-
har för mig att det finns statistik på just hur frekvensen ser ut i mord gällande hur närstående mördaren och offret är. det var om jag inte minns fel uppmot nånstans runt 85-90% som stod varandra nära i svartsjukedraman, skulder, etc etc. man känner varandra..Plutteli skrev 2010-11-13 11:42:28 följande:Återfallstatistiken bland mördare är nästan obefintlig eftersom de som sitter inne för mord antingen gör det på rättspsyk och då är det inte säkert att de någonsin kommer ut, och är de inte psykiskt sjuka och bara har mördat lite random så brukar den vanligaste orsaken till mord ha med familjefejder eller svartsjuka att göra på ett eller annat vis och personen som mördat har noll intresse i att mörda någon annan.
-
i sverige har vi en uppklarningsfrek på runt 80%. 3 av 4 inom 30 dagar som är den kritiska tiden, sen blir det knepigt. utredarna är som en grönsakshandlare, handlar med färskvaror =)Plutteli skrev 2010-11-13 12:23:24 följande:Precis. Det finns ju en orsak till att polisen alltid utreder närmaste annhöriga (partners, nära vänner och släktingar) i första hand, för i ungefär 90% av fallen finns gärningsmannen där. Att mördaren inte är någon offret känner hör till extrem ovanlighet och det är därför de fallen får så mycket uppmärksamhet och är svårare att lösa...
REF: leif GW persson SVT -
ja o en advokat är ju bra statistik ;)Ikka skrev 2010-11-15 13:04:43 följande:Läs här:
m.svt.se/2.93102/1.1152766/chatt_om_livstidss...
Ett livstidsstraff i Sverige är inte särskilt långt. 14-15 år är genomsnittet för ett livstidsstraff, jag missade med ett par år utifrån det. Och efter 10 år har man som livstidsdömd rätt att ansöka om ett tidsbestämt straff i stället för att vara livstidsdömd...
Och förut, åtminstone fram på 80-talet var det inte så ovanligt att livstidsdömda i Sverige slapp ut efter en sådär 8 år, tur att det förändrats åtminstone...
jag förstår helt o fullt varför man söker tidsbestämt när det väl är tid för det... -
@Anton
Återkom när du vet vad svenska fängelser är och innebär. Sen kan vi ta en seriös diskussion. -
@Anton. Återigen, kom tillbaka när du har bra argument.
@lindisen.
Vilken planet lever du på? Internet, dator, tv spel etc i fängelset? -
@rose
3 punkts regeln liknande den i USA är och förblir brottsandelshöjande. Återfallshöjande, icke samhällsekonomiskt försvarbar etc. Forskning sen 30 år tillbaka visar just detta. Därav att USA har nästan 90% återfall inom 3 års tid. Så återkom när du vet vad du pratar om. Tittar man på Norge som har under 20% återfallsfrekvens så kan man göra en juste jämförelse av kriminalvårdspolitik. -
@ rose
Var då både konsekvent och koncis i dina åsikter. Då du tenderar att spreta hejvilt tyvärr. Jag vill gärna veta vad du tänker för att konstruktivt samt adekvat kunna bemöta dig med ärlig kritik. -
@ rose
Om du debatterar i ett debattforum måste du vara beredd på kriktik. Om inte, kanske dags att sluta debattera? Debatten är öppen för att kunna diskutera/debattera med varandra för att driva debatten framåt. Till skillnad från många andra är jag väldigt insatt i kriminalvårdspolitik etc tillsammans med ett par till i tråden, plutteli som ett exempel. Vi respekterar åsikterna, men måste ju även gå bemöta med motdebatt. Tänk vad tråkigt samhället har varit om alla tyckt och tänkt lika? Med debatt på ett konstruktivt sätt driver man debatt och kunskap framåt, inte sant? Eller dumförklarar du oss andra? -
@ spunge.
Återkom när du har barn och vet vad du pratar om. -
@ spunge
Läs ditt inlägg 06.21 så trillar poletten ner.