• Saaaraa

Hur sover era 8-månaders?

Hur sover era 8 månader gamla?

Min son sover 19-7 och är jättesvår att söva under dagen och sover oftast bara 30-60 minuter vid 10-11 tiden och sen ingenting mer. Det känns som om att det är lite lite men tydligen är det väl tillräckligt.

• Svar på tråden Hur sover era 8-månaders?
  • anyXX

min son är 7,5 månad
    sover 19-6.30 el 7
    9.30-10.15 ca 45 min och 13.15-14.45 ca 1,5 h

Iris 080308 & Nils 100319
  • Hedvig73

Hej, min son är 8 månader.
    Han somnar halv sju på kvällen, vaknar vid halv tre och vill ha ersättning varefter han somnar om omgående, vaknar sedan sex på morgonen.
    Sover "frukost" ca 1 h, sover "lunch" ca 1,5 h varefter han ibland sover em ca 30 min (tidigare sov han alltid em men han börjar hoppa över det mer och mer).

• lejonkungen

Min son sov kl 18-06 och dessutom 2-3 timmar dagtid när han var 8 månader.

Dottern som nu är 8 månader sover kl 19-06 men ingenting dagtid, förutom ibland i vagnen vid promenad.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Leo & Maja ♥¸.?°´¯) ♥
  • EmilieG

Min son blir snart 8 månader.
    Han somnar för natten ganska sent, brukar vara allt mellan 22-24 och sover sedan till 8-9.30 på morgonen.
    Då får jag ibland gå upp och ge honom välling vid 5-6 tiden, sen somnar han om igen.

Dom rutinerna fick vi efter han började få sina tänder, innan dess kunde han somna runt 21-21.30
    och sova till 8 och då gick vi upp och åt gröt.
    Dom rutinerna gillade jag bättre eftersom han då somnar mycket tidigare på kvällen.
    Men vi har svårt att komma tillbaka till dom rutinerna. + att nu vaknar han på nätterna några gånger
    och verkligen gallskriker, förstår inte varför. Men då bäddar jag om honom och ger honom
    nappen om han tappat den, sen somnar han om igen till 5-6 då får jag oftast ge honom välling
    och sedan somnar han om igen.

På dagarna sen sover han 1,5-2 timmar efter frukost och efter lunch.
    sen efter mellis och middag kanske han sover lite mindre fram till kvällen, då kan han sova någon timme
    igen tills han får välling mellan 22-24 tiden och sedan sover för natten.

• anyXX
    EmilieG skrev 2010-11-08 23:55:05 följande:
    Min son blir snart 8 månader.
    Han somnar för natten ganska sent, brukar vara allt mellan 22-24 och sover sedan till 8-9.30 på morgonen.
    Då får jag ibland gå upp och ge honom välling vid 5-6 tiden, sen somnar han om igen.

Dom rutinerna fick vi efter han började få sina tänder, innan dess kunde han somna runt 21-21.30
    och sova till 8 och då gick vi upp och åt gröt.
    Dom rutinerna gillade jag bättre eftersom han då somnar mycket tidigare på kvällen.
    Men vi har svårt att komma tillbaka till dom rutinerna. + att nu vaknar han på nätterna några gånger
    och verkligen gallskriker, förstår inte varför. Men då bäddar jag om honom och ger honom
    nappen om han tappat den, sen somnar han om igen till 5-6 då får jag oftast ge honom välling
    och sedan somnar han om igen.

På dagarna sen sover han 1,5-2 timmar efter frukost och efter lunch.
    sen efter mellis och middag kanske han sover lite mindre fram till kvällen, då kan han sova någon timme
    igen tills han får välling mellan 22-24 tiden och sedan sover för natten.
    stämmer det att han sover runt 5h på dagen? om han sover så mycket på dagen är det väl inte så konstigt att han inte somnar tidigt på kvällen? vill du att han ska somna tidigare på kvällen får du försöka hålla honom vaken lite mer dagtid :)
    Iris 080308 & Nils 100319
  • matilda77

Jag har en 8 månaders sömntuta som sover hela natten ftån 20.00 vaknar vid 6 ammar somnar om till jag väcker henne vid 7.30

på dagen sover hon

9-10 (ca 45 min)

12-15 (2-3 timmar

17-1745 (45 min)

ibland blir det mer, ibland mindre beroende på promenader etc.men vi är oftast hemma för lång luren mitt på dagen.

• lövet2
    Blivande SuperMorsa skrev 2010-11-06 22:31:38 följande:
    Åh roligt att vara uppe den tiden! ;)  Hoppas hon sover på bättre tider nu! =)
    O ja, det där vände efter 4-5 veckor!
  • nea82

Min 8 månaders kille sover från 19-07 och sen från 09:15-10:45 på fm och från 14:15-15:00 på em.

• EmilieG
    anyXX skrev 2010-11-09 16:44:33 följande:
    stämmer det att han sover runt 5h på dagen? om han sover så mycket på dagen är det väl inte så konstigt att han inte somnar tidigt på kvällen? vill du att han ska somna tidigare på kvällen får du försöka hålla honom vaken lite mer dagtid :)
    Ja, han sover nog närmare 4-5 timmar på dagen.
    Ganska snabbt efter gröten på morgonen blir han trött och sover ca 1,5h
    och oftast även efter lunchen. Då är man ju redan då uppe i 3h.
    Sen tycker jag väl inte det vore så konstigt om han blir trött senare oxå
    eftersom då är klockan bara runt 14-15 på dagen när han sovit dom två gånger redan.
    Är det inte ganska nomalt att dom små blir trötta och vill sova lite till innan det är dags för natten?
    Tänkte bara, det är ju ganska många timmar innan sovdags.
    Bör man i så fall väcka honom så han inte sover 1,5h när han sover efter frukost och lunch
    eller ska man bara försöka hålla honom vaken vid något tillfälle?
    Känns så dumt när han blir trött och grinig, då vill man ju bara att han ska få sova :) 
    Det här är ju min första så jag har inte mycket koll på hur andra brukar göra.

En fråga till alla där ute då: :)
    Hur många timmar och ungefär vilka tider på dagen brukar era små sova
    om dom vaknar vid 8-9 och äter frukost?
  • Eqz

Min dotter, 7 ½ mån, sover från 21-7.30/8.00 ungefär. Hon äter inte på natten sedan en knapp månad så om hon vaknar får hon nappen och somnar om. Vaknar hon tidigare får hon ligga i vår säng en stund.
    Jag måste bara fråga: Noterar att många har sovtid från typ 19 och så vaknar barnen runt 6 på morgonen. Varför lägger man dem så tidigt då? Vill ni gå upp klockan 6? Eller går det verkligen inte att ha dem uppe senare?
    Mina barn har aldrig gått och lagt sig så tdigt (och heller aldrig gått upp så tidigt). Men vi prioriterar väl att få sova på morgonen framför att vara "barnfria" på kvällen

• hannis
    Eqz skrev 2010-11-09 23:04:14 följande:
    Min dotter, 7 ½ mån, sover från 21-7.30/8.00 ungefär. Hon äter inte på natten sedan en knapp månad så om hon vaknar får hon nappen och somnar om. Vaknar hon tidigare får hon ligga i vår säng en stund.
    Jag måste bara fråga: Noterar att många har sovtid från typ 19 och så vaknar barnen runt 6 på morgonen. Varför lägger man dem så tidigt då? Vill ni gå upp klockan 6? Eller går det verkligen inte att ha dem uppe senare?
    Mina barn har aldrig gått och lagt sig så tdigt (och heller aldrig gått upp så tidigt). Men vi prioriterar väl att få sova på morgonen framför att vara "barnfria" på kvällen
    Samma fundering här faktiskt. Rena tortyren att gå upp innan 7. Förstår inte hur man kan göra det frivilligt så jag lägger min son tidigast kl 20 på kvällarna.
  • nea82
    hannis skrev 2010-11-09 23:07:14 följande:
    Samma fundering här faktiskt. Rena tortyren att gå upp innan 7. Förstår inte hur man kan göra det frivilligt så jag lägger min son tidigast kl 20 på kvällarna.
    Numera sover min son till kl 07 vilket är perfekt för oss men läääänge vaknade han mellan kl 05:30-06:00. Vi provade allt... Bl.a. att lägga honom senare såklart men det spelade ingen roll alls. Det var som om han hade en inställd klocka att vakna just då.. Tror säkert att många med mig provat. Har också läst att om man har problem med tidiga uppvak kan man prova att lägga barnet TIDIGARE på kvällen.. Helt emot vad man tror. Det funkade sådär det också men då fick han iallafall fler timmars nattsömn.
  • Eqz

Hmm, jag kanske har haft tur för mina barn har aldrig haft för sig att vakna så där tidigt. De är nog mer kvällsmänniskor helt enkelt (som sina föräldrar). Fast nu tycker jag att de gärna kunde få lägga sig liiite tidigare (halv nio hade varit skönt om de sov). Har en som är snart tre också.

• junibarn76

Min yngsta dotter är 7,5 månad nu och hon sover mellan 19:30 - 7.30 på natten.
    På dagen sover hon mellan 10 - 12 och sedan 15:30 - 16:30. Dvs ca 15 timmar per dygn.

Ibland är det lite mindre, ibland lite mer.

Hon vaknade faktiskt precis!

*loggar ut*

Elvira 071012 - Juni 100322
  • Junibacken
    Vi lägger vår son kl 18.30 och han vaknar 06.00. Ja det är tidigt men snart börjar vi bägge att jobba och då måste han lägga sig den tiden oavsett. Prövar att hålla samma rytm som dagis. ( vi måste kliva upp ca 06.00 för att hinna lämna bägge barnen på dagis och sedan dra på jobbet).
  • MrsEnglund

Sonen är 7 månader.

Sover 19.30-06.00 (ingen mat, kanske vaknar och behöver nappen någon enstaka gång)
    Förmiddag runt 30-45 min.
    Efter lunch 60-180 min.

Om lunchsovandet blev kort eller tidigt får han ta en powernap på 15 minuter runt 4-5 tiden på eftermiddagen.

• lejonkungen
    Mina barn har varit så trötta vid 19 att det inte gått att hålla dem vakna. Nu tycker jag att det är perfekt att lägga lilltjejen vid 19 och sedan ha en timme där jag kan ge stora killen egen tid innan han går och lägger sig vid 20. Stora killen vaknar vid 6-7 så då får jag iaf ingen sovmorgon (vilket iof vore underbart skönt att få någon gång).
  • Vilmagbg

Vår lill kille sover så här:

Vaknar ca kl:6.30

1:a sovstunden kl: 9-10 (i bland sover han längre)

2:a sovstunden 13.15-  (sover i vagnen då storebror hämtas i skolan, oftast sover han ca 20 min)

3:e sovstunden  16-16.30 

Somnar för natten ca 19.30.

Han har sovit efter samma mönster sedan han var 4 månader.  

• Pshevil

Dottern sover väldigt lite på dagen nu känner jag! Hon är nu 9 mån.

Hon sover ca kl 20-21 till kl 7. Sen sover hon max en halvtimme på fm och en halvtimme på em. Jättesvårt att få henne att sova! 

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
Svar på tråden Hur sover era 8-månaders?