• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • monica84
    Mad as snow skrev 2010-11-04 14:38:21 följande:
    Ja, jag har inte en aning om hur du tänkte. Det var därför jag frågade. Skrattande Men ja, det är en konstig tanke att människor som gillar att plåga andra ska bestraffa de som har plågat någon. 
    okay... fan vad alla diskuterar o bråkar om detta här inne...
    Någon som skriver hur långa inlägg som helst... såna som man knappt bryr sig om att läsa eller orkar ...
    Och att någon lägger energi på att svara på dem långa o skriva långa tillbaka...

Märklig diskution 
  • snorkan
    monica84 skrev 2010-11-04 13:41:57 följande:
    Jag är för dödsstraff... detta pga att det finns så många äldre som har jättejobbiga sjukdomar med fruktansvärda smärtor..
    Är dem äldre inte dementa och vet att dem verkligen inte vill leva sina sista år/månader/dagar med dessa smärtor.. så why not????

Varför dra ut på deras lidande???    Det är ju inte precis någon elektrisk stol man sätter dem i... utan det är en vanlig spruta med insomningsmedel...

Har precis läst om detta då jag går och läser inom sjukvården...

Själv vill jag ha dödshjälp om jag lider vid hög ålder  eller råkar ut för en fruktansvärd olycka och aldrig kommer bli frisk eller klara mig på egen hand..

Hur andra ser på sitt liv och dödshjälp kan jag inte yttra mig om....

Detta är bara min egna tanke och hur jag tänker och känner för dödshjälp.. 
    fast dödsstraff och dödshjälp är ju verkligen INTE samma sak
  • Happyness
    Plutteli skrev 2010-11-04 14:56:25 följande:
    Att du är för hårdare straff trots att alla forskning visar att det är totalt lönlöst och bara resulterar i MER brottslighet, GRÖVRE brott och STÖRRE återfall i brott har vi fattat.

Jag är inte ett dugg nöjd med systemet, jag vill att våra internet ska ha det bättre än de har idag, att kriminalvården skall bli inriktad på vård igen som det var förr, att vi ska få ner återfallen i brott och att fångarna när de kommer ut skall vara bättre individer än de var när de åkte in, istället för tvärt om som det skulle bli med ditt förslag.

Jag accepterar att du har en annan åsikt, men detta är ett diskussionsforum som går ut på att stöta och blöta frågor, att ifrågasätta tänkanden och åsikter, kan du inte ta det är det en bra grej att helt enkelt skita i att yttra sin åsikt om du inte är beredd att tänka om när du blir ifrågasatt.

(By the way, MINA åsikter i detta har faktiskt inte ett dugg att göra med att jag har suttit inne, jag har utsatts för brott men aldrig gjort något brott själv )
    Nej du har klargjort några ggr att ditt ex var missbrukare. Got that.

Vi har nog alla här som argumenterar om/för/emot detta ngn anhörig som suttit/sitter för div brott gissar jag på.
  • Plutteli
    Happyness skrev 2010-11-04 15:02:07 följande:
    Nej du har klargjort några ggr att ditt ex var missbrukare. Got that.

Vi har nog alla här som argumenterar om/för/emot detta ngn anhörig som suttit/sitter för div brott gissar jag på.
    Jag har skrivit EN gång att mitt ex var missbrukare. Han hade dock aldrig suttit inne. (Dessutom var han amerikan och hade i så fall suttit inne på ett Amerikanskt fängelse och inte ett svenskt)

Jag har faktiskt inte en enda annhörig som suttit inne, däremot har min morsa varit chef för en anstalt och min gudmor chef för en annan anstalt. Nu har båda slutat dock just för att kriminalvården gick från att rehabilitera fångarna till att vara inriktade bara på "straff" och förvaring av fångarna.
  • Happyness
    Plutteli skrev 2010-11-04 15:06:32 följande:
    Jag har skrivit EN gång att mitt ex var missbrukare. Han hade dock aldrig suttit inne. (Dessutom var han amerikan och hade i så fall suttit inne på ett Amerikanskt fängelse och inte ett svenskt)

Jag har faktiskt inte en enda annhörig som suttit inne, däremot har min morsa varit chef för en anstalt och min gudmor chef för en annan anstalt. Nu har båda slutat dock just för att kriminalvården gick från att rehabilitera fångarna till att vara inriktade bara på "straff" och förvaring av fångarna.
    Jaja okej. Whatever.
  • Plutteli
    Happyness skrev 2010-11-04 15:08:51 följande:
    Jaja okej. Whatever.
    Hur så, förvånad att man kan förespåka humana fängelser som är inriktade på vård och inte straff av fångar UTAN att man eller någon man står nära har suttit inne?
  • monica84
    snorkan skrev 2010-11-04 14:58:53 följande:
    fast dödsstraff och dödshjälp är ju verkligen INTE samma sak
    borde kanske kolla lite i trådarna för har redan fått de innan klart för mig... 
    Och har redan svarat att jag läst fel eller något liknande...

Och har redan kommenterat det innan med!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrattande 
  • Happyness
    Plutteli skrev 2010-11-04 15:10:21 följande:
    Hur så, förvånad att man kan förespåka humana fängelser som är inriktade på vård och inte straff av fångar UTAN att man eller någon man står nära har suttit inne?
    Nej alla har rött att tycka precis vad man vill. :) Inte mkt som förvånar mig, kanske att du trodde att jag skulle bli förvånad då...
  • Skogsråttan

Jag är emot av den anledningen att om man inte kan få dödshjälp så behöver man inte få dödsstraff heller! Den som har begått ett brott kan faktiskt ångra sig och skona sitt brott, men blir man då avlivad är det inte så lätt att sona sitt brott. Men om man är dödligt sjuk och vet till 100% att man inte kommer att bli botad då ska man ligga där o lida!!! Jag tycker isåfall det är bättre att sätta ordentliga straff på den som har gjort ett brott som gör att man straffas till döden, döden känns ju som en liten enkel utväg på nåt vis

Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?