• Buspoj­karna
    Äldre 4 Nov 14:51
    23296 visningar
    22 svar
    22
    23296

    När börjar ni flyttpacka inför flytt?

    Nu så här inför kommande flytt undrar jag hur lång tid innan ni brukar börja packa?

    Tänkte mer på er som inte bor så stort, tex lägenhet på 3-4Rok.

    Nu är det 16 dagar kvar innan flyttlasset går och jag funderar på när jag ska sätta igång.
    Vi håller samtidigt på och renoverar nya lägenheten och byter av varandra hemma med barnen. De går nämligen inte på dagis. Nu har gubben min hållt på i några dagar, sedan är det min tur att ta ner tapeter, spackla och måla innan gubben lägger golv. Jag kommer alltså vara borta en del och gubben får inte packa, det ska jag göra så att jag vet vart allt finns. Han börjar nämligen jobba 2 dagar efter flytten, så han kan bara hjälpa till dagen efter med det tunga och sen på kvällarna.

    Men jag brukar vara väldigt effektiv.

  • Svar på tråden När börjar ni flyttpacka inför flytt?
  • Äldre 4 Nov 15:20
    #1

    Min erfarenhet är att när man tänker "nu är det ju inte så mycket kvar" då är det minst lika många kartonger kvar att fylla som de man redan har packat.


    Jag hade haft panik om det bara var 16 dagar kvar och jag inte hade börjat packa. Särskilt om ni har annat att göra också. När vi har flyttat har vi börjat en månad innan med att packa sånt som används sällan, extra lakan osv. Så sätt igång genast!

  • Äldre 4 Nov 15:23
    #2

    Vi hade packat ner de mesta i köket, (lämnade bara en uppsättning åt oss alla)
    Sommarkläder, prynader ja näst intill alla som vi inte behövde ca 1 månad innan, bättre att ha allt i kartonger och ordentligt nerpackat än att panikpacka allt i sista minut.
    Vi hade ju turen att fick lasta in alla kartonger i ett rum i nya huset.

    Flyttade från en 3:a på ca 70kvm och hade lätt 40 flyttkartonger.

    Lycka till!

  • Buspoj­karna
    Äldre 4 Nov 15:24
    #3

    nej, det orkar jag inte.. Jag funderade på att börja på måndagen och vi flyttar på Lördagen. Funderar på om det kan bli bra. Då har jag 5 dagar på mig. Är ju hemma på dagarna med en 2åring och en 4½åring och eftersom att man får hjälp så gäller det att packa av bara den för att barnen inte ska packa ner allt som inte ska ner haha

  • Äldre 4 Nov 15:27
    #4

    sist vi flyttade så packade jag allt onödigt ca 2-3veckor innan flytten. tex allt i förrådet(det tog två dagar att bara få ordning och ner i lådor på allt därnere). packa leksaker, lösa prylar, böcker, kläder, det mesta ur köket veckan innan. och jo man har mer prylar än man tror när man väl börjar röja ur köksskåp och garderober. packade även ner de mesta ur skafferiet och badrummet veckan innan.

    sparade de kläder vi troligtvis skulle behöva använda samt lite sånt som kan vara bra att ha i köket dagligen,  det packade jag på flyttdagen.

    vi hade tajt flyttning så vi var tvugna att vara ute samma dag som vi ficvk nyckeln till nya lghten. vi ställde ner de fyllda flyttlådorna i förrådet veckan innan, så jag kunde komma åt att flyttstäda det mesta, sedan på flyttdagen var det bara att lasta bilen med lådorna+möblerna, packa det sista som fanns kvar i lägenheten och köra av golven.

    Det är tar galet lång tid att flyttstäda. köket tog mig en hel lördag, alla hyllor, skåpluckor, fönster, lådor, rensa vask,skura ugn/fläkt, kyskåp, skafferi etc. det var en miss vi gjorde förra gången vi flyttade, vi hade räknat alldeles för lite tid till flyttstäd, så denna gången packade jag det mesta veckan innan så jag kunde ägna hela sista veckan åt att bocka av grejer på flyttstädlistan så det bara var golven i princip kvar till flyttdagen.

    lycka till!

    *ett tips från flyttgubben, packa inte en hel kartong med tunga grejer det blir galet jobbigt att lyfta. packa bara halva kartongen i botten med ex. böcker eller porslin, fyll resten av lådan med lätta saker ex. kuddar eller kläder.
    tips två är att ha så mycket som möjligt packat ordentligt i lådor, ha inte grejer löst, det blir massa vändor upp och ner i onödan och svårt att stapla på ett bra sätt i bilen. minst 90% i flyttlådor

  • Buspoj­karna
    Äldre 4 Nov 15:38
    #5

    vi har ju flyttat en hel del, men då har jag börjat i god tid. Har bara tyckte det varit jobbigt och barnen har påverkats mycket och rivit i allt. Därför struntade jag i att börja så tidigt nu.

    Vi har bokat flyttstädning, så det enda vi behöver göra är att frosta av frysen. Tänkte köra dit frysvarorna lite innan så har vi god tid till det.

    Sen kör vi med pirror till kartongerna för att inte slita på ryggen, förutom upp för trappan till nya lägenheten. Finns ingen hiss där och vi komemr att bo en trappa upp (halv-spiral trappa). Har bara en kartong med böcker, resten har jag skänkt bort då de bara står i hyllorna och samlar damm.

    Allt som går att packa ner är nerpackat i källaren, resten får åka löst.

    Vi kommer att flytta på en dag och har 3 bärare utöver min man. Jag tar barnen.

    Frågan är om jag kommer att få packa i panik om jag börjar 5 dagar innan.

  • Buspoj­karna
    Äldre 4 Nov 15:39
    #6

    när vi flyttade hit hade vi ca 45 flyttlådor

  • Äldre 4 Nov 15:53
    #7

    jag skulle nog börja packa nu, jag hade haft panik om jag bara hade fem dar på mig, men det är jag som är lite kontrollfreak det. tänker att det kan bli svårt att packa effektivt när du ska ha barnen hemma så därför kanske det kan vara smart att börja i tid?

  • Buspoj­karna
    Äldre 4 Nov 16:02
    #8

    Haha, jag är också kontrollfreak men är en sån person som löser det mesta.
    Gubben min är kommer hem imorgon kväll och sedan har vi lördagen tillsammans hela familjen, sen åker jag nog iväg på söndagen och fixar i lägenheten och blir då borta några dagar beroende på hur lång tid det tar.
    Säg att jag kommer hem igen onsdag eller torsdag. Kanske ska börja då direkt, då har jag lite mer än en vecka på mig.

    Måste ju dock ge barnen mycket uppmärksamhet då, Minsta har aldrig varit utan mig ens för en hel dag. Stora har varit utan mig 2 dagar hos mormor när han var 2 och en vecka när jag låg på sjukhus när han var 9mån.
    Får se om minsta sonen klarar av det eller om jag får komma hem.
    Minsta är bara 2år och 4mån.och stora 4½, så han förstår ju vad vi gör när vi åker bort. De får följa allt med bilder varej dag också. Så ser de vad vi gör. Idag kom stommen till mellanväggen mellan deras rum upp, Det var spännande att se för stora sonen.

  • Äldre 4 Nov 19:52
    #9

    Vi flyttar i morgon och skulle ha börjat tidigare, problemet för oss är att vi inte har någonstans att ställa alla kartonger. Packar man några kartonger varje dag räcker det nog med 2 veckor. vi började för 2 veckor sedan och har massor av saker kvar men då har vi inte packat varje dag. Nu är all lust slut och vi orkar inte mer och är mest stressade vilket gör att vi lägger oss på soffan och gör inget. Men förhoppningsvis blir det bättre i morgon när vi lyckat köra i väg en massa kartonger. Kan tillägga att vi har en son på 2 ½ år som gjort det hela lite jobbigare då han gärna packar upp allt.

  • Buspoj­karna
    Äldre 4 Nov 19:58
    #10
    sarsparis skrev 2010-11-04 19:52:36 följande:
    Vi flyttar i morgon och skulle ha börjat tidigare, problemet för oss är att vi inte har någonstans att ställa alla kartonger. Packar man några kartonger varje dag räcker det nog med 2 veckor. vi började för 2 veckor sedan och har massor av saker kvar men då har vi inte packat varje dag. Nu är all lust slut och vi orkar inte mer och är mest stressade vilket gör att vi lägger oss på soffan och gör inget. Men förhoppningsvis blir det bättre i morgon när vi lyckat köra i väg en massa kartonger. Kan tillägga att vi har en son på 2 ½ år som gjort det hela lite jobbigare då han gärna packar upp allt.
    oj.. du får sörsöka få honom att packa ner det istället. Här blir de överlyckliga när de får hjälpa till. i alla fall med sånt som packning som man inte gör så ofta. Vi måste ställa alla kartonger i vardagsrummet och det är ju itne så kul att ha de där hur länge som helst.
Svar på tråden När börjar ni flyttpacka inför flytt?