Inlägg från: trollkarl |Visa alla inlägg
  • trollkarl

Är du för eller emot dödsstraff?

snorkan skrev 2010-11-04 12:24:06 följande:
    Dom flesta verkar ju vara negativa till dödsstraff och det tycker jag är bra!

Att ta död på ytterligare en person känns bara som en barbarisk lösning på det hela.

Sen kan man ju hoppas att fängelser och  psykiatrin  ska bli bättre på att hjälpa brottslingarna på bästa sätt att komma tillbaka igen.

För med rätt hjälp kan ju faktiskt dom flesta av oss bli bättre människor.

det är just det som är problemet i dagens samhälle. vi har en kriminalvård med inriktning på att förvara folk.
    hade man omarbetat hela kriminalvården med bakgrundsinfon från norge tex så hade vi utan problem fått ner återfallsfrekvensen. då man i norge satsar mer kapital per klient för att återanpassa dom. vilket faller ut väl om man tittar på statestiken..
  • trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 13:15:46 följande:
    Vård för sitt missbruk/sjukdom. Sedan straffet som en "frisk" person skulle fått. En person som är psykiskt sjuk och inte kan stå för sina handlingar är en sak. Dom kommer kanske aldrig ifrån vården. Men en person som friskförklaras efter något/några år ska minsann få ta sitt straff enligt mig. Det är självvalt att börja med droger t ex. Ingen som tvingar ngn att börja punda för att sedan behöva råna osv för att få tag i mer. Därför ska det även följas av ett straff. Enligt mig.
    men du är så bakvänd i tankegången.
    i dagens läge får du vård inom KVV på kåken/fängelse kalla det vad du vill. inte RPK alltså.
    vård för ditt missbruk samtidigt som du avtjänar straffet. två flugor i en smäll.
    dom inom RPK däremot är där dom är så att säga.
    självvalt att börja med droger? nja, det vete katten. du har uppenbarligen inte levt längs ner på den sociala stegen i samhället där drogerna är en flykt in i din egna trygga tillvaro? där drogerna är en flykt från känslorna, ångesten etc? jag försvarar dom inte, men att bara tänka att det är självförvållat är cyniskt.
  • trollkarl
    Siri29 skrev 2010-11-04 13:24:55 följande:
    Precis, jag har varit tillsammans med en fd missbrukare.
    Min bakgrund: Medelklass, akademiikerföräldrar, villa, trygghet, aldrig sett mina föräldrar fulla
    Mitt ex: Mamman missbrukare, pappan missbrukare, föräldrarna festade medan barnen fick vara inne på sitt rum, föräldrarna drog....

Så jag valde att inte bli missbrukare och mitt ex valde att bli missbrukare. Eller? Ärligt talat, det här med att välja är rätt beroende av en massa saker...
    det är många faktorer som spelar in, när man står längst ner på samhällets botten så är drogerna flykten från verkligheten, där man kan vara trygg och vara sig själv så att säga. det är inget fösvar dock för missbrukarna. men det är jävligt lätt som lattjolajbansvensson att hyckla på ett cyniskt sätt när man inte själv har upplevt det.
  • trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 13:29:25 följande:
    Har väldigt mkt insikt i just detta. Och nej dom får inte vård för sitt missbruk om det inte är pga det dom döms.

Skulle vara intressant att veta vad du tycker istället för att bara komma med falska påståenden. :)

Vi tycker olika, men dagens "vård" är bara att skratta åt.
    jaså? inget för sitt missbruk? o fan? hmm..
    www.kriminalvarden.se/sv/Medier/Nyhetsarkiv/Nyheter/Lonsam-samverkan-beroendevard-kriminalvard-permanentas/
    www.kriminalvarden.se/sv/Medier/Nyhetsarkiv/2008/Vard-for-narkomaner-framgangsrik/
    www.skanskan.se/article/20091130/MALMO/711279934/1162/*/*/metadon-ges-under-fangelsevistelsen

bara ett axplock just när det gäller en viss del av missbruksvården på kåken. Lägg ner nu o tjafsa, du har inte en sportkeps om vad du pratar om. har aldrig jobbat inom KVV/RPK, vart på kåken, eller suttit på kåken. du läser media som alla andra lattjolajbansvensson och hycklar på det enda vis ni kan när man har blivit bitter på samhället.

vad jag tycker har ajg skrivit flertalet gånger upptill i tråden, bara att backa och läsa genom vad jag har skrivit.
  • trollkarl
    snorkan skrev 2010-11-04 13:30:08 följande:
    nä ingen väljer väl frivilligt att bli missbrukare, men är man uppväxt med skiten så kan det ju vara så att det är det normala i ens liv, och så mycket lättare att hamna i,  än om man jämnför med en vanlig "svensson" med sina 7-16 jobb, middag vid 17, binglotto på söndagar, gran canaria vart annat år. 
    självklart, vissa har högre risk att hamna där andra inte.
    men tom kalle som är VD för stort börsbolag kan på kort tid tappa jobb, familj o fru, bostad etc etc o köra ner sig totalt i skiten.. så det är inte bara dom som har haft en trasig uppväxt, men visst dom har en högre risk helt klart..
  • trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 13:43:23 följande:
    Haha, du är för rolig du. :) Vet tillräckligt om detta för att säga att det svenska rättsammhället är ett stort skämt, och ngn vård att prata om finns det inte!
    Nej har inte jobbat inom kvv eller suttit inne heller. Men har ändå en väldigt god relation till just detta ämne.

Det enda du skrivit är en massa svammel. :) Du har inget konkret att komma med what so ever.

Känns som att sitta i en sandlåda och kasta sand på dig...
    ja det kan jag förstå med retorik argument som en treåring så är säkerligen sandlådan är trygg miljö för dig.
    Jag vet också att vården inom kvv idag inte är helt hundra, långt ifrån. det finns MYCKET kvar att göra. men att med ditt argument, "först vård, sen straffet" kommer innebära att vi får ut personer i samhället med ett starkt samhällsförakt som i förlångning kommer innebära mer brott.
    Bättre att vända på det och göra om KVV istället, så det blir som tex norge som har väldigt låg återfallsfrekvens som tidigare nämnts i tråden. Jag har erfarenhet själv från KVV då jag har gjort tid. men jag kan även peka på vilka delar som är bra. men visst, vi kan göra såhär, du kan få spendera en vecka inom en sluten ansalt med allt vad det innebär så kommer du efteråt att säga "shit va fel jag hade". för vet man inte hur det är att i dagens läge inom KVV leva under total press och sova med ett öga öppet, då man kan åka på helkroppsvisitationer, UP, cellvisitation etc etc mitt i natten kan knäcka den starkaste. att inte få tillgång till grundlagsskyddade rättigheter såsom medicin etc är rättsvidrigt.
    Jag säger inte att man skall dalta med internerna, men det är människor man har att göra med som på ett eller annat sätt har kommit snett i samhället etc. kan man vända tillbaka KVV igen till rätt spår och ge mer individanpassad vård där fokus ligger på att få ut individerna på rätt spår igen, så varför inte?
    för det är inte bara KV som har ett snsvar i detta. det är hela samhällets ansvar.
    ta tex ett fall jag själv upplevde. vi hade två stycken uteliggare som sov under mitt gamla jobb förr i tiden, på vår, sommar och höst var det helt okej för dom att sova ute tyckte dom själva. dom fick lite kaffe, smörgåasar etc av oss. men till vintern gjorde dom butiksrån där dom sa till kassörskan att ta det lungt bara, hon/han tryckte på larmet, polisen kom o dom fick en varm säng att sova i över vintern. detta är för mig ett gravt systemfel! vilket hela samhället bär ansvar för. samhället blundar gärna för uteliggaren som tigger utanför butiken. man går genom samhället med skygglappar och ser inte dom utsatta tyvärr.
    detta problem får KVV många gånger stå pall för tyvärr vilket jag precis gav exempel på.

Nej internerna har inget hotell, dom har inte bättre mat än skolan, nej till det mesta av den mytbildning som har blivit runt interner på fängelset pga den massmediala bevakningen som har varit dom sista åren.
    förr i tiden så hade vi lägre återfallsfrekvens, men med en GD för KVV som är fd polis innebär det en kulturkrock. tyvärr fick han förlängt mandat trots att han ligger under utredning för en mutskandal.
    ja nepotismen tycks inte finna några gränser i samhällets alla skikt.

Inom KVV idag jobbar det många människor som stångar sig blodiga var dag för dom problem som uppstår på vägen när dom faktiskt vill hjälpa mäniskor tillbaka till livet igen. men pga KVV som står som en mur framför dom, slutar det tyvärr oftast med att dom som är bra inom KVV och är riktiga eldsjälar, dom säger upp sig och kvar blir dom bittra, cyniska, hycklande och självföraktande stridspittarna som inte har nån människosyn alls! för trots allt oavsett vad man har gjort är det människor vi har att göra med, inga djur!
  • trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 14:02:50 följande:
    Skulle sova mkt bättre om jag visste att det var högre & hårdare straff i vårt land.

Ha en bra dag du med.
    högre och hårdare straff ger i förlängningen mer brott i samhället, vilket i sin tur kostar mer pengar, vilket i sin tur blir en sämre välfärd, vilket i sin tur blir högre skatt etc etc etc.. det är en ekvation som inte på nåt sätt är förankrad i verkligheten. det finns forskning och åter forskning som du tyvärr förnekar, men som talar för att hårdare straff är inte ett bra system.
  • trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 14:12:39 följande:
    Jo att du suttit inne en månad eller två räknade jag ut på en gång. Annars hade du inte argumenterat så som du gör.
    Och självklart märkte du brister när du var i det. Och jag tycker inte heller att kriminalvården fungerar som den ska eller? Överrens så långt?
    Och självklart ska alla få hjälp med sitt missbruk, sjukdom,  etc. Men sedan ska dom även få sitt straff. (Tycker jag) Och där skiljer vi oss i åsikterna.

Du tycker att varje individ skall genomgå ngn form av undersökning/prövning/bedömningssamtal? (Gissar jag på) Sedan ska varje individ utredas och få vård efter behov? För att sedan få hjälp att återanpassas till samhället? Ja samhället, du och jag t ex.  Där har jag dock problem med att dela din åsikt. Jag tycker inte att ngn som skadat ngn annan förtjänar att få ha det bra. Och det håller jag fast vid.

" vi hade två stycken uteliggare som sov under mitt gamla jobb förr i tiden, på vår, sommar och höst var det helt okej för dom att sova ute tyckte dom själva. dom fick lite kaffe, smörgåasar etc av oss. men till vintern gjorde dom butiksrån där dom sa till kassörskan att ta det lungt bara, hon/han tryckte på larmet, polisen kom o dom fick en varm säng att sova i över vintern. detta är för mig ett gravt systemfel! vilket hela samhället bär ansvar för. samhället blundar gärna för uteliggaren som tigger utanför butiken. man går genom samhället med skygglappar och ser inte dom utsatta tyvärr."

Håller med dig fullt där. Det är vårt/allas ansvar att se till att det inte ens behöver hamna där. Att se till att ungdomar inte spårar ur osv osv.

MEN går man och skjuter ner ngn t ex så förtjänar man inte att få ha det bra själv sedan. Och det är min åsikt.

Gaah. Orkar inte tjafsa mer nu, kommer inte längre. Kan vi enas om att vi resonerar olika?
    att du ger dig i debatten får svara för dig. jag vet iaf att jag ahr rätt i sak och fakta på det mesta i debatten.
    nej en två månader är långt från sanning när det gäller hur lång tid jag har gjort.
    sen hur man kan lägga upp arbetet inom KVV är en helt annan fråga.
    om man skadar nån förtjänar man inte att ha det bra? vilket är dels kontraproduktivt men även farligt för samhället. sen kan man klassificera "ha det bra" hur man vill. man internerna i dagens läge har det allt annat än bra, dom överlever. mer än så är det inte.
    det finns idag ingen forskning som talar för hårdare straff ger mindre brott. snarare tvärtom.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=1604502
    stardustsblogg.blogspot.com/2010/08/krav-pa-skarpta-straff-saknar-stod-hos.html

vilket i sak borde tala för att man kanske skall göra om kriminalvården. men enligt dig skall man dels få vård först, SEN! skall man avtjäna straffet? vilket då blir dubbla straff, dubbla tiden? eller ska man dra av vårdtiden på straffet? om inte så kommer det innebära att vi får ut hämndlystna interner i samhället som anser att det är lönlöst att försöka återanpassa sig.

• trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 14:29:41 följande:
    Vården ska inte vara tidsbestämd, den ska vara tills dom är "friska" sedan ska dom få sitt fängelsestraff. Jag anser inte att vården är straff, jag anser att den är en hjälp. Och förhoppningsvis inser man själv att man ska ta sitt straff för det brott man begått.
    Och jo internerna har det för bra.
    Återigen, vi tycker olika, du kan inte övertala mig med dina fjuttiga argument.

Tack för mig!
    fjuttiga? till skillnad från dig har jag belagt alla mina påståenden.
    har det för bra? spendera ett par veckor så skall vi se efteråt.. tror att du knäcka inom 48 timmar faktiskt.
    du kanske ska ta över mitt nick här inne? med tanke på dina utspel utan faktabas?
    skriver saker bara för att så att säga.
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-04 14:32:38 följande:
    Du blir ju dömd urifrån vissa givna premisser, det går inte att komma EFTER att din dom blivit verkställd och du börjat sitta av tid och säga att du var deprimerad när du gjorde brottet (deprission är f.ö inte en ursäkt för brott så det hade inte hjälpt att skylla på det heller).

Det ÄR ett straff att sitta inne, det hade varit ett straff att sitta inne om man så gjorde det på ett 5 stjärnigt hilton hotel, det är det sånna som du inte fattar. Det finns ingen som mår bra av att sitta inne oavsett vilken relativ lyx det kan finnas, de som hävdar att det var sååå enkelt att sitta av sin tid försöker bara verka coola. Men jag frågar dig igen: Vad är bäst egentligen, att få fångarna att må så dåligt det bara går och VETA att över 90% av dem kommer att vara tillbaka på fängelser igen inom 3 år (vilket kostar skjortan och bara innebär fler offer) eller att få fångarna att må bra och veta att när de kommer ut kommer majoriteten aldrig göra ett brott igen?
    word! återigen plutteli med dagens bästa inlägg.

att komma ut till en verklighet där det finns stabilitet, trygghet, omtanke och kärlek kommer resultera i att det i förlängningen blir mindre brott.
    men som idag komma ut med en påse över axeln, växelmynt i fickan släppt rakt utanför dörren gör att man redan efter VF ligger i riskzonen för att börja om igen.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?