Inlägg från: trollkarl |Visa alla inlägg
  • trollkarl

Är du för eller emot dödsstraff?

Lavish skrev 2010-11-02 20:57:04 följande:
    ja det finns gränser för statens våld. Men diskussionen kring dödstraff är ju helt enkelt en diskussion om vart den gränsen ska gå. Inte om staten ska få nyttja våld mot sina medborgare. För det får den ju redan.

Egentligen kan man lätt se att statens våldsmonopol går emot de mänskliga rättigheterna och individens frihet och okränkbarhet. Problemet är ju helt enkelt att alternativet är värre. Utan ett statligt våldsmonopol skulle individerna fritt kunna kränka varandra utan att det fanns något att hindra dem.

Man kan säga att en oskyldigt avrättad är en för mycket. Men man kan likaväl säga att en person som blivit mördad, våldtagen eller allvarligt skadad av en frigiven återfallsbrottslinger är en för mycket. Det är väl snarast fråga om glaset är halvfullt eller halvtomt.
    hmm.. statens våldsmonopol? mänskliga rättigheter? alltså va har du rökt? jag vill också prova det =)
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:58:15 följande:
    Om det uppdagas att de var oskyldiga ja. Antagligen sker det oftast inte. Hursom undrar jag återigen om frigivning och skadestånd någonsin kan ge upprättelse.
    oftast nej, men det sker.
    frigivning och skadestånd är en liten men betydande del...
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:59:41 följande:
    Kan du förklara hur du tänkte nu?
    ja, hur tänkte du med statens våldsmonopol? samt hur kan du få till att man kränker dom mänskliga rätigheterna i sveriges fängelser?
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 21:00:19 följande:
    Men problemet med att rättsystemet kan döma oskyldiga kvartstår alltså, dödsstraff eller inget dödsstraff?
    inget dödsstraff såklart!
    ja rättsapparaten kan döma fel, men utan dödsstraff kan du iaf komma tillbaka till livet igen...
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 21:04:19 följande:
    Hur då vad tänkte jag? Du menar att staten inte har våldsmonopol? Eller vad är det du undrar?

Tja vi fick ju alldeles ovan läsa att det ingår i de mänskliga rättigheterna att ha rätt till liv, frihet och personlig säkerhet.

Det är ju en tolkningsfråga men jag skulle påstå att sitta i fängelse betyder att man inte har sin frihet.
    du har aldrig suttit så du vet inte hur det är..
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 21:08:40 följande:
    Nej förlåt har man inte suttit inne så kan man ju absolut inte diskutera rättstaten, lagen, och brott och straff. Sånt ska ju endast brottslingar som suttit i fängelse bestämma om. Obestämd
    tänkte på att du vet inte hur fängelsetiden är, så du kanske inte skall diskutera det.
    sen att ens uttala sig om att dom mänskliga rättigheterna etc är ju helt uppåt väggarna..
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 21:11:35 följande:
    Varför är det helt uppåt väggarna? Du tycker inte att de mänskliga rättigheterna hör hemma i diskussionen eller?

Men du anser alltså att man har sin frihet om man sitter inne eller vad vill du säga egentligen?
    men wtf, du debatterar helt bakvänt. nej man har inte frihet när man sitter. ja det är inget jag önskar min värsta fiende med att göra tid. men! trots allt har du gjort ett brott skall du göra tiden. så är det bara.. annars är det anarki, o det vill du ha förmodar jag med tanke på hur du debatterar?
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 21:17:24 följande:
    Hur drog du slutsatsen att jag vill ha anarki utifrån hur jag argumenterar?

Eftersom frihet är en mänsklig rättighet står alltså det statliga våldsmonopolet i form av fängelsestraff i konflikt med de mänskliga rättigheterna, eller hur?
    nej. du har förverkat rätten till frihet vid brott. svårare än så är det inte.
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 21:22:32 följande:
    Och skulle vi införa dödsstraff har du förverkat rätten till liv på samma sätt.
    vilket inte kommer att hända i sverige! enkelt svar och avslut på debatten om det.
  • trollkarl
    Starkast skrev 2010-11-03 10:21:09 följande:
    Min kusin brukar med jämna mellanrum åka till kumlafängelset där hon och hundklubben har hunduppvisningar för fångarna.
    Tycker inte dom är värda lyx för vad de gjort.
    ja för det är ju säkerligen "lyx" har du inte läst bakåt i tråden?
    isåfall kan det vara på plats så kommer du säkerligen ändra upfattning.
    att lattjolajbansvensson sitter o tror en massa om hur det är inom KVV gör mig allmänt spyfärdig..
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?