• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Anonym skrev 2010-11-04 12:22:42 följande:
    Hmm... dumt att stämma och få del av dagarna så...
    Han kommer stämma mig på gemensam vårdnad, inget annat..
  • Anonym (Orolig mamma)
    Kjell2 skrev 2010-11-04 12:46:25 följande:
    TS:
    Även om både din advokat och FR säger att det inte borde bli så KAN det bli så att TR tilldömer honom umgänge självständigt, eller umgänge med övervakning (ej av dig) om pappan driver ärendet. Det är väldigt svårt att förutsäga exakt  hur TR kommer döma.

Alltså blir det en bedömmningsfråga för dig. Helt eller delvis gå med på det pappan vill eller riskera att han drar ärendet till domstol och det kan bli på ett sätt du verkligen inte vill.
    Vår handläggare på Fr står bakom mig i mitt beslut fick jag veta idag å det känns skönt. å jag vet att Tr brukar gå på deras linje, å me tanke på bakgrund till saker å ting som jag inte vill gå in på så e jag inte orolig för just den biten med vårdnad. jag har redan ensam.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 13:26:03 följande:
    Ts i TR o FR är det här o nu som gäller, så vad o hur han varit har inte så stor roll där. För mig som mamma skulle jag inte skriva över till gemensam vårdnad om inte TR ger den domen, gemensam vårdnad kan i värsta fall skapa mer oro o problem för dig i framtiden. Så därför skulle jag vara lite generös med eget umgänge utan dig de kan gå nån promenad nån timme el du kan gå o handla el tvätta, men ni har en bestämd tid de ska vara tillbaka om de tar en promenad o samtidigt ser du ju hur han sköter tiden då.
    Han har aldrig ngn gng skött de tider då han ska komma å träffa den lille,å nej jag kommer aldrig skriva på vårdnad som det är i nuläget. Jo dom går efter vad han gjort innan då det e så allvarliga saker,å speciellt då han satt anhållen när jag var gravid i 6te månaden=återfallsförbrytare.
    När jag träffade honom för flera år sedan så lovade han mig att lägga allt sånt åt sidan, å det gjorde han..fram tills jag blev gravid, å det var ju inte läge för sån skit då. eller egenteligen alls. jag tycker han e en bra pappa när han e med vårt barn men omogen i sitt sätt å tänka då han sätter sig sj främst före barnets behov.
    pappan har INGEN laglig rätt till sitt barn, utan barnet har rätt till sin pappa, men då ska han ju vara en ansvarsfull pappa åxå.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Kjell2 skrev 2010-11-04 13:32:39 följande:
    Om du själv inte tycker han är en dålig förälder så bör du oro dig för en stämning. Dels tar det tid, pengar och energi men framförallt kan domen bli något du verkligen inte vill. Plötsligt får han ensam vårdnad eller väldigt mycket umgänge.

Att han är en skitstövel mot dig, har varit kriminell och är omogen behöver inte räcka till för att domstolen helt ska anse honom som en olämpliga pappa och inte ge honom självständigt umgänge.
    Jag har gått igenom en stämning innan å vann alltihop, mitt barn sen tidigare-dennes far förlorade allt. Tom umgänget! Så jag e inte orolig, å dessutom så vill han inte ha ensam vårdnad utan gemensam.
    han säjer sj att han inte har tid att ha ett stadigt umgänge nu utan vill komma å gå som om jag driever att vandrarhem. Men helt klart så får han ju driva sin sak till domstol, det oroar mig som sagt inte det minsta.
    Det som jag undrade över var vid vilken ålder man ansåg att pappan skulle ha eget umgänge, så jag ringde fr idag som sa-vi står bakom dig att inte innan barnet e ca 1 år.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 13:33:23 följande:
    Men hälften av föäldradagarna tillfaller honom om det blir gemensamvårdnad.
    Om inte du har redan tagit ut alla dagar, men det antar jag att du inte har eftersom barnet endast var 2 månader.
    ok, men han vill inte iallafall...som han säjer-jag har inte tid för jag har ett liv!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Kjell2 skrev 2010-11-04 13:34:37 följande:
    Han har full rätt och möjlighet att även stämma dig på boende och umgänge. Bara för att han nu bara tänker stämma dig avseende  vårdnaden hindrar inte att han i framtiden stämmer dig på umgänge och boende.
    Det e sant som du säjer, MEN det vet jag att han aldrig skulle göra. Han säjer sj att barnets plats är att bo hos sin mamma. men umgänge kan hända att han stämmer mig på senare, å jag har ju inte tänkt att neka honom på ngt vis, jag vill bara att den lille blir iallafall 1 år.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 13:36:49 följande:
    Frågar igen, var det någon som bedömde dig som förälder innan du åkte hem från bb med ditt första barn?
    Du fick mogna in i rollen som förälder med tiden. Låt honom göra det med.

Är han själv med barnet så mognar han fortare än att du ska stå som en lärare med hökögon och kolla om han gör rätt eller fel. Vilket också gör honom mer osäker i rollen som förälder.
    Oj, vad du läser in saker som jag INTE skriver-var står det att jag står som en hök över honom? Jag är en riktigt bra mamma som sätter mina barns behov före mina egna, att kräva av en nyförlöst mamma när barnet e 4 dagar gammalt att ta med det själv, e det att tänka på barnet tycker du? bara där brister han i sitt ansvar att se till barnets bästa. Jag vet att han kommer bli en bra pappa speciellt när han inser att barnet går före hans eget ego.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Kjell2 skrev 2010-11-04 13:39:24 följande:
    Mamman har heller inge laglig rätt till sitt barn utan barnet har rätt till sin mamma. Finns inget absolut krav på att man ska vara ansvarsfull för att man ska få vårdnad, umgänge eller boende.

Jag säger inte att han är en bra pappa eller att du absolut ska ge honom enskilt umgänge. Jag vill mest varna att ett domstolsbeslut om vårdand, umgänge eller boende kan bli något helt annat än det du vill. Alltså finns det en poäng med att försöka undvika domstol genom att komma överrens med pappan.
    Som jag skrivit innan så gav jag honom ett umgänges schema som tom Fr tyckte var mer än generöst, men det ville han inte finna sig i för han vill komma å gå som det bara passar honom själv. Å du har fel ang att man inte har krav på sig att vara ansvarsfull, klart man måste kunna ta ansvar om man ska ta hand om ett barn, det säjer ju inte bara lagen utan det sunda förnuftet. Annars så skulle väl onte bla soc omhänderta barn om det inte var krav på det?

Jag VET att det sitter sååå många här inne på Fl å skriker om pappans rättigheter, vilket jag tycker jag varit väldigt tydlig med att jag inte tänker neka honom. MEN åter igen, min fråga i ts var inte hurvida boende eller vårdnad skulle se ut, för han vill att barnet ska bo med sin mamma å syskon.
    Vill han dra umgänget till Tr, ja då får han göra det. jag hindrar inte honom å träffa barnet, tvärtom så har jag kämpat för det. men han ska inte ta barnet utan mig iannan barnet e 1 år å vill han ngt annat så
    Stäm mig!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 13:40:50 följande:
    Mycket konstigt för då skulle inte min sambo fått ha barnet själv på ca. 8 månader nu då alltså?
    Han började ha barnet själv hemma hos oss när barnet slutade ammades. Innan det hade han barnet själv kortare stunder (promender, mamman var iväg och handlade, gick på stan m.m.) och kom hem efter en timme eller två.

En bekant hade varannan vecka från och med barnet var ca. 3 månader och hon slutade amma. Så inget är helt och hållet regler utan bedömms från fall till fall.
    Som sagt, man får ju göra en bedömning utifrån varje individs situation och jag helammar min son nu, när det e dags för mat så kommer jag komplettera med amning åxå.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 13:43:43 följande:
    Jo, men får han igenom gemensamvårdnad tillfaller hälften av dagarna honom och vill han inte skriva över dagarna kan han ha kvar dom tills de fryser inne.
    Så kom överens med pappan att han får gemensamvårdnad om du får alla dagarna eftersom han inte vill vara hemma med barnet ändå?
    Men som nuläget är så e det inte tal om att jag skriver på gemensam vårdnad.
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?