Siri29 skrev 2010-11-04 13:24:55 följande:
    Precis, jag har varit tillsammans med en fd missbrukare.
    Min bakgrund: Medelklass, akademiikerföräldrar, villa, trygghet, aldrig sett mina föräldrar fulla
    Mitt ex: Mamman missbrukare, pappan missbrukare, föräldrarna festade medan barnen fick vara inne på sitt rum, föräldrarna drog....

Så jag valde att inte bli missbrukare och mitt ex valde att bli missbrukare. Eller? Ärligt talat, det här med att välja är rätt beroende av en massa saker...
    Mitt ena ex är missbrukare (och var under tiden vi var tillsammans)
    Hans bakgrund: Ett av de värsta barnmisshandelsfallen i USAs historia, flyttat från familjehem till familjehem innan han som tonnåring blev kvar hos den familj han räknar som sin. År av utanförskap och problem. Han blev missbrukare redan som 15 åring för att fly sin verklighet...
  • Plutteli
    Happyness skrev 2010-11-04 14:42:58 följande:
    Yada yada. Ni är så nöjda med hela systemet. Good for you. Jag tycker att det är alldeles för slappt.

Sedan får ni tycka ditten och datten, bryr mig faktiskt inte. Detta ger mig inte mkt heller... Och att inte acceptera att jag är av en annan åsikt, ptja det säger ju endel om okunskapen som flödar.

Hårdare straff! Det tycker jag.
    Att du är för hårdare straff trots att alla forskning visar att det är totalt lönlöst och bara resulterar i MER brottslighet, GRÖVRE brott och STÖRRE återfall i brott har vi fattat.

Jag är inte ett dugg nöjd med systemet, jag vill att våra internet ska ha det bättre än de har idag, att kriminalvården skall bli inriktad på vård igen som det var förr, att vi ska få ner återfallen i brott och att fångarna när de kommer ut skall vara bättre individer än de var när de åkte in, istället för tvärt om som det skulle bli med ditt förslag.

Jag accepterar att du har en annan åsikt, men detta är ett diskussionsforum som går ut på att stöta och blöta frågor, att ifrågasätta tänkanden och åsikter, kan du inte ta det är det en bra grej att helt enkelt skita i att yttra sin åsikt om du inte är beredd att tänka om när du blir ifrågasatt.

(By the way, MINA åsikter i detta har faktiskt inte ett dugg att göra med att jag har suttit inne, jag har utsatts för brott men aldrig gjort något brott själv )
  • Plutteli
    Happyness skrev 2010-11-04 15:02:07 följande:
    Nej du har klargjort några ggr att ditt ex var missbrukare. Got that.

Vi har nog alla här som argumenterar om/för/emot detta ngn anhörig som suttit/sitter för div brott gissar jag på.
    Jag har skrivit EN gång att mitt ex var missbrukare. Han hade dock aldrig suttit inne. (Dessutom var han amerikan och hade i så fall suttit inne på ett Amerikanskt fängelse och inte ett svenskt)

Jag har faktiskt inte en enda annhörig som suttit inne, däremot har min morsa varit chef för en anstalt och min gudmor chef för en annan anstalt. Nu har båda slutat dock just för att kriminalvården gick från att rehabilitera fångarna till att vara inriktade bara på "straff" och förvaring av fångarna.
  • Plutteli
    Happyness skrev 2010-11-04 15:08:51 följande:
    Jaja okej. Whatever.
    Hur så, förvånad att man kan förespåka humana fängelser som är inriktade på vård och inte straff av fångar UTAN att man eller någon man står nära har suttit inne?
  • Plutteli
    Hamnkrumelur skrev 2010-11-08 07:00:21 följande:
    Så länge du håller dig ifrån att begå brott så behöver du inte oroa dig för att bli övervakad på det sättet. Är man så rädd för att sitta i fängelse kanske man bör tänka både en och två ggr innan man gör något olagligt.

Olagliga saker = fängelse = kränkande övervakning
    Jag är inte ett dugg rädd för att hamna i fängelse just för att jag inte gör något brott, MEN vad fan har det egentligen med diskussionen att göra? Jag VILL att våra fångar ska ha det så bra som möjligt eftersom jag vill att de i så stor utsträckning som möjligt inte skall återfalla i brott när de kommer ut!
    Hårdare straff och hårdare fängelser = Grövre brottslighet och högre återfallsratio.
    Vi HAR fått hårdare straff de senaste 20 åren eller så, vi HAR även fått hårdare fängelseklimat och det ENDA detta lett till är att vår återfallsstatistik ökat! På vilket sätt är det något positivt? Jag ser det enbart som oerhört negativt faktiskt.

När man har jämförs den "fantastiska fängeslematen" med skolmaten har man ju faktiskt sett i efterhand att det har varit en extrem sanning med modifikation. Ofta har man jämfört fängelsets PERSONALS mat med skolmaten, inte den mat fångarna faktiskt får! Eller så har man jämfört en öppenvårdsanstalt med skolmaten (och öppenvårdsanstalter är heelt annorlunda än de låsta antalterna). Den skolmat man valt ut har också varit den sämsta tänkbara. Dessutom brukar man ställa upp kostnaderna mot varandra och gorma om att fängelsematen kostar mer, men är det så märkligt om man tänker på vad man ska få ut för pengarna?

Att psykvården är ett skämt i Sverige är knappast en nyhet, tyvärr har den även blivit ett skämt på våra fängesler också, så NEJ, det är inte bara att begå ett brott och plötsligt får man förstklassig vård!
    Äldrevården och fängeslerna har öht inte samma kassa, skär man ner i fängelsevården ännu mer kommer det ändå inte ge mer pengar till de äldre. I övrigt beroende på hem så har nog fångar och äldre det rätt lika, fast de äldre har det generellt sett bättre.
  • Plutteli
    Akropol skrev 2010-11-08 15:24:23 följande:
    Jag har aldrig hittills sett ett bra argument FÖR dödsstraff. Ett argument som följer en konsekvent tanke och kan appliceras på mer än bara några speciella fall. En tanke som är ok att grunda all bestraffning i brottsbalken på. Det kanske är att begära för mycket men åtminstone ett argument som i sig kan avgränsa vilka brott som ska ge dödsstraff utan att ha gränsdragningsproblem. Helt enkelt en klar och tydlig logisk grund för dödsstraffet att stå på. Det här tycker jag är det minsta man kan begära av förespråkarna.
    Tja, du lär nog få vänta på det argumentet, än så länge har jag bara sett argument baserade på känslor och hämndlystand och det är ju som vi vet svårt att basera bra lagar på sådant.
  • Plutteli
    soffiiepropp skrev 2010-11-13 10:40:53 följande:
    Är det inte ganska stor chans att när en mördare kommer ut ur fängelse så mördar den igen?
    Och när mördaren kommer ut ur fängelse hur känner sig familjen till den som mördaren har dödat? Blir inte dom väldigt osäkra och rädda? 
    Återfallstatistiken bland mördare är nästan obefintlig eftersom de som sitter inne för mord antingen gör det på rättspsyk och då är det inte säkert att de någonsin kommer ut, och är de inte psykiskt sjuka och bara har mördat lite random så brukar den vanligaste orsaken till mord ha med familjefejder eller svartsjuka att göra på ett eller annat vis och personen som mördat har noll intresse i att mörda någon annan.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?