• Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-05 16:30:45 följande:
    rätten är dessutom skyldiga att ta hänsyn till socialnämndens rekomendationer och åsikter om fallet.
    Är det så? för socialtjänsten är dom som starkt rek oss att flytta å det borde ju spela en viss roll? att dom gjort den bedömningen? Att jag flyttar ev nu då är inte pga jag ska stoppa umgänge osv utan av andra anl, bla min sk fam..jag har inget kvar här å mitt stora barn vill åxå flytta. vi vill få en chans till lugn å ro,lite mer på landet. här vi bor nu e det skottlossning var å varannan dag.
  • Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-05 16:55:56 följande:
    socialnämnden.
    socialtjänsten vet jag inte vad det är för något eller om det är samma sak, men socialnämnden pratar jag om.
    jag har fått rek fr socialtjänsten,barn å ungdomsenheten.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-05 16:57:35 följande:
    Struntprat - eller kan du ange en källa på påståendet att "rätten skall lyssna på socialnämndens rekommendationer" ... soc/FR har dessutom inget tvång på sig att förslå ngt alls till tingsrätten ... däremot håller jag med om att det finns en MYT (särskilt här i FL) om socialtjänstens stora makt och inflytande!
    Mja både ja å nej. soc har skyldighet att utreda å se till barnets bästa. sen för alla som hävdar att pappan har rättigheter osv, det står tom i lagen att-alla föräldrar är INTE lämpliga...men det kom väl som en överrasskning för en del här inne.
  • Anonym (Orolig mamma)
    bonnieloveskim skrev 2011-02-05 17:27:13 följande:
    socialnämnden är politiker

socialtjänsten är de som arbetar med 
    arbetsmarknadsfrågor

socialnämnden som politiskt organ har ett ansvar för dessa..
    de ansvarar för socialförvaltningen...
    där bla socialtjänaten arbetar.

det finns olika typer av nämnder och förvaltningar..

men det ni pratar om är socialtjänsten som har hand om individ och omsorg.

olika nämnder är bla barn och ungdom, teknik, kultur och fritid,  miljö och bygglov,  utbildning,  
    det är politiker.
    de fattar inga beslut i enskilda ärenden.
    och man kan inte kalla någon får en nämnd som vittne heller eftersom de inte får ta ställning i enskillda ärenden.

då måste man vända sig till resp förvaltning..  tec barn och ungdoms förvaltningen.. 
    de ansvarar för bla 
    - förskola, familjedaghem, öppen förskola
    - förskoleklass
    - skolbarnsomsorg
    - grundskola, grundsärskola

så ingen nämnd beslutar något i ett enskillt ärende på denna nivå.. kan vi vara överens om det?
    du har helt rätt,men dom kan lägga en rek..
  • Anonym (Orolig mamma)
    bonnieloveskim skrev 2011-02-05 17:37:48 följande:
    socialtjänsten ja...
    inte nämnden.

Skål

att läsa politik och sedan läsa att mamn blandar ihop de befattningarna här är otroligt förvirrande.. man tror man pratar nämnd när man pratar tjänst.. etc.. *ler*
    haha jo exakt så jag menade tackar :)Glad
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-05 18:16:21 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg i tråden, men jag är insatt i TS situation. Som förälder, oavsett om man är mamma eller pappa så ser man till sina barns bästa. Att ständigt känna en oro för att något av sina barn skall fara illa är det mest stressande och psykiskt påfrestande som en förälder kan känna. Om man som förälder i ett sådant läge väljer att ta till åtgärder i syfte att i första hand skydda sina barn, och sedan känner oro för konsekvenserna är fullt förståligt.  Men man skall komma ihåg att med ensam vårdnad så kommer också ett större ansvar för barnen. Det finns inget i TS berättelse som talar för att hon vill sabotera umgänge snarare tvärtom.
    Ett barn har rätt till hela sin familj, dock är denna rätt väldigt vag i lagstiftningen, däremot finns en dom i Europadomstolen som stärker syskons rätt till varandra.

ERD 130 (1998 Olsson)

Denna dom ligger till grund för bedömningar i svenska domstolar.

Tusen tack vännen,jag blev lite osäker när det kom till den biten med syskon å ngn hävdade att dom visst särar på dom....du e guld värdHjärta
  • Anonym (Orolig mamma)

Jag är gravid och min expojkvän kräver delad vårdnad av vårt barn från och med barnet är fött. Han kräver också att barnet ska bo växelvis varannan vecka från födseln. Vi har inte varit gifta eller sambo och vi bor inte i samma stad. Han säger att han är beredd att gå till domstol för att få sin vilja igenom.

Han tar också för givet att han ska närvara på förlossningen och vara pappaledig efter förlossningen. Men jag vill inte ha med honom på förlossningen och jag vill inte ha honom hemma hos mig.

Jag undrar om han har rätt till dessa ledighetsdagar efter förlossningen. Och hur det då ska gå till eftersom vi inte bor ihop och jag vill inte ha honom hemma hos mig.

Svar:

Begreppet delad vårdnad används ofta i vardagligt tal för att beskriva att föräldrar har samma juridiska rättigheter och skyldigheter gentemot sitt barn och/eller att barnet bor varannan vecka hos dem.

Begreppet delad vårdnad återfinns dock inte i lagen. Där används istället begreppet gemensam vårdnad när det gäller den rättsliga delen. Vidare används i juridiska sammanhang ofta växelvis boende för att beskriva om barn bor lika mycket, eller varannan vecka, hos föräldrarna. Det vill säga om man delar på vården.

När barnet föds blir du automatiskt ensam vårdnadshavare. Om du och pappan så önskar kan detta enkelt ändras till gemensam vårdnad i samband med faderskapsbekräftelsen. Skulle du säga nej till gemensam vårdnad kan pappan, som han säger, vända sig till domstol för att få en dom om gemensam vårdnad. Han kan samtidigt begära att ert barn ska ha växelvis boende.

Om du har ensam vårdnad om barnet kommer barnet ha sitt huvudsakliga boende hos dig med ett visst umgänge med pappan. Om ni har gemensam vårdnad kan ni själva bestämma om boendet ska vara hos en av er eller varannan vecka hos er båda.

Växelvis boende anses inte bra för ett nyfött barn. Barnexperter brukar rekommendera växelvis boende först när barnet är omkring tre år. Ibland tidigare, ibland senare beroende på barnets anknytning till föräldrarna. Vid växelvis boende ställs också kravet att föräldrarna har ett gott samarbete och att de bor nära varandra.

Du bestämmer givetvis vilka personer som ska närvara vid din förlossning. Du kan alltså säg nej till att pappan är närvarande samt att barnets umgänge med honom påbörjas i ditt hem, även om detta skulle vara tryggast för barnet.

Du har ett stort ansvar för att barnet får tillgång till sin pappa, oavsett vad du tycker om honom. Du bör därför redan nu fundera över hur, var och på vilket sätt umgänget med honom ska utformas så att det blir tryggt och positivt för barnet.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2011-02-05 22:22:04 följande:
    Du kan inte få det att bli allmängiltigt.. Är roron befigad? Finns anmälningar, domar som styrker oron? Finns något i pappans berättelse som visar att han inte vill vara delaktig? Visst har barn rätt till hela sin familj men det betyder inte att syskon kan bo på silda adresser men ha gemensamt umgänge ibland. Det finns flertalet domar som styrker det jag säger.
    jag var nere hos polisen för att anmäla hoten,till svar fick jag-nu är du väldigt upprörd så pk hem å ta en kopp t å lugna ner dig,vill du fortfarande anmäla så kan du komma tillbax imon, men jag har vittnen dock.han e dömd för bla,dopingbrott,smuggling,vapenbrott,misshandel å lite annat. min stora avgudar sitt lilla syskon.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2011-02-05 22:44:36 följande:
    Visst, oro är inte allmängiltig men kan anses obefogad.

Europadomstiolen har rätt men det betyder inte att syskon alltid blir skrivna på samma adress. Umgänget syskon emellan är det viktiga! Du kan ha din åsikt men domstolen anser att barns umgänge med sin frånvarande förälder är viktigare än den med syskon om du granskar de domar som finns.
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 22:28:11 följande:
    jag var nere hos polisen för att anmäla hoten,till svar fick jag-nu är du väldigt upprörd så pk hem å ta en kopp t å lugna ner dig,vill du fortfarande anmäla så kan du komma tillbax imon, men jag har vittnen dock.han e dömd för bla,dopingbrott,smuggling,vapenbrott,misshandel å lite annat. min stora avgudar sitt lilla syskon.
    Ingen anmälan alltså? Med det har du inget att referera till Du har en åsikt och han har en annan. Ord mot ord. Vad han dömts för i övrigt har inte med hur han är som förälder att göra. Han kan anses vara en fullgod förälder trots sitt register. Hur länge är det sen han dömdes sist?
    han väntar på dom i talande stund. OCH som jag sa-det finns vittnen. självklart så spelar hans karaktär roll om den är av kriminell natur,eller menar du att jag som mamma kan bli kriminell å ändå få behålla mina barn? för då fattar jag verkeligen inte varför barn omhändertas..hm
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?