Inlägg från: trollkarl |Visa alla inlägg
  • trollkarl

Är du för eller emot dödsstraff?

här har ni alla svar om dödsstraff, livstid etc!

• trollkarl
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 19:21:56 följande:
    Jagmenade att de som hade suttit i både Sverige och Norge föredrog svenska anstalter. Jag tror att upplevelsen av fängelsetiden har mer att säga än den relativa lyxen.
    ja det är la klart då man om man är svensk har lättare att få besök, språket, kulturen, etc..
    så det har nog inte med kåken i sig själv  att göra i det fallet..
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 19:28:34 följande:
    Det är ingen Specialdom, ej tidsbestämd livstidsdom har som en del av domen att den bara får tidsbestämmas om det finns en möjlighet för fången att rehabiliteras, det gäller för alla som sitter inne på obestämd tid.

Än så länge är det helt i onödan Ausonius söker tidsbestämt ja, och än så länge har han bara fått avslag också så... Men med tanke på att han helt saknar insikt i sin egen sjukdom och sitt felaktiga beteende så fattar han väll inte själv att han faktiskt inte kommer få komma ut så länge han har de åsikter och tankar han har.
    för att göra en koppling till det.
    malexandermordet o han som begärt livstid va nu han hette, dåligt minne ;)
    men jag kan förstå att han vill ha en tid. att leva i ovisshet o inte ha nåt att se fram emot kan knäcka den bästa..
    sen om det är tio-femton år till gör han inget, han vill bara ha en tid att kunna "bocka av" i kalandern..
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 19:30:25 följande:
    Jo, sorgligt men sant. Tyvärr har den allmäna opinionen under de senaste 20 åren varit att det ska vara "hårdare tag" med fångarna, och hårdare tag har det ju blivit, men bevisligen har det inte gjort ett jävla skit för våran brottsstatistik.
    tyvärr.. önskar att alla en vecka får sitta på kåken för att se vad man får utstå med UP mitt i natten, visitation, nekade besök för skojs skull, misshandel av personal, trackaserier etc..
  • trollkarl
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 19:38:59 följande:
    Onekligen hade många fått en mer rättvis bild av svenska "lyxfängelser".
    precis!
    ett bra exempel. intern A söker telefontillstånd till flickvän B. vårdare C säger "o nej, jag tar det när jag känner för det. A svarar "Va? varför det?" C: "orkar inte, jag har kaffepaus". A: "men va fan, lägg av nu, jag vill ju kunna ringa min flickvän!" C:"passa dig annars blir det durken"
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 19:40:55 följande:
    Ja, det är så klart en viktig bit det också!
    Sen vet jag inte om det gäller längre men Ausonius hade iaf permis förbud också tidigare, vilket ju gör att han om inte annat försöker få till att han ska få ha permis igen, att dels sitta inne utan minsta mål att sikta på om när man får komam ut och dessutom inte få ha permis ens för en timme en gång om år är psykiskt jobbigt för vem som helst.
    nja, han får inga "vanliga" permisar, men lufthål får ALLA oavsett vad du har gjort...
    det står i stadgarna att det är ett "måste" så att säga... en gång om året, två timmar lufthål.
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 19:44:40 följande:
    Ja, folk hänger upp sig på saker som att fångarnas mat kostar mer än skolmaten (utan att reflektera över att skolmaten handlar om ett mål om dagen, medan fångarnas är tre mål mat samt fika varje dag varje vecka året om) , eller att fångarna faktiskt har en TV på rummet, egen toa och möjlighet till träning m.m.
    Hur tror folk egentligen att det hade varit om fångarna satt inne, fick knappt ätbar mat en gång om dagen, ingen sysselsättning eller nöje öht? Svaret är ju att situationen snabbt som ögat blivit farlig och ohållbar både för fångar och vårdare....

Sen tänker jag också lite på alla "jag behöver egen tid" mammor på detta forum tex, som i ena sekunden pratar om hur stressade och dåliga mammor de skulle bli om de inte fick vara hemmifrån utan barn minst 2 kvällar i veckan, hur tror DE att de hade fixat att sitta inne ens en vecka där varje aktivitet är styrd, varje sekund av dagen övervakad och det verkligen inte är snack om någon "egentid", oavsett hur mycket de får se på tv, spela spel eller träna i ett (övervakat) gym?
    eller att du rökt cigg i 20 år, åker in o blir ifråntagen det.
    eller att du inte har yttrandefrihet.
    att du kan bli updragen mitt i natten utan anledning, full visitation näck etc..
  • trollkarl
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 19:42:59 följande:
    "Just Johna Ausonius har ju en dom som innebär att han inte får ges tidsbestämd dom innan det är fastslaget att han kan friskna till och jag råkar veta att det för honom är så gott som obefintlig möjlighet att han kommer kunna räknas som "på bättringsvägen" och därmed få tidsbestämt. Så jag tror absolut inte att han är fri inom några tio år, såvida han inte plötsligt gör någon rent löjlig helomvändning i hela sin personlighet och sjukdom, vilket är föga troligt."

Vad är det du vet som inte Ausonius eller hans advokat vet? 
    Varför söker de ens tidsbestämt om det inte är någon chans att lyckas? 
    för att dom får göra det. varför inte isåfall? det hade jag också gjort utan att tveka..
  • trollkarl
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 19:47:01 följande:
    En månad senare: A till C "Hur går det med telefontillståndet till B?"  C frågar tillbaka "vilket telefontillstånd, jag kan inte se att du lämnat in någon ansökan".  
    precis.. alltså, man kan knäcka den starkaste på kort tid..
    eller "hej, anhållan om ett besökstillstånd", tillståndet blir godkänt. damen kommer, MEN! åker på näck visitation bara för att dom kan o vill använda det mot dig senare..
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 19:52:28 följande:
    Jamen precis. För de allra flesta är det stress nog att vara inlåst och inte få komma och gå som man vill, utan att man lägger till saker som övervakning, visiteringar, indragna privilegier osv osv.
    precis.. eller att man ett tu tre tar o vänder upp o ner på hela cellen bara för att..
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?