Happyness skrev 2010-11-04 13:43:23 följande:
Haha, du är för rolig du. :) Vet tillräckligt om detta för att säga att det svenska rättsammhället är ett stort skämt, och ngn vård att prata om finns det inte!
Nej har inte jobbat inom kvv eller suttit inne heller. Men har ändå en väldigt god relation till just detta ämne.
Det enda du skrivit är en massa svammel. :) Du har inget konkret att komma med what so ever.
Känns som att sitta i en sandlåda och kasta sand på dig...
ja det kan jag förstå med retorik argument som en treåring så är säkerligen sandlådan är trygg miljö för dig.
Jag vet också att vården inom kvv idag inte är helt hundra, långt ifrån. det finns MYCKET kvar att göra. men att med ditt argument, "först vård, sen straffet" kommer innebära att vi får ut personer i samhället med ett starkt samhällsförakt som i förlångning kommer innebära mer brott.
Bättre att vända på det och göra om KVV istället, så det blir som tex norge som har väldigt låg återfallsfrekvens som tidigare nämnts i tråden. Jag har erfarenhet själv från KVV då jag har gjort tid. men jag kan även peka på vilka delar som är bra. men visst, vi kan göra såhär, du kan få spendera en vecka inom en sluten ansalt med allt vad det innebär så kommer du efteråt att säga "shit va fel jag hade". för vet man inte hur det är att i dagens läge inom KVV leva under total press och sova med ett öga öppet, då man kan åka på helkroppsvisitationer, UP, cellvisitation etc etc mitt i natten kan knäcka den starkaste. att inte få tillgång till grundlagsskyddade rättigheter såsom medicin etc är rättsvidrigt.
Jag säger inte att man skall dalta med internerna, men det är människor man har att göra med som på ett eller annat sätt har kommit snett i samhället etc. kan man vända tillbaka KVV igen till rätt spår och ge mer individanpassad vård där fokus ligger på att få ut individerna på rätt spår igen, så varför inte?
för det är inte bara KV som har ett snsvar i detta. det är hela samhällets ansvar.
ta tex ett fall jag själv upplevde. vi hade två stycken uteliggare som sov under mitt gamla jobb förr i tiden, på vår, sommar och höst var det helt okej för dom att sova ute tyckte dom själva. dom fick lite kaffe, smörgåasar etc av oss. men till vintern gjorde dom butiksrån där dom sa till kassörskan att ta det lungt bara, hon/han tryckte på larmet, polisen kom o dom fick en varm säng att sova i över vintern. detta är för mig ett gravt systemfel! vilket hela samhället bär ansvar för. samhället blundar gärna för uteliggaren som tigger utanför butiken. man går genom samhället med skygglappar och ser inte dom utsatta tyvärr.
detta problem får KVV många gånger stå pall för tyvärr vilket jag precis gav exempel på.
Nej internerna har inget hotell, dom har inte bättre mat än skolan, nej till det mesta av den mytbildning som har blivit runt interner på fängelset pga den massmediala bevakningen som har varit dom sista åren.
förr i tiden så hade vi lägre återfallsfrekvens, men med en GD för KVV som är fd polis innebär det en kulturkrock. tyvärr fick han förlängt mandat trots att han ligger under utredning för en mutskandal.
ja nepotismen tycks inte finna några gränser i samhällets alla skikt.
Inom KVV idag jobbar det många människor som stångar sig blodiga var dag för dom problem som uppstår på vägen när dom faktiskt vill hjälpa mäniskor tillbaka till livet igen. men pga KVV som står som en mur framför dom, slutar det tyvärr oftast med att dom som är bra inom KVV och är riktiga eldsjälar, dom säger upp sig och kvar blir dom bittra, cyniska, hycklande och självföraktande stridspittarna som inte har nån människosyn alls! för trots allt oavsett vad man har gjort är det människor vi har att göra med, inga djur!