• Ringtail

    "Namn på syskon! Krusmynta, Rullgardina och ...?"

    Vad är dealen med de här frågorna? Jag ser hela tiden frågor från folk som tydligen anser det vara av stor vikt att deras barns namn matchar och jag förstår verkligen inte poängen.

    Trådstartaren behöver inte ens explicit säga att namnen måste passa ihop utan bara nämna det första barnets namn för att folk ska börja svara i formatet "Kevin & Jonatan, Kevin & Sebastian, Kevin &Nils-Olov".

    Varför? Vad spelar det för roll om ens ena unge heter Karl-Kristian och den andra heter Neo? Är det för att omgivningen ska fatta att ungarna är helsyskon eller vad är grejen? Upplys mig!

  • Svar på tråden "Namn på syskon! Krusmynta, Rullgardina och ...?"
  • Bonanza

    Jag skulle störa mig något enormt om mitt ena barn hette Kevin coh det andra hette Carl-Gustav. Det är stilkrock helt enkelt. Jag stör mig på stilkrockar.

    Svårare än så är det väl inte?


  • listo

    Jag instämmer helt med Bonanza.


    Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • Jazza

    Viktualia, för fan


    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • Alcea

    Håller med TS! Kan inte folk välja namn utan att fråga alla på Familjeliv?  Det är väl föräldrarna som ska avgöra vad DE tycker är finast, inte vad alla andra tycker.

  • Kiwi86

    Nej det är för mig inte viktigt. men som många skriver så vill nog folk att det sak flyta bra i munnen när man talar om vad ens barn heter

  • ashera

    Det kan ju vara så att man skriver syskonens namn för att folk ska veta vilken typ av namn man tycker om.  För det blir ju oftast väldigt olika svar beroende på det.  Jag är ganska övertygad om att Brittas mamma får helt andra förslag än Tindras t ex.

  • Ringtail

    Ok, det är tycks alltså som att det helt enkelt är en stilfråga för många. Glad

    För mig känns det somatt man börjar i lite fel ände när man först kollar vilka namn som matchar ens tidigare barns namn och sedan funderar över vilket av dem man gillar. Det blir ju ett så snävt urval då.
    (Men jag skulle å andra sidan inte ha något emot att ha en Karl-Kristian och en Tindra, om jag tyckte det var fina namn båda två.)

  • 09Lias

    Jaa jag spyr oxå på namn som hela toden ska passa ihop med varandra Lina och Linus etc

  • Ringtail
    Jazza skrev 2010-11-01 19:51:30 följande:
    Viktualia, för fan
    Ja, nu när du säger det så....men vi heter Långstrump i efternamn, passar det verkligen?
  • Jazza
    Ringtail skrev 2010-11-01 20:10:54 följande:
    Ja, nu när du säger det så....men vi heter Långstrump i efternamn, passar det verkligen?
    Är det så viktigt att det matchar nu, då?
    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • Ringtail
    Jazza skrev 2010-11-01 20:12:04 följande:
    Är det så viktigt att det matchar nu, då?
    Ja, vad fasen det kan kanske vara nyttigt med lite personligt utveckling inom stilområdet. Man vill ju inte att Viktualia ska bli mobbad i skolan för ett dåligt matchat efternamn, liksom.
  • Jazza
    Ringtail skrev 2010-11-01 20:20:34 följande:
    Ja, vad fasen det kan kanske vara nyttigt med lite personligt utveckling inom stilområdet. Man vill ju inte att Viktualia ska bli mobbad i skolan för ett dåligt matchat efternamn, liksom.
    Kan inte hon heta Nilsson, bara, då?
    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • The Morticia

    Jag tycker det är viktigt att namnen passar ihop. Men så jäkla svårt att hitta namn som passar syskonet kan väl inte vara så svårt så man behöver hjälp på FL?

    Min dotter heter Victoria och då var det nästan givet att grabben skulle heta Vincent, som betyder samma sak. (seger/segrare)

    Konsten är att använda namn från samma språkkategori, epok eller område - som i mitt fall har jag valt latinska/romerska namn.


  • Ringtail
    Jazza skrev 2010-11-01 20:21:23 följande:
    Kan inte hon heta Nilsson, bara, då?
    Jaa! Simplistiskt och snyggt! Svårt att rimma elakt på Nilsson också, så då kanske hon klarar sig genom grundskolan utan alltför allvarliga men.
  • linas fina

    Oftast gillar man nog samma typ av namn. Så skriver du att syskonen heter Kevin och Nova, kan det ge en indikation på att föreslå Tindra och Liam tex. 
    En hjälp helt enkelt. 

Svar på tråden "Namn på syskon! Krusmynta, Rullgardina och ...?"