Inlägg från: trollkarl |Visa alla inlägg
  • trollkarl

Är du för eller emot dödsstraff?

Happyness skrev 2010-11-04 14:40:38 följande:
    Men jag har väl rätt till min åsikt eller? Herregud... Bara för du suttit inne och tycker att det är orättvist? Uppenbarligen fick ju du inte den hjälp du behövde, för du låter en smula galen.
    MIN ÅSIKT ÄR MIN ÅSIKT! Okej? :)

Har inga planer på att göra ngt dumt o sitta inne, men skulle jag nu snubbla in i din branch så får jag väl ta det då. Man väljer ju själv.
    Ditt val var ju uppenbarligen inte helt genomtänkt. Likaså dina fjuttiga ord som ploppar upp på datorn. Läs mina inlägg så ser du att detta är min ÅSIKT. Och vad jag får tycka preciiiiis vad jag vill. Det är en av fördelarna med vårt land serru! :D
    skön retorik man har när argumenten tar slut.
    galen? nej inte alls. snarare över medel i intelligensen.
    hjälp som jag behövde? behövde ingen, har inte gjort nåt annat brott än det jag gjorde vid det tillfället för MÅNGA år sen.
    tycker det är orättvist? inte alls, snarare rättsvidrigt i dagens läge inom KVV.
    din åsikt är din åsikt, självklart. jag delar den inte och anser att den är totalt ovidkommande samt snedvriden i sammanhanget, det är min åsikt.
    sen att man går till personangrepp med att jag är galen, fjuttigt etc gör att din trovärdighet som redan innan var gravt decimerad blev helt bortblåst.
    initalt sett har jag alltid stått fast vid att man kan göra saker bättre, vilket många idag försöker lobba för. men till ditt stora förtret, då man lobbar för helt andra saker som faktiskt är på god väg at genomföras inom kort inom KVV.
  • trollkarl
    Happyness skrev 2010-11-04 14:42:58 följande:
    Yada yada. Ni är så nöjda med hela systemet. Good for you. Jag tycker att det är alldeles för slappt.

Sedan får ni tycka ditten och datten, bryr mig faktiskt inte. Detta ger mig inte mkt heller... Och att inte acceptera att jag är av en annan åsikt, ptja det säger ju endel om okunskapen som flödar.

Hårdare straff! Det tycker jag.
    vilket du i dina argument har sagt och med det även slår bort tonvis av fakta som är presenterad samt finns att tillgå över nätet, att det INTE alls är bevisat at hårdare straff ger lägre brottslighet. snarare tvärtom.
    vilket du inte vill se med skygglapparna som i sin tur gör att du heller inte ser alla dom utslagna vi har i samhället.
    jag beklagar o det djupaste att du har blivit så ärrad under ALLA dina år att du har blivit så cynisk och hatisk.
  • trollkarl
    Hamnkrumelur skrev 2010-11-08 06:39:08 följande:

Trollkarl

Det finns en enkel lösning om man inte vill sitta inne. Begå inte brott! Enklare än så kan det inte bli.

Jag håller med den som skrev att man först ska få vård och sen sitta av sitt straff.

Har man bara "normala" psykiska problem har man otroligt svårt att få hjälp medan fångarna får precis all hjälp dom behöver. För att få vård i vårt samhälle så ska man sitta i fängelse. Dom kriminella behandlas bättre än våra äldre och våra psykiska sjuka människor som väljer att inte begå brott. Det är pinsamt. Så är det bara!

bättre än våra äldre? bättre än våra psykiskt sjuka människor?
    Ya right, ta den om tomten är du snäll. du har ingen aning om vad du pratar om.
    fördomarna du har är baserade på massmedia etc som är så långt ifrån sanningen du bara kan komma i frågan.
  • trollkarl
    Hamnkrumelur skrev 2010-11-08 06:49:37 följande:
    Såvida ingen fysiskt tvingar i dig drogerna så är det självvalt. Är du vuxen så ansvarar du för dina handlingar. Skylla på dålig uppväxt det håller inte. Vi är många som haft en svår uppväxt men som valt att inte ta droger eller begå brott. Man väljer själv vad man vill göra med sitt liv.

Inse att du har inte rätt. Du har rätt till dina åsikter men dom behöver inte vara rätt i andras ögon. Vi tycker olika helt enkelt.
    vuxen o ansvarar för din egna handlingar?
    okej, du har själv inte haft en svår uppväxt så du vet inte själv hur det är. nej man skall inte "skylla" på det, men det ger ytterligare ett segment till varför det är som det är. finns forskning på det, bara att läsa o inse att jag faktiskt har rätt i frågan. väl insatt i dels hur det mänskliga psyket fungerar, samt hur människor fungerar överlag.
    ÄVEN! hur det fungerar inom KVV/RPK som du inte har.
    att ta till drogerna eller flaskan när livet står på randen till slut är ett sätt för att dämpa ångesten etc..
  • trollkarl
    Hamnkrumelur skrev 2010-11-08 07:00:21 följande:
    Så länge du håller dig ifrån att begå brott så behöver du inte oroa dig för att bli övervakad på det sättet. Är man så rädd för att sitta i fängelse kanske man bör tänka både en och två ggr innan man gör något olagligt.

Olagliga saker = fängelse = kränkande övervakning
    du gör olagliga saker varje dag, så kom inte här med din din dubbelmoral till hyckleri!
    kör du för fort? dricker importalkolhol? går mot röd gubbe? laddar ner? etc etc... listan kan göras lång. sitta inte o häckla!
  • trollkarl
    MrSmith skrev 2010-11-08 08:30:21 följande:
    Absolut inför hårdare straff så minska brottsligheten se bara på USA. Stenhårda straff med deras tredje striken och du får livstid. Måste vara ett mål att nå USA låga brottsnivå.
    USA´s enormt höga återfallsfrekvens menar du?
    vilket är resultatet av hårdare straff. ja men visst det låter ju som en kanonbra ide. *NOT*
    USA´s höga brottsstatistik menar du? ja men det låter ju jättebra *NOT*

finns inget som är fördel med hårdare straff. däremot att ta norge som referenspunkt med deras väldigt låga frekvens är en fördel.
  • trollkarl
    Kokomo skrev 2010-11-08 11:18:11 följande:
    Eller hyckla?
    (förlåt kunde inte låta bli :))
    så skulle det ju vara självklart =)
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-08 07:51:51 följande:
    Jag är inte ett dugg rädd för att hamna i fängelse just för att jag inte gör något brott, MEN vad fan har det egentligen med diskussionen att göra? Jag VILL att våra fångar ska ha det så bra som möjligt eftersom jag vill att de i så stor utsträckning som möjligt inte skall återfalla i brott när de kommer ut!
    Hårdare straff och hårdare fängelser = Grövre brottslighet och högre återfallsratio.
    Vi HAR fått hårdare straff de senaste 20 åren eller så, vi HAR även fått hårdare fängelseklimat och det ENDA detta lett till är att vår återfallsstatistik ökat! På vilket sätt är det något positivt? Jag ser det enbart som oerhört negativt faktiskt.

När man har jämförs den "fantastiska fängeslematen" med skolmaten har man ju faktiskt sett i efterhand att det har varit en extrem sanning med modifikation. Ofta har man jämfört fängelsets PERSONALS mat med skolmaten, inte den mat fångarna faktiskt får! Eller så har man jämfört en öppenvårdsanstalt med skolmaten (och öppenvårdsanstalter är heelt annorlunda än de låsta antalterna). Den skolmat man valt ut har också varit den sämsta tänkbara. Dessutom brukar man ställa upp kostnaderna mot varandra och gorma om att fängelsematen kostar mer, men är det så märkligt om man tänker på vad man ska få ut för pengarna?

Att psykvården är ett skämt i Sverige är knappast en nyhet, tyvärr har den även blivit ett skämt på våra fängesler också, så NEJ, det är inte bara att begå ett brott och plötsligt får man förstklassig vård!
    Äldrevården och fängeslerna har öht inte samma kassa, skär man ner i fängelsevården ännu mer kommer det ändå inte ge mer pengar till de äldre. I övrigt beroende på hem så har nog fångar och äldre det rätt lika, fast de äldre har det generellt sett bättre.
    som vanligt bra åsikter.
    trots allt är det så med maten att man jämför den sämsta i skolan med den dyraste inom KVV. problemet är att skolan är baserad på ett mål mat, KVV på tre mål mat per dag. med högre personalkostnader etc inräknat i varje tallrik vilket inte folk tänker på.
    när det gäller vården, o jag hade tackat min lyckliga stjärna om jag hamnat inom RPK eller dylikt istället för KVV gällande vården. vet folk som gått med tandvärk i upp till 3 månader för att dom inte får tandvård, eller rykkvärk o inte kommer ur cellen för att dom inte får komma till sjukhuset. så att säga att vården inom KVV är bra är ett stort skämt. problemet är att det är så många lattjolajbansvensson som tror att dom har en sportkeps om vad som händer inom KVV. det är både tragiskt och farligt..
  • trollkarl
    Hamnkrumelur skrev 2010-11-09 07:34:45 följande:
    Det finns ett brott som man inte kan sona (i mina ögon) Det är mord. Det är oförlåtligt och fick jag välja så skulle ingen mördare någonsin få komma ut i samhället igen. Dråp är en annan sak. Men att planera och sedan ha ihjäl en annan människa det är oförlåtligt.

En del mord är så hemska och brutala så det finns inga ord som räcker till. Sedan har dom mage att gnälla över att dom har det dåligt i fängelset. Offret då som aldrig någonsin mer får se dagens ljus, som för alltid är borta. Innan man gnäller på dålig fängelsemat kanske man ska tänka på offret och dess anhöriga.

Man ska ska dalta med dom i fängelset så att dom ska komma ut sen och inte vara så bittra på samhället. Dom har INGEN rätt att vara bittra och hatiska mot samhället och är dom det så är det inget mot vad samhället är mot dom.

MORD = OFÖRLÅTLIGT

Inget dödstraff men sitta inne resten av sitt liv ska dom göra.
    Jg kan till viss del hålla med dig. Mord är ett ganska brutalt brott som självklart skall bestraffas på ett sätt som är kännbart. MEN! dock anser jag att nångång kommer man ha sonat, inom vilket tidsram är dock en helt annan fråga.

gällande fängelsematen som du tog som ett exempel är den idag väldigt dålig tyvärr. mycket på grund av att KVV är en myndighet som är tvingad enligt lag att handla inom LOU tyvärr. detta i sig är kontraproduktivt dels ekonomiskt men även gällande den forskning som finns runt mat och välbefinnande psykiskt och fysiskt. att pga maten bli sämre psykiskt är inte under några omständigheter rätt mot internerna oavsett vad dom har gjort eller inte gjort.

Min åsikt är att en dag skall man släppas från livstidsstraffet för att återigen kunna sätta fötterna i samhället som en fri människa. fri till den graden att man inte sitter inne längre, dock är man aldrig fri från samvetet som är det största fängelset någonsin.

detta för att man skall kunna uppleva och dö som fri.
  • trollkarl
    Ikka skrev 2010-11-13 10:59:56 följande:
    Jag skulle i stället för dödsstraff gärna se att det blev längre livstidsstraff, inte 10-12 år utan mer. 

Det kommer alltid finnas fall som blir fel, fel person fälls. Om den personen då sitter inne går den att gottgöra på flera sätt - frihet, pengar, ursäkt (förlorad tid är i och för sig förjävligt i den sitsen också så klart).
    Har man däremot dödat människan och det visar sig att den är oskyldig, vad gör man då med de som tagit livet av en oskyldig människa? De är ju mördare...

Och bara principen, att låta någon döda en annan människa för att denna dödat...
    Blir inte det en ganska knepig dubbelmoral?
    Det är inte okej att mörda och det har du gjort så nu dödar vi dig...???....

Dessutom, har man mördat någon så tycker jag att det låter rätt enkelt att kunna undkomma med döden i stället för att få sitta av ett straff och leva med sitt brott, förhoppningsvis plågas av att man haft livet av en annan människa. Många gånger rör det sig i och för sig om sjuka människor som gör sådana brott, de behöver ju vård på livstid. Så bättre lagar gällande livstiv och vård på livstid.... 
    vårt livstidstraff i sverige är bra mycket längre än 10-12 år. finns nog inte en enda som har kommit ut efter det.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?