• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Plutteli
    soffiiepropp skrev 2010-11-13 10:40:53 följande:
    Är det inte ganska stor chans att när en mördare kommer ut ur fängelse så mördar den igen?
    Och när mördaren kommer ut ur fängelse hur känner sig familjen till den som mördaren har dödat? Blir inte dom väldigt osäkra och rädda? 
    Återfallstatistiken bland mördare är nästan obefintlig eftersom de som sitter inne för mord antingen gör det på rättspsyk och då är det inte säkert att de någonsin kommer ut, och är de inte psykiskt sjuka och bara har mördat lite random så brukar den vanligaste orsaken till mord ha med familjefejder eller svartsjuka att göra på ett eller annat vis och personen som mördat har noll intresse i att mörda någon annan.
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-13 11:42:28 följande:
    Återfallstatistiken bland mördare är nästan obefintlig eftersom de som sitter inne för mord antingen gör det på rättspsyk och då är det inte säkert att de någonsin kommer ut, och är de inte psykiskt sjuka och bara har mördat lite random så brukar den vanligaste orsaken till mord ha med familjefejder eller svartsjuka att göra på ett eller annat vis och personen som mördat har noll intresse i att mörda någon annan.
    har för mig att det finns statistik på just hur frekvensen ser ut i mord gällande hur närstående mördaren och offret är. det var om jag inte minns fel uppmot nånstans runt 85-90% som stod varandra nära i svartsjukedraman, skulder, etc etc. man känner varandra..
  • Plutteli
    trollkarl skrev 2010-11-13 11:44:54 följande:
    har för mig att det finns statistik på just hur frekvensen ser ut i mord gällande hur närstående mördaren och offret är. det var om jag inte minns fel uppmot nånstans runt 85-90% som stod varandra nära i svartsjukedraman, skulder, etc etc. man känner varandra..
    Precis. Det finns ju en orsak till att polisen alltid utreder närmaste annhöriga (partners, nära vänner och släktingar) i första hand, för i ungefär 90% av fallen finns gärningsmannen där. Att mördaren inte är någon offret känner hör till extrem ovanlighet och det är därför de fallen får så mycket uppmärksamhet och är svårare att lösa...
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-13 12:23:24 följande:
    Precis. Det finns ju en orsak till att polisen alltid utreder närmaste annhöriga (partners, nära vänner och släktingar) i första hand, för i ungefär 90% av fallen finns gärningsmannen där. Att mördaren inte är någon offret känner hör till extrem ovanlighet och det är därför de fallen får så mycket uppmärksamhet och är svårare att lösa...
    i sverige har vi en uppklarningsfrek på runt 80%. 3 av 4 inom 30 dagar som är den kritiska tiden, sen blir det knepigt. utredarna är som en grönsakshandlare, handlar med färskvaror =)
    REF: leif GW persson SVT
  • Ikka
    trollkarl skrev 2010-11-13 11:01:29 följande:
    vårt livstidstraff i sverige är bra mycket längre än 10-12 år. finns nog inte en enda som har kommit ut efter det.
    Läs här:

http://m.svt.se/2.93102/1.1152766/chatt_om_livstidsstraffet?lid=puff_1153215&lpos=extra_1

Ett livstidsstraff i Sverige är inte särskilt långt. 14-15 år är genomsnittet för ett livstidsstraff, jag missade med ett par år utifrån det. Och efter 10 år har man som livstidsdömd rätt att ansöka om ett tidsbestämt straff i stället för att vara livstidsdömd...
    Och förut, åtminstone fram på 80-talet var det inte så ovanligt att livstidsdömda i Sverige slapp ut efter en sådär 8 år, tur att det förändrats åtminstone...

• Ikka

...eller ett livstidsstraff kan vara väldigt långt, men det är långt i från alla som sitter hela den tid som de skulle ha suttit av...så är det nog mer rätt formulerat....

• trollkarl
    Ikka skrev 2010-11-15 13:04:43 följande:
    Läs här:

m.svt.se/2.93102/1.1152766/chatt_om_livstidss...

Ett livstidsstraff i Sverige är inte särskilt långt. 14-15 år är genomsnittet för ett livstidsstraff, jag missade med ett par år utifrån det. Och efter 10 år har man som livstidsdömd rätt att ansöka om ett tidsbestämt straff i stället för att vara livstidsdömd...
    Och förut, åtminstone fram på 80-talet var det inte så ovanligt att livstidsdömda i Sverige slapp ut efter en sådär 8 år, tur att det förändrats åtminstone...
    ja o en advokat är ju bra statistik ;)
    jag förstår helt o fullt varför man söker tidsbestämt när det väl är tid för det...
  • Ikka

Det finns fler källor som också visar på att livstidsstraffen här i Sverige inte alltid blir så långa som de skulle varit. Den sidan var bara en av många...
    Men visst, kanske inte den bästa av dem, det kan jag hålla med dig om...;)

Ja, fast om man sitter på livstid tycker jag att man ska sitta där på livstid, då ska det väl inte gå att tidsbestämma eller? Man sitter där tills man är gammal och klen och möjligen behöver vårdas på ett vårdhem alt. dör.
    Det är livstid för mig. Har man mördat en massa människor, gett sig på en massa barn eller andra riktigt grova brott så tycker jag att man gjort sig förtjänt av ett sådant långt straff. Inte att man ska kunna komma ut efter 10-30 år om det inte är så att man är gammal när man döms. Men om jag som 25-åring har ihjäl en hel familj eller våldtar och dödar flera personer så tycker jag inte att jag i ärlighetens namn har rätt att komma ut ur finkan när jag är 30-55 år gammal (30 är kanske i underkant, efter 10 år, men det har hänt).

Sedan kanske man kan diskutera var gränsen går för att åka in på livstid. Hur många ska man ha dödat/våldtagit? Det är en annan femma och kan säkerligen diskuteras. 
    Men när det kommer till serievåldtäkter eller seriemord tycker jag att man kan få sitta resten av sin tid bakom lås och bom... 
    I så gott som alla seriebrott så finns en plan, en tanke och en överläggning när det rör sig om flera personer som en person tagit livet av eller allvarligt skadat - ytterligare en anledning till att jag tycker att den som utför ett sådant brott kan få skaka galler utan att ha rätt till att tidsbestämma sitt straff.

Jag är absolut för att människor på det stora hela förtjänar en andra chans, men när det gäller människor som gjort sådant som jag ovan beskrivit, en serie av grova brott, så tycker jag att man gjort sitt faktiskt. Skulle det röra sig om 1-2 fall där en person agerat i självförsvar, vrede eller dylikt - där det inte räknas som en serie av brott så kan jag förstå mig på ett tidsbestämt straff - ett relativt långt sådant.  

• Ikka

....givetvis beror det också på grovheten i själva brottet - säg att en person verkligen skulle plågat ihjäl någon annan och gett denna en plågsam och utdragen död och planerat för att göra detta...
    Då skulle jag nog skrika livstid också...utan tvekan...

När det rör sig om barnamord/våldtäkt kliar det i mig också och jag vill genast säga livstid....
    Alt. ett långt, tidsbestämt straff....

• ThePointOfItAll

Emot. Staten ska inte kunna avrätta människor. Det finns inga bevis för att dödsstraff är avskräckande, tvärtom har länder med hårda straff och dödsstraff ofta högre brottslighet än länder med mer humana straff.

Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?