• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Kjell2 skrev 2010-11-04 10:35:19 följande:
    Finns ingen lag som säger att barnet måste få vara själv med pappan när det är två månader. Finns ingen lag som säger att pappan inte får ha ett tvåmånaders barn själv.

Kan ni inte komma överrens, och pappan driver frågan till domstol, vilket han har full rätt att göra, lär två saker inträffa. Dels kommer barnet vara flera månader gammalt, dels kommer beslutet bli svårt att förutspå.

Det är otroligt mycket vunnet på om ni kan vara hyfsat sams och överrens redan nu om umgänge, boende mm och att pappan får skapa en egen relation med barnet.

Om det i framtiden går så pass långt som till domstol kommer med största sannolikhet pappan få någon form av eget umgänge. Alltså otroligt värdefullt om pappan och barnet har en fungerande relation.
    Först så vill jag tacka alla för svaren, nu till dig Kjell-
    Jag kan inte vara tydlig nog med att jag verkeligen vill att dom ska ha en fin nära relation, att det inte funkar mellan oss som par har inget med hans relation med barnet att göra-det är en alldeles egen relation.
    jag har ensam vårdnad om vårt barn och har sagt att han får träffa den lille när han vill hur mkt han vill i mitt hem dessutom. Jag diskar,lagar mat å lite annat när han e här å umgås med sitt barn. Så jag har inte en tanke på att stoppa ngt umgänge.MEN jag vill inte stressa fram att min lille bebis ska lämna mig när h*n e så liten. Redan när jag låg på BB så kommer mitt x upp och frågar direkt-när ska jag få ha h*n utan dig då?
    detta skapade en oerhörd oro hos mig å separationsångest. Varför stressa så? han får ju träffa h*n så mkt han vill å när han vill, varför slita lillen fr mitt bröst? jag helammar å vill inte bli stressad så att mjölken försvinner,å en mamma som mår dåligt av bla stress påverkar helt klart barnet negativt.
    Så nu idag på Fm så ringde jag vår handläggare på familjerätten som instämde med mig att man kan vänta tills barnet iallafall är ca 1 år innan umgänge utan mig ska ske. Att pappan inte har några rättigheter till umgänge såvida han inte stämmer mig på det och även det tar tid. Ringde åxå en bra advokat som står bakom mig så idag känns det bättre.
    Åter igen så ska jag påpeka att jag VILL att dom ska få en bra kontakt,å självklart ska mitt x få ha sitt barn hos sig så småningom utan mig,men h*n är ju trots allt bara 2 månader,varför stressa så förbannat när han får träffa så mkt han vill?! känns bra ego av honom.
    Jag tycker pappans roll är oerhört viktig OM han kan se till barnets behov före sina egna.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-03 22:33:24 följande:
    Du kan låta honom ha umänge själv, men med dig i närheten. T.ex i kyrkan eller öppna förskolan. Självklart ska du inte lämna den lilla samtidigt kan det vara bra för honom att själv få hålla i bebisen utan att ha dig förmanande bredvid. Det är svårt att säga vad som gäller juridiskt eftersom det handlar om en bebis. Han skulle aldrig få igenom umgänge hemma hos sig i 1-2 timmar 3 gånger per vecka när barnet är så liten. Men umgänge på annan plats, med dig i närheten om bebisen behöver ammas osv kan funka bra. Fråga honom vilka alternativ han kan tänka sig.
    Han får hålla bebisen själv,klä på h*n ,byta blöjor mm. jag står inte som en hök över honom å bevakar allt han gör. sen kan jag vara lite hönsig då detta är hans första och han inte har ngn erfarenhet sen innan medans jag har haft barn sen 12 år tillbax. Men jag låter honom vara med så mkt det bara går,han fick tom vara med på förlossningen trots att vi inte var såta vänner pga han skulle kunna knyta an till vårt mirakel.
    det stämde som du sa-han får inte umgänge utan mig nu, det sa Fr idag när jag ringde :)
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 06:41:59 följande:
    En prommenad på några timmar varför inte? O jo han kan få igenom 1-2 tim 3ggr/v utan dig om han går vidare med det. Juridiskt rekommenderar man att umgängen med bebisar sker kort tid men ofta under veckan
    Jag vill inte släppa iväg vår bebis med honom själv då jag anser att han är lite omogen i sin ansvarskänsla,går lite väl mkt efter mottot-det är ingen fara! han har kört med sin systers barn i bil utan stol eller bälte på sig å när jag ifrågasätter detta så säjer han-men jag e en säker förare.
    Eh det har inte med saken att göra, det finns en lag om detta å ett ansvar som vuxen som han i det ex inte tar.
    barnet ifråga är nu 5 år men det har vart så sen han född blev.
    Jag har köpt bilstol till vårt barn, ja babyskydd för att han inte får åka utan å jag har inte ens bil.
    så jag känner mig inte trygg med att lämna vår lille med mitt x förens jag ser att han mognat i sin papparoll.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 08:56:26 följande:
    Han får inte igenom det med en bebis som ammas det lovar jag. Men när arnet blir 6 månader och ska börja äta vanlig mat också så får han igenom det utan problem.
    Ja det stämmer OM han stämmer mig på det.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 10:27:21 följande:
    Men ts skriver om JUST NU! Visst kan han få enskild vårdnad och boendet men inte JUST NU!
    Han vill inte ha enskild vårdnad eller boendet.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 11:58:47 följande:
    Ett barn behöver mat innan 1 års åldern. Det är mer rimligt att låta pappan vara ensam med barnet vid 7-8 månaders ålder. Korta stunder, flera gånger per vecka
    Jo självklart så ska jag ge vårt barn riktig mat å delamma när det e dags för det.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 12:06:00 följande:
    Bra, se till att förekomma honom så du slipper att han stämmer dig. Erbjud eget umgänge när bebisen börjar äta vanlig mat. Ta familjerätten till hjälp att komma överens om umgänget innan dess.
    Men han kommer stämma mig ändå sa han igår så fort vi skrivit på faderskapet så då får han göra det, ja han ska stämma mig för att han vill ha gemensam vårdnad. Vilket jag sagt såhär om- När vårt barn är ca 1 1/2 år och allt har fungerat med vår komunikation utan kränkningar,hot å dyl så kan jag skriva över gemensam vårdnad men detta tänker han inte finna sig i så då får han väl stämma mig då. jag har gjort ett umgänges schema som tom fr tyckte var mer än generöst, men det vill han inte-så jag bad han att göra ett eget som jag anpassade mig helt efter. Då kommer han inte iallafall med motiveringen-jag tänker inte anpassa mitt liv efter dig! han vill inte kompromissa om ngt. å jag har sagta tt han får träffa sitt barn hur mkt han vill,men eget umgänge innan h*n e 1 år, nej det kommer jag inte gå med på. Å jag har starka skäl till detta. å det är inte egoistiska sådana, vi kan inte komunicera utan att han drar upp gamla saker som hänt för ca 3 år sedan,han kränker mig å jag håller mig lugn för barnets skull, men hur mkt ska jag behöva stå ut med? han tom erkände inför Fr igår att han skriker håll käften till mig, å detta e INTE bra för vårt barn. å i mitt tycke ansvarslöst!
    Fr sa det idag när jag ringde att e det gap å skrik å kränkningar fr hans sida så står dom bakom mig att stoppa umgänget helt. Vilket jag inte tänker göra såvida det inte blir så att han fortsätter med gap osv, men så e det ju inte varje gng å jag vill att dom 2 ska kunna få en bra kontakt så jag kämpar på..
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 12:20:17 följande:
    Vill han vara föräldraledig?
    nej det vill han inte.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 12:59:43 följande:
    TS, är det inte lika mycket hans barn som ditt?
    Gjorde nån någon koll på dig att du var tillräckligt ansvarsfull för att ta med dig barnet hem från bb?

Varför ska han behöva bevisa för dig att han är en duglig förälder till ert barn?
    Du sitter och skriver att du kan ta hand om barn. Men när du fick ditt första, visste du precis hur man gjorde?
    DU måste lita på honom att han kan ta hand om ert barn lika bra som du.

Vad gör dig till en bättre förälder bara för du har fött barnet?
    Jag har aldrig dömt ut honom som en dålig föräldrer på ngt vis. Men omogen ja det e han!! Med hans kriminella bana så har jag som mamma största ansvar att se till att vårt barn har det bra å e tryggt, DET är mitt främsta ansvar! han får gladeligen stämma mig å det oroar mig inte det minsta.
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?